آفتاب

خرید و فروش غیر قانونی سلاح در بازارهای یمن

خرید و فروش غیر قانونی سلاح در بازارهای یمن

در کنار درگیری‌های داخلی یمن، افتخار و مباهات یمنی‌ها به حمل سلاح از یک سو و تبدیل سلاح به وسیله‌ای زینتی برای مردان در فرهنگ یمن، باعث شده خرید و فروش سلاح در بازاهای این کشور بدون هیچ ضوابط و قوانینی مرسوم شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری الفجر، پدیده حمل سلاح در یمن موجب آسیب‌های جانی و مالی زیادی در دوره علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن شده تا جایی که وزارت کشور یمن در پی جنگ 1994 تعداد قطعه‌های سلاحی را که در بازارهای یمن فروخته می‌شد بیش از 60 میلیون قطعه برآورد کرد.

سلاح بدون ضوابط و قوانین دولتی در بازارها در تمامی استان‌ها در معرض فروش گذاشته می‌شود. بر روی قفسه فروشگاه‌ها در یمن کالاهای جدیدی از جمله تفنگ‌ها، گلوله‌ها، هفت‌ترها و سلاح‌های دیگر به چشم می‌خورد اما تعداد سلاح‌هایی که مردم یمن در خانه‌هایشان مخفی می‌کنند بسیار بیشتر از این رقم است.

بازارهای رسمی فروش سلاح از دوره علی عبدالله صالح به راه افتاد که مهمترین این بازارها "حجانه" در 30کیلومتری شرق صنعاء، "السوادیه" در استان البیضاء و "الطلح" در صعده و بازار "أرحب" در شمال صنعاء هستند.

صالح نیز پیش از رسیدن به حکومت و زمانی که فرمانده پادگان "خالد بن الولید" در باب المندب بود تجارت سلاح می‌کرد.

کودکان و مردان یمنی حمل سلاح را در خیابان‌ها و مناسبت‌های عمومی و خصوصی مایه غرور افتخار خود می‌دانند و پارلمان یمن از تدوین قانونی که در اختیرا داشتن سلاح را منع کند عاجز مانده است. به گفته برخی منابع یمنی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در روزهای نخست حکومت خود به دلیل تلاش برای مقابله با گسترش سلاح در یمن با تاجران بزرگ سلاح و شرکای عبدالله صالح مواجه شد که ادارات تجارت سلاح را در صعده، مأرب، عمران و البیضاء برعهده دارند.

گزارشات منتشر شده از سوی شورای امنیت نیز نشان می‌دهد که صالح رهبری گروهی شامل 18 تاجر سلاح را برعهده داشته که برخی از آن‌ها به اتهام تجارت و قاچاق سلاح در لیست سیاه این شورا قرار دارند.

به گزارش منابع بیشتر سلاح‌ها از پادگان های ارتش قاچاق می‌شود و افزایش تجارت سلاح به فرهنگ یمن باز می‌گردد که سلاح را یک وسیله تزیین برای مردان می‌داند.

انتهای پیام

کد N831998

وبگردی