آفتاب
براساس نظام رتبه بندی لایدن

13 دانشگاه ایران در فهرست 750 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند

13 دانشگاه ایران در فهرست 750 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند

گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: براساس رتبه بندی سال 2015 نظام رتبه بندی «لایدن» 13 دانشگاه از ایران در فهرست 750 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا نظام رتبه بندی لایدن یک از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی و وابسته به مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند است. لایدن برای چهارمین دوره متوالی به معرفی برترین دانشگاه های بین المللی پرداخته است. در رتبه بندی سال 2015لایدن 750 دانشگاه برتر جهان را شناسایی، ارزیابی و مورد رتبه بندی قرار داده است. مرجعیت و دیپلماسی علمی دو رکن اساسی این رتبه بندی هستند. مقایسه عملکرد دانشگاه های ایران در رتبه بندی سال 2014 و 2015 لایدن نشان می دهد که عملکرد پژوهشی دانشگاه های کشور نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.

بنابر اعلام گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، رتبه بندی لایدن برای هر یک از سال های 2012، 2013، 2014 و 2015 ارائه شده است. برای انجام رتبه بندی در هر سال اطلاعات مرتبط با مرجعیت و دیپلماسی علمی هر دانشگاه در یک دوره چهار ساله تحلیل شده اند که این دوره چهار ساله به دو سال قبل از تاریخ رتبه بندی باز می گردد. به عنوان نمونه، برای رتبه بندی سال 2015 اطلاعات مدارک منتشر شده در برترین مجلات بین المللی برای سال های 2010 تا 2013 مورد بررسی قرار گرفته اند.

در سال 2012 هیچ دانشگاهی از کشور در رتبه بندی لایدن حضور نداشت. در سال 2013 در مجموع پنج دانشگاه از دانشگاه های کشور در این نظام رتبه بندی شدند. در سال 2014 تعداد دانشگاه های کشور به 12 مورد رسید. در سال 2015 میلادی 13 دانشگاه از ایران در جمع 750 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

بنابر اعلام گروه رتبه بندی ISC دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه بندی، دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تبریز هستند.

براساس این ارزیابی عملکرد علمی و پژوهشی دانشگاه های کشور نسبت به سال های گذشته رشد قابل ملاحظه ای را نشان می دهد به طوری که دانشگاه های کشور در بیشتر این شاخص ها رشد مثبتی داشته اند. ایران دارای بیشترین تعداد دانشگاه در رتبه بندی سال 2015 لایدن در بین کشورهای منطقه خاورمیانه است. در این رتبه بندی 11 دانشگاه از ترکیه، هفت دانشگاه از رژیم اشغالگر قدس، هفت دانشگاه از عربستان سعودی و تنها سه دانشگاه از مصر در مجموع 750 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بررسی دانشگاه های ایران و ترکیه در سال 2015 حاکی از آن است که دانشگاه های ایران از وضعیت نسبی بهتری به خصوص در شاخص مرجعیت علمی در مقایسه با دانشگاه های ترکیه برخوردارند. عربستان سعودی در شاخص های دیپلماسی علمی بهتر از دانشگاه های ایران عمل کرده است، اما در بخش مرجعیت علمی (در رتبه بندی وابسته به حجم تولیدات علمی) دانشگاه های ایران برتری دارند. به عنوان نمونه، دانشگاه تهران در شاخص 50 درصد پراستنادترین تولیدات علمی (وابسته به حجم تولیدات علمی) رتبه 275 دنیا را کسب کرده است.

گروه رتبه بندی ISC به این نکته اشاره کرده که نظام رتبه بندی لایدن از شاخص های متنوعی برای رتبه بندی دانشگاه ها بهره می جوید. از همین رو 750 دانشگاه برتر در شاخص های مختلفی مورد رتبه بندی قرار می گیرند که رتبه دانشگاه های کشور در سال 2015 نسبت به سال 2014 بهبود یافته است.

انتهای پیام

کد N832066

وبگردی