آفتاب
یک اقتصاددان ادعا کرد

افزایش هزار درصدی دکان‌داران

افزایش هزار درصدی دکان‌داران

"با توجه به زیان‌ده بودن واحدهای تولیدی و افزایش روزمره واحدهای فروشگاهی طی سال‌های اخیر تعداد مغازه‌داران کشور از 400 هزار واحد به 4 میلیون واحد رسیده‌اند".

ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: طی سال‌های اخیر تعداد مغازه‌داران کشور هزار درصد افزایش یافته‌اند چرا که ما بهترین واردکننده کالاهای مصرفی هستیم. سال گذشته 2 میلیارد دلار لوازم آرایشی و 2 میلیارد دلار خودروی لوکس وارد کردیم که به اشتغال غیرکاذب انجامید. طی چهار سال اخیر که تحریم‌ها را علیه ما بیشتر کردند، به خودمان نیامدیم و باز هم واردکننده هستیم.

وی افزود: با توجه به سوق دادن منابع نفتی به سمت واردات بی‌رویه از کشورهایی مثل چین داریم در آن کشور اشتغال مولد ایجاد می‌کنیم و در کشور خودمان فروشنده لوازم آرایشی زیاد می‌کنیم.

رزاقی ادامه داد: این‌که دولت قصد دارد 35 میلیون شغل تا سال 1404 ایجاد کند با وضع موجود امکان‌پذیر نیست چرا که اقتصاد ما تولیدمحور نیست. اشتغال مولد در فضایی ایجاد می‌شود که سود تولید افزایش یابد و سود دلالی کم شود اما در حال حاضر چنین مکانیزمی در اقتصاد ایران وجود ندارد.

این اقتصاددان با بیان این ادعا که هم‌اکنون 15 میلیون بیکار داریم، گفت: این مساله یک فوریت حاد است. با ادامه‌ی سیر هم‌افزایی این وضعیت تا 10 سال دیگر مساله حادتر هم خواهد شد چرا که غالب این 15 میلیون نفر جوان هستند که تا 10 سال دیگر تحلیل می‌روند و جمعیت بیشتری به آنها اضافه خواهند شد.

رزاقی، سوق دادن 700 هزار میلیارد تومان نقدینگی بخش خصوصی به سمت تولید را ضروری دانست و گفت: این حجم سرسام‌آور نقدینگی در فضاهای غیرتولیدی بلوکه شده است. واحدهای تولیدی با کمتر از 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند. افزایش این ظرفیت کار دشواری نیست. اما تعجب می‌کنم که اقدامات لازم برای حمایت از تولید صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: باید از اقتصاد تجارت محور به سمت اقتصاد تولیدمحور برویم. با این کار اشتغال بالا می‌رود و تورم کاهش می‌یابد. کشورهای توسعه یافته به تولیدکنندگان یارانه می‌دهند و به واردکنندگان سخت‌گیری می‌کنند تا اشتغال مولد ایجاد شود. ولی در ایران با پرداخت دلار ارزان به واردات، سود واسطه‌گری را به 300 تا 500 درصد رسانده‌اند و سود تولید تنها 5 درصد است.

این اقتصاددان با انتقاد از فضاهای آموزشی و رسانه‌ای کشور در جهت تبلیغ اقتصاد جهانی گفت: متاسفانه ادبیاتی که در فضای کلی اقتصاد، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و فضای مجازی حاکم است اطلاعاتی نیست که درون‌زایی ایجاد کند. این تئوری‌ها ساخته و پرداخته بانک جهانی است. کسانی که این آموخته‌ها را دارند 27 سال سیاست تعدیل اقتصادی را به ما تحمیل کرده‌اند. طی این سال‌ها 1300 میلیارد دلار واردات داشتیم و تنها 13 میلیون شغل ایجاد کردیم که 6 میلیون آن مشاغل دلالی است.

رزاقی ادامه داد: طبق ضوابط سازمان ملل متحد با هر 10 هزار دلار می‌توان یک شغل پایدار ایجاد کرد. مسوولان و اقتصاددانان ما به این واقعیت‌ها توجه نمی‌کنند و کماکان شیفته اقتصاد لیبرالی هستند؛ در حالی که حتی لیبرال‌ها هم از تولید داخلی‌شان حمایت می‌کنند ولی ما منفعلانه بازار داخلی را در اختیار خارجی‌ها قرار داده‌ایم. دولت‌های ما شیفته‌ی بازار آزاد هستند.

انتهای پیام

کد N831641

وبگردی