آفتاب

اجرای کیوان ساکت با 27 گیتاریست آلمانی

اجرای کیوان ساکت با 27 گیتاریست آلمانی

کیوان ساکت با همراهی ارکستر بزرگ خود و 27 نوازنده گیتار که از آلمان به ایران آمده‌اند، هشتم خردادماه اجرایی را در تالار وحدت روی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، این نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار درباره جزییات این رویداد در سخنانی اظهار کرد: شاید برای اولین‌بار در تاریخ موسیقی ایران، تعداد زیادی گیتارنواز با حمایت انستیتو «گوته» به ایران آمده‌اند تا با یک نوازنده ایرانی اجرا داشته باشند.

او ادامه داد:‌ این گروه تمایل داشت که با یک هنرمند شرقی ایرانی برنامه داشته باشد و از من دعوت کرد تا در این پروژه آن‌ها را همراهی کنم. بنیاد رودکی و انجمن موسیقی نیز با روی گشاده از این پیشنهاد استقبال کردند و خانه موسیقی هم به کمک ما آمد تا تعاملی با حراست داشته باشد و برای استعلام‌ها نیز مشکلی پیش نیاید.

ساکت تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شد این برنامه انجام شود، حمایت انستیتو گوته بود و این‌که این انستیتو تمام هزینه‌های آنسامبل گیتار را از اسکان گرفته تا بلیت و ویزا تقبل کرد. بنابراین ما هم امکان پیدا کردیم تا با هزینه‌ی کمتر با این گروه همکاری داشته باشیم.

این هنرمند با بیان این‌که این اجرا فقط یک شب برگزار می‌شود گفت: اول فکر کردیم حیف است چنین گروهی به ایران بیاید و ما برنامه مفصلی نداشته باشیم. نظر ما این بود که این برنامه دو شب اجرا شود، اما تداخل‌هایی پیش آمد و این اتفاق نیفتاد. از طرفی، تمرین‌های ما با تمرین ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تداخل دارد.

او درباره‌ی ارکستر همراهی‌کننده‌اش توضیح داد: سیاوش ظهیر‌الدینی، کریم قربانی، ناصر رحیمی، فرشید حفظی‌فر، بهنام ابوالقاسم و ... در این اجرا حضور دارند. البته بعضی نوازنده‌ها هم که در ارکستر سمفونیک فعال هستند نمی‌توانند در این اجرا باشند، زیرا بعضی نوازنده‌ها از سوی آقای رهبری منع شده‌اند و نباید در ارکستر دیگری ساز بزنند. یکی از این نوازندگان پورنگ پورشیرازی است که کنترباس می‌زند و به من گفت با وجود داشتن میلی باطنی اجازه ندارد که با ارکستر ما همکاری کند.

به گزارش ایسنا، در نشستی که صبح شنبه، دوم خردادماه در تالار وحدت برگزار شد، هلموت اوسترایش گیتاریست آلمانی در سخنانی اظهار کرد: خیلی خوشحالم که امروز اینجا هستم و در این سالن زیبا برنامه خواهیم داشت. من از کیوان ساکت برای این کار تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: من نوازنده گیتار کلاسیک هستم و نزدیک 30 سال است که آنسامبل گیتار را در آلمان رهبری می‌کنم و در سطوح متفاوتی کار کرده‌ام. از آنجا که چند سال پیش یک جایزه بین‌المللی را برنده شدم، از حمایت انجمن گوته نیز برخوردار شدم.

این هنرمند آلمانی اظهار کرد: ما با این گروه حرفه‌ای اجراهایی را در تمام اروپا، استرالیا و کشورهای آسیایی مختلف داشته‌ایم. این سعادت بزرگی است که من در ایران هستم. اتفاقا داماد من هم ایرانی است. دختر من یک مرد خوب اصفهانی را برای همسری انتخاب کرده است. یک روز دامادم گفت تو که به همه دنیا می‌روی باید در کشور من هم کنسرت بگذاری، سرانجام توسط برادر دامادم مقدماتی فراهم شد تا من با کیوان ساکت ارتباط برقرار کنم.

اوسترایش درباره‌ی رپرتوار کنسرتش توضیح داد: برنامه ما شامل سه بخش است؛ بخش اول شامل قطعات غربی از دوره باروک و رنسانس است. در بخش دوم قطعاتی اجرا می‌شود که کیوان ساکت آن‌ها را تنظیم کرده و او به‌عنوان سولیست گروه را همراهی می‌کند. در بخش سوم نیز اجرای قطعاتی با ارکستر بزرگ انجام می‌شود.

وی افزود: قطعه‌ای به نام «مرغ سحر» نیز که توسط سینا صادق‌پور که در آمریکا زندگی می‌کند تنظیم دوباره شده است، برای اولین‌بار در این کنسرت اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، کنسرت ارکستر بزرگ کیوان ساکت و گروه گیتار 27 نفره از آلمان هشتم خردادماه ساعت 21:30 روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام
کد N832256

وبگردی