آفتاب

کشف 286 غار و پناهگاه صخره‌ای در کرمانشاه

کشف 286 غار و پناهگاه صخره‌ای در کرمانشاه

یک باستان شناس برجسته کشور گفت: تاکنون 286 غار و پناهگاه صخره‌ای در استان کرمانشاه کشف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر سامان حیدری گوران در همایش فعالان و دست‌اندرکاران عرصه میراث فرهنگی کرمانشاه که امروز(دوم خرداد) برگزار شد، با ارائه سخنرانی با موضوع «جایگاه کرمانشاه در فلات ایران در دوران پیش از تاریخ»، اظهار کرد: اگر این اصل را قبول داشته باشیم که انسان از غرب به شرق آمده باید اذعان کرد که کرمانشاه جزو اولین مناطقی بوده که در ایران توسط انسان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در استان کرمانشاه چندین دشت کم ارتفاع مثل دشت بیستون و دشت کرمانشاه داریم که بهترین مکان در فلات ایران برای سکنای انسان‌های نخستین به شمار می‌رود.

این باستان شناس برجسته کشور اظهار کرد: مساحت دشت‌های کم ارتفاع کرمانشاه و بیستون چیزی حدود 5000 کیلومترمربع است که از آن به عنوان یکی از حاصلخیزترین دشت‌های کوهستان زاگرس یاد می‌شود.

حیدری گوران در ادامه با اشاره به این که از حدود سه میلیون سال پیش فعالیت‌های انسان از لحاظ فرهنگی شروع می‌شود که به آن دوران «پارینه سنگی کهن» می‌گویند، گفت: استفاده گسترده انسان از غارها در دوران پارینه سنگی نوین و فراپارینه سنگی یعنی حدود 18 هزار سال پیش دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه که بخشی از فلات ایران به شمار می‌رود غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای بسیاری کشف شده که حاکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دیار برای انسان‌های عصر غارنشینی بوده است.

این باستان‌شناس برجسته کشور تصریح کرد: تاکنون 286 غار و پناهگاه صخره‌ای در استان کرمانشاه توسط باستان شناسان کشف شده که برخی از آنها مورد بررسی و کاوش قرار گرفته‌اند.

حیدری گوران گفت: ابزارهای سنگی بسیار ارزشمندی در این غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای به دست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشغول کاوش در غار رازآور کرمانشاه هستیم که این غار یکی از ارزشمندترین پناهگاه‌های انسان‌های عصر پارینه سنگی بوده است.

این باستان شناس برجسته کشور گفت: منطقه کرمانشاه دارای بیشترین آثار باستانی مربوط به دوران پارینه سنگی در کشور است.

انتهای پیام

کد N832763

وبگردی