آفتاب

واکنش‌های جهانی به حملۀ انتحاری مسجد امام علی در قطیف عربستان

واکنش‌های جهانی به حملۀ انتحاری مسجد امام علی در قطیف عربستان

واحد مرکزی خبر نوشت:

سازمان ملل

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه حمله تروریستی به یک مسجد شیعیان در عربستان سعودی را به شدت محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از سازمان ملل متحد، سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد این حمله که در شهر قطیف در استان شرقیه در عربستان سعودی روی داد به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی منجر شد. این انفجار در حالی روی داد که مردم در حال گردهم آمدن برای نماز جمعه بودند. چند حساب توییتری داعش مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.

آمریکا

کاخ سفید روز جمعه حمله انتحاری خونباری را که در آن یک مسجد شیعیان هنگام برگزاری نماز جمعه در قطیف در شرق عربستان هدف قرار گرفت محکوم کرد.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری گفت: « البته اکنون نمی توان بیانیه گروه دولت اسلامی « داعش » را تایید کرد که در آن مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفته است.»
ارنست افزود: « ما این خشونت را محکوم می کنیم و حزن و اندوه خود را در خصوص کشته شدن تعدادی انسان که همگی مسلمان بودند اعلام می کنیم. »

سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری اسلامی روز جمعه حمله انتحاری به مسجد شیعیان را که در شهرک « قدیح » در منطقه قطیف در شرق عربستان رخ داد محکوم کرد.
ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت: « کسانی که مرتکب عملیات انفجاری در مسجد شیعیان در قطیف عربستان شدند ، و برای آن برنامه ریزی و از آن حمایت کردند در واقع در جهت فروپاشی طیف های مختلف منطقه ، غالب کردن روح اختلاف بین ساکنان آن ، شکستن توازن تاریخی جامعه و وارد کردن منطقه در هرج و مرج دایمی تلاش می کنند.»

اتحادیه عرب

دبیرکل اتحادیه عرب جمعه شب حمله تروریستی به یکی از مساجد شیعیان در شهرک القدیح در استان قطیف عربستان را که به کشته و زخمی شدن ده ها نفر منجر شد محکوم کرد.
نبیل العربی به خانواده های قربانیان این حادثه جنایتکارانه تسلیت گفت و با آنان ابراز همدردی کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان « واس » از قاهره ، العربی همچنین درباره سرنوشت شهر باستانی تدمر در مرکز سوریه هشدار داد.

نخست وزیر لبنان

نخست وزیر لبنان روز جمعه حادثه انفجار تروریستی را که در آن یکی از مساجد شهرک القدیح در استان قطیف عربستان هدف قرار گرفته به شدت محکوم و آن را اقدامی بزدلانه توصیف کرد.
تمام سلام گفت: « جنایت وحشیانه ای که در آن نمازگزاران بی گناه هدف قرار گرفتند بیانگر عقل و منطق مجرمانه و تاریکی است که هیچ ارزشی برای محرمات قائل نیست و هیچ ارتباطی با اسلام و مسلمانان ندارد و کشتار را با هدف فتنه گری میان مردم یک کشور در دستور کار قرار داده است.»
رییس فراکسیون « دیدار دموکراتیک » در پارلمان لبنان نیز روز جمعه انفجار تروریستی که یکی از مساجد شیعیان در شهرک « القدیح » در قطیف را هدف قرار داد به شدت محکوم کرد.
ولید جنبلاط هدف قرار دادن نمازگزاران و افراد غیرنظامی را در هنگام اقامه نماز در مسجد امام علی (ع) در شرق عربستان تقبیح کرد.

جمهوری اسلامی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران عملیات تروریستی علیه نمازگزاران مسجد امام علی (ع) در منطقه القدیح استان قطیف عربستان را که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بی گناه شد٬ شدیدا محکوم کرد.

به گزارش خبرآنلاین سخنگوی وزارت خارجه با تاكيد بر لزوم شناسايي و مجازات عاملين خاطر نشان ساخت:‌ مقابله و مبارزه با گروه هاي تروريستي و افراطي و عدم ماجراجويي هاي خارجي و توقف تحميل هزينه هاي جبران ناپدير به ملتهاي منطقه گامهاي ضروري است كه بايد در اولويت قرار گيرد

قطر

قطر روز جمعه حمله تروریستی را که در آن نمازگزاران هنگام اقامه نماز جمعه در یکی از مساجد شهرک « القدیح » در استان قطیف عربستان هدف قرار گرفتند به شدت محکوم کرد.
وزارت امور خارجه قطر در بیانیه ای حمایت این کشور را از عربستان در مقابله با اقدامات تروریستی که با هدف ایجاد بی ثباتی و فتنه گری میان شهروندان سعودی صورت می گیرد اعلام و بر حمایت کامل دوحه از همه تدابیر امنیتی مسئولان ذیربط سعودی برای حفظ امنیت و ثبات در این کشور تاکید کرد.

مصر: شیخ الازهر، وزیر اوقاف و مفتی مصر

شیخ الازهر، وزیر اوقاف و مفتی مصر حادثه تروریستی را که روز جمعه در یکی از مساجد شهرک القدیح در استان قطیف عربستان رخ داد محکوم کردند.
شوقی علام، مفتی مصر روز جمعه در بیانیه ای عوامل این انفجار تروریستی را « افراط گرایان جنایتکار » توصیف کرد.
شوقی علام گفت: « عوامل حادثه تروریستی استان قطیف عربستان به ساحت خانه ای از خانه های خدا تعرض و حرمت آن را شکستند ، خون نمازگزارانی را که برای اقامه نماز جمعه در آن جمع شده بودند به زمین ریختند و حرمت خون مسلمانان و خانه خدا را حفظ نکردند. آنان ننگ دنیا و عذاب آخرت را برای خود خریدند.»

محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر نیز حادثه تروریستی را که روز جمعه در مسجد شیعیان در شهرک « القدیح » در استان قطیف عربستان رخ داد محکوم کرد و گفت: « همه تروریست ها یکی هستند و تفاوتی میان آنان وجود ندارد. هدف اصلی تروریست ها کشتار، خرابکاری و هدف قرار دادن انسان های بی گناه است.»

از سوی دیگر احمد الطیب شیخ الازهر انفجار تروریستی قطیف را که به کشته و زخمی شدن شماری از نمازگزاران منجر شد محکوم کرد.

تونس

تونس روز جمعه حمله تروریستی به مسجدی در شهرک « القدیح » در استان قطیف در شرق عربستان را که به شهادت شماری از شهروندان بی گناه منجر شد به شدت محکوم کرد.
وزارت امور خارجه تونس در بیانیه ای این عملیات تروریستی زشت را که ثبات و امنیت عربستان را هدف قرار می دهد به شدت محکوم و همبستگی دولت و مردم تونس را با دولت ، مردم و خانواده های قربانیان این حادثه اعلام کرد.

بحرین
بحرین روز جمعه انفجار تروریستی جنایتکارانه ای را که نمازگزاران را هنگام اقامه نماز جمعه در مسجد شیعیان در شهرک القدیح در استان قطیف در شرق عربستان هدف قرار داد محکوم کرد.
وزارت کشور بحرین در بیانیه ای اعلام کرد: « ما حمایت کامل خود را از تدابیر و اقدامات امنیتی صورت گرفته برای تضمین امنیت و ثبات عربستان اعلام و تاکید می کنیم که بحرین به طور کامل از عربستان در جنگ با تروریسم در سایه روابط تاریخی دو کشور حمایت می کند و با این کشور در یک سنگر قرار دارد.»

اردن

اردن روز جمعه حمله تروریستی به یکی از مساجد شیعیان را در شهرک « القدیح » در استان قطیف در شرق عربستان به شدت محکوم کرد.
محمد المومنی سخنگوی رسمی دولت اردن جمعه شب در بیانیه ای مطبوعاتی همبستگی کشورش با عربستان را در مقابله با خشونت و اقدامات تروریستی اعلام کرد.
المومنی بر ایستادگی اردن در کنار عربستان در همه شرایط به خصوص در زمینه مقابله با تروریسمی که امنیت و سلامت شهروندان این کشور را هدف قرار می دهد تاکید کرد.

الجزایر

الجزایر روز جمعه حمله تروریستی به مسجد شیعیان را در شهرک « القدیح » (به ضم ق و فتح د) در استان قطیف در شرق عربستان به شدت محکوم کرد.
عبدالعزیز بن علی الشریف سخنگوی وزارت امور خارجه الجزایر در بیانیه ای افزایش تلاش های بین المللی را برای مبارزه با داعش خواستار شد.
علی الشریف گفت: « ما حمله انتحاری کینه توزانه به مسجدی در استان قطیف عربستان را که به کشته و زخمی شدن شماری از نمازگزاران منجر شد به شدت محکوم می کنیم.»

امارات متحده عربی

امارات روز جمعه عملیات تروریستی را که در آن نمازگزاران در یکی از مساجد شیعیان در شهرک القدیح در استان قطیف در شرق عربستان هدف قرار گرفتند محکوم کرد.
انور بن محمد قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات در بیانیه مطبوعاتی گفت: « حادثه انفجار در مسجدی در منطقه القدیح جنایت تروریستی است که ضرورت تلاش یکپارچه جامعه بین المللی و افزایش آن را در همه زمینه ها برای مقابله با چنین اقدامات بزدلانه و تفکر انحرافی که برای جان بشریت هیچ ارزشی قائل نیست و حرمت خانه خدا را مراعات نمی کند ایجاب می کند.»

لازم یه یادآوری است که در انفجار روز جمعه در مسجد امام علی قطیف در عربستان که همزمان با اقامه نماز در این مسجد اتفاق افتاد 21 تن به شهادت رسیده و 123 تن دیگر زخمی شدند.

5252

کد N831874

وبگردی