آفتاب

نگرانی‌های بین المللی درباره سرنوشت شهر باستانی "پالمیرا"

نگرانی‌های بین المللی درباره سرنوشت شهر باستانی "پالمیرا"

شورای امنیت، اتحادیه عرب و روسیه در بیانیه‌های جداگانه نسبت به سرنوشت ساکنان و آثار تاریخی شهر "پالمیرا" در سوریه به شدت ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، شورای امنیت در بیانیه‌ای رسمی که از سوی 15 کشور عضو این شورا صادر شد نگرانی عمیق خود را نسبت به سرنوشت هزاران تن از ساکنان شهر تاریخی "پالمیرا" (تدمر) و نیز کسانی که با کنترل داعش بر این شهر آواره شده‌اند، ابراز داشت.

این شورا در بیانیه خود به صورت ویژه در مورد سرنوشت زنان و کودکان این شهر ابراز نگرانی کرد به خصوص که پیش از این گروه تروریستی داعش، اقداماتی چون ربودن زنان و کودکان، سوءاستفاده از آنان و تجاوز به آنان را مرتکب شده و در سابقه خود جنایاتی چون تجاوز جنسی، ازدواج اجباری و به کارگیری کودکان در میادین جنگ را دارد.

این شورا در ادامه از همه طرف‌های درگیر خواست مسیری امن برای شهروندانی که می‌خواهند از این شرایط بگریزند، فراهم کنند.

اعضای شورای امنیت در ادامه مجدداً تخریب امکان تاریخی- فرهنگی دو کشور سوریه و عراق را به دست داعش محکوم و نسبت به سرنوشت آثار تاریخی به ثبت جهانی رسیده این دو کشور ابراز نگرانی کردند.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای کنترل داعش بر شهر تاریخی پالمیرا که از آن با عنوان تدمر نیز یاد می‌شود را خطری بزرگ برای یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی جهان دانست و جامعه بین‌الملل را برای نجات این شهر فرا خواند و گفت که همه مسوول حمایت از این شهر در مقابل خطر قاچاق و تخریب از سوی داعش هستند و هشدار داد نباید اجازه دهیم شهر تدمر به سرنوشت شهر موصل عراق دچار شود.

العربی در ادامه از نمایندگان جامعه بین‌الملل در شورای امنیت خواست برای نجات شهر تاریخی پالمیرا که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده اقدامی فوری انجام دهند.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه نسبت به حجم جنایات داعش علیه میراث جهانی سوریه که متعلق به تمام بشریت است، به شدت ابراز نگرانی کرد و این اقدام داعش را جنایت جنگی و آسیبی جدی به میراث فرهنگی بشر توصیف کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز با ابراز نگرانی نسبت به دستاوردهای نظامی اخیر گروه تروریستی افراطی داعش در عراق و سوریه، تخریب شهر تاریخی پالمیرا (تدمر) را "جنایتی نابخشودنی" دانست.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما از افزایش فعالیت‌های تروریست‌ها و کنترل آن‌ها بر چند منطقه مسکونی مهم از جمله شهر رمادی عراق و شهرهای ادلب و جسرالشغور در سوریه بسیار نگران هستیم. به ویژه که عملیات ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق و سوریه تاکنون تاثیر خاصی در کاهش قدرت و توانایی داعش و محدودسازی مناطق تحت تصرف داعش نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: در مورد شهر تاریخی پالمیرا، نگرانی بزرگ ما به خاطر آثار تاریخی این شهر است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و مایه افتخار مردم روسیه است. در صورتی که این آثار تاریخی تخریب شده باشند این اقدام جنایی نابخشودنی و زیرپا گذاشتن ارزش‌های مشترک انسانی و توهین به تمد‌ن‌هاست.

گروه تروریستی داعش از 13 ماه مه حملات خود را به سمت این شهر تاریخی و مناطق اطراف آن آغاز کرد و عصر روز پنجشنبه توانست وارد شهر شود.

شهر تاریخی پالمیرا یکی از مقاصد تروریستی مهم جهان در سوریه است که پیش از آغاز بحران این کشور سالانه بیش از 150 هزار گردشگر از آن بازدید می‌کردند.

مدیر سازمان یونسکو نیز روز پنجشنبه هشدار داد در صورتی که این شهر تخریب شود، آسیبی بزرگ به تاریخ بشریت است.

داعشی‌ها فوریه گذشته، بخشی از آثار ارزشمند اسلامی موزه شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق را تخریب کردند. طبق گزارش مسوولان مدیریت آثار باستانی عراق نزدیک به 90 قطعه نفیس تاریخی در این حمله تخریب شده یا آسیب دیدند. افراطی‌های داعش کتابخانه تاریخی شهر موصل را نیز به آتش کشیده و در ژوئیه 2014 آرامگاه حضرت یونس (ع) را منفجر کردند.

انتهای پیام

کد N832044

وبگردی