آفتاب

درآخرین سفر استانی هیئت دولت چه طرحهایی به نتیجه رسید؟

درآخرین سفر استانی هیئت دولت چه طرحهایی به نتیجه رسید؟

در آخرین سفر استانی هیئت دولت به استان آذربایجان غربی طرح های عمرانی این استان توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

هفته گذشته هفته ای پربار برای وزارت راه و شهرسازی و پرکار برای عباس آخوندی بود. در هفته گذشته طی سفر استانی هیئت دولت و ریاست جمهوری به استان آذربایجان افتتاح و تکمیل چندین طرح مهم اطلاع رسانی شد. 

آزاد راه مراغه - شاهرود و بیمارستان 160 تختخوابی مراغه

اولین طرح عمليات اجراي آزادراه 92 كيلومتري مراغه - هشترود درقالب چهار قطعه با اعتبار اوليه يك هزار و115 ميليارد ريال در مدت 30 ماه بود که با حضور وزير راه و شهرسازي آغاز شد.

حسن روحانی، ریاست جمهوری در این سفر استانی گفت: «۵۰۰ ميليارد تومان براي تكميل زيرسازي خط‌ آهن تبريز - ميانه خبرداده و گفت: «با توجه به مشكلات مردم آذربايجان شرقي در حوزه راه و راه‌آهن، بزرگراه تبريز - اهر و آزادراه‌هاي تبريز - بازرگان و تبريز - سهند تا پايان سال ۹۵ تكميل مي‌شوند.»

وی ادامه داد: «زيرسازي راه‌آهن تبريز - ميانه در سال‌هاي ۹۴ و ۹۵ با ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار تكميل مي‌شود و دولت براي ساير امور اين خط ريلي همزمان اقدامات لازم را انجام مي‌دهد.»

روحاني اضافه كرد: «دولت براي تكميل آزادراه ۱۸ كيلومتري تبريز - سهند كه مي‌تواند مشكل ترافيك تبريز را حل كند تصميم‌گيري كرد و با ۵۰ ميليارد تومان اعتبار تا سال ۹۵ عمليات احداث اين آزادراه را به پايان مي‌رساند.»

افتتاح فاز اول چهار بانده كردن محور بستان آباد - نير در تابستان ۹۴

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه نماينده سراب بيش از ۲۰ مكاتبه در ارتباط با جاده سراب - بستان آباد با وزارت راه و شهرسازي داشته ابراز اميدواري كرد كه فاز اول ۲۷ كيلومتري اين جاده در تابستان امسال به بهره‌برداري برسد.

عباس آخوندي در سفر استاني به آذربايجان شرقي با حضور در جمع مردم شهرستان سراب با بيان اينكه دولت تدبير و اميد با تكيه بر عقل و تدبير گشودن گره‌هاي موجود در روابط ايران با دولت‌ها را پيش گرفته خاطر نشان كرد: كشور ايران بر خلاف بسياري از كشورهاي منطقه باثبات و سرافراز است.

افتتاح طرح ملی شاهراه آسیا- اروپا

پس از انعقاد تفاهم‌نامه مقدماتی سرمایه‌گذاری در این طرح  که قرار است در سه یا چهار مرحله ساخته شود، قرارداد مشارکت جهت بررسی و تعیین حدود در هیئت وزرا بررسی و اجرای آن تصویب و توسط معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ شد.

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس جمهور، مصوبه هیئت وزرا برای انعقاد قرارداد مشارکت را در تاريخ 24 اسفندماه سال گذشته براي اجرا به وزارت راه و شهرسازي، وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ كرد.

[keyword]بر اساس مصوبه هیأت وزیران، وزارت راه و شهرسازی مجاز است برای اجرای آزادراه تبریز - مرند - بازرگان به طول حدود 253 کیلومتر، ، شامل طراحي، مطالعات، احداث آزادراه و تأسيسات جانبي خاص و نگهداري و بهره برداري از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشاركت با شركت احداث، نگهداري و بهره برداري آزاد راه تبريز - مرند بازرگان اقدام کند.

پس از طی دوره آماده سازی و مراحل مقدماتی هفته گذشته عمليات اجرايي آزاد راه تبريز- مرند- بازرگان با دستور رئيس جمهور و با حضور وزير راه و شهرسازي آغاز شد.

عباس آخوندي در مراسم كلنگ‌زني اين پروژه در گفتگويي كه از طريق ويدئو كنفرانس با رئيس جمهور داشت، گفت: آزاد راه تبريز- مرند- بازرگان كه نخستين آزاد راهي است كه توسط سرمايه گذار خارجي در كشور اجرا مي شود از نظر ترافيك بين المللي و موقعيتي كه در كريدور شرقي- غربي (جاده ابريشم)، مسير آسيا- اروپا و شبكه هاي بزرگراهي آسيا دارد از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی زمان بهره برداري از اين پروژه از سال ۹۶ به صورت تدريجي آغاز خواهد شد.

وزير راه و شهرسازي يادآور شد:در بخش ترافيك بين‌المللي با توجه به همسايگي سه كشور آذربايجان، ارمنستان و تركيه در حوزه تاثير آن و همچنين در مسير ترانزيت حمل و نقل آسياي‌شرقي و مركزي به اروپا و بالعكس، پايانه مرزي بازرگان را به عنوان مهمترين پايانه جاده‌اي كشور تعريف مي‌كنند.

وي ادامه داد: آزادراه تبريز- مرند- بازرگان بخشي از آزادراه تهران-بازرگان٬ كوتاه‌ترين مسير جهت اتصال پايتخت كشور به مرز بازرگان است. از جمله اهداف مهم اين طرح، احداث بخشي از آزادراه سراسري كريدور بين المللي شرق-غرب و شبكه بزرگراهي آسيا، كاهش مصرف سوخت، تكميل شبكه ترانزيتي كشور و اتصال آن به مرز كشور تركيه و كشورهاي اروپايي، كاهش زمان سفر، افزايش ايمني و كاهش توليد گازهاي گلخانه اي است.

ضمن اينكه طراحي، ساخت، بهره برداري و انتقال از تعهدات طرف مشاركت است و دوران مشاركت ۲۳ سال تعيين شده است. بطوريكه مدت مطالعات و اجراي پروژه پنج سال و زمان بازگشت سرمايه تأمين‌كننده مالي پروژه ۱۸ سال خواهد بود.

گفتنی است طبق پیش بینی های وزارت راه و شهرسازی، تردد روزانه براي خودروهاي سواري در محور تبريز- مرند-بازرگان در سال ۱۳۹۸ هفده هزار خودروي سواري، و براي محور مرند- بازرگان ۶ هزار و۸۰۰ خوردو پيش بيني شده است.

همچنين ميزان تردد روزانه براي خودروهاي سواري در محور تبريز- مرند در سال ۱۴۰۸، ۲۰ هزار خودرو و در محور مرند- بازرگان در همان سال تردد ۱۲ هزار خودرو پيش‌بيني شده است؛ همچنين اين ميزان تردد روزانه در سال ۱۴۱۸ براي محور تبريز- مرند، ۲۳ هزار خودروي سواري و براي محور مرند- بازرگان، ۲۰ هزار خودروي سواري برآورد شده است.

 

22339

کد N832439

وبگردی