آفتاب
معاون فرهنگی قوه قضائیه:

غرب در حقوق بشر منطقی جز زور ندارد

غرب در حقوق بشر منطقی جز زور ندارد

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه منطق اسلام کاملترین منطق است، گفت: غربی‌ها در حقوق بشر منطقی جز زور ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه خراسان، حجت‌الاسلام هادی صادقی در سلسله برنامه‌های بزم‌اندیشه که با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی با موضوع حقوق بشر در اسلام و غرب در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه منطق اسلام بر مبنای عدل، حکمت و رحمت است گفت: در منطق اسلام گفته می‌شود که هیچ یک از انسان‌ها بر دیگری برتری ندارد و اگر کسی حتی در دین هم با شما همراه نبود چون برادر خلقتی شماست باید حقوق او را رعایت کنید و اسم آن حقوق را خداوند حق الناس گذاشته است.

وی ادامه داد: همه منطق اسلام منطق زور نیست بلکه منطق پاداش بهشت و یک منطق بالاتر از اینها که همان خود حق است در منطق اسلام وجود دارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید که یک عده به خاطر ترس از خداوند و یک عده هم به خاطر بهشت از خداوند اطاعت می کنند و این اطاعت تجارتی است و خداوند هم گفته است که اکثر مردم از منطق ترس و شوق بیشتر به میدان می آیند.

صادقی افزود: عده دیگری هم هستند که چون خداوند را دوست دارند و عاشق خداوند هستند از خداوند اطاعت می کنند و این منطق خیلی بالایی است .

وی اتهام نقض حقوق بشر در ایران را بی اساس دانست و افزود: بر اساس فرهنگ حقوق بشر غرب ایران در بیش از یک صد مورد به نقض حقوق بشر متهم است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: اشکال اساسی که غربی‌ها به نقض حقوق بشر در ایران می‌گیرند چند مورد است که یکی از آنها موضوع اعدام‌هاست و اینکه گفته می‌شود در کشور اعدام‌ها را لغو کنید در حالی که این حقی است که خداوند به انسان داده و از قوانینی است که در دین اسلام است و نمی شود آن را لغو کرد، طبق قوانین سازمان ملل گفته شده است که دین محترم است و این هم از قوانین محکم دینی ماست.

وی ادامه داد: بعضی از کشورها به خاطر اینکه گفته می شود مجازات اعدام برگشت ناپذیر است مجازات اعدام را لغو کردند، اما ما می‌گوییم بازگشت ناپذیری دلیلی بر مجازات نکردن نیست، همچنین مجازات‌های دیگر مثل زندان و شلاق هم برگشت‌ناپذیر است.

صادقی عدم تصویب قانون هم‌جنس گرایی، مجازات افراد زیر 18 سال، به رسمیت نشناختن بهائیت را از دیگر مواردی دانست که غرب با مطرح کردن آنها ایران را متهم به نقض حقوق بشر معرفی می‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: متاسفانه در دنیا یک موج غلطی از همجنس بازی راه افتاده است و می‌گویند که چون انسان‌ها به همدیگر میل دارند حق دارند این قانون را داشته باشند؛ در جواب هم باید گفت مگر هرکسی هرچه میل داشت باید تبدیل به قانون کنیم؛ این یک میل کاذب است، همچنین در امریکا و انگلستان اکثریت مخالف این موضوع هستند.

وی در مورد مجازات افراد زیر 18 سال گفت: مجازات زیر 18 سال به شرط رشد عقلانی است و این گونه نیست که بچه را مجازات کرد و ابتدا باید بچه به کانون‌های اصلاح تربیت فرستاده شود.

صادقی در مورد بهائیت در کشور گفت: در ایران کسی به صرف بهایی بودن مجازات نمی‌شود، اما یک عده مریض هستند و می‌خواهند آشوب به پا و دعوای حقوق بشری ایجاد کنند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه اظهار عقیده کرد: در دوره آقای خاتمی به بهایی‌ها دستورالعمل رسید که به مدرسه، ادارات و دانشگاه‌ها بروند و دعوای حقوق بشری ایجاد کنند، اما اینها باید بدانند که در کشور ما فقط چند دین به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد: بهایی‌ها حق ندارند تبلیغات کنند و مسلمانی را با تبلیغ به بهائیت برگردانند، ما همچنان که حق داریم که جلوی ویروس‌های جسمانی را بگیریم باید جلوی ویروس‌های اخلاقی را هم بگیریم.

صادقی درخصوص تفتیش عقاید در کشور گفت: گفته می‌شود که در ایران اجازه داده نمی‌شود که تغییر دین صورت گیرد اما باید در جواب گفت که همه آزادند تغییر دین دهند ولی آزاد نیستند آن را اعلام رسمی کنند چون اعلام رسمی آن دارای تبعاتی است، ما تا به حال تفتیش اعتقاید نداشتیم و اصلا ممنوع است.

وی همچنین گفت: آزادی بیان در هیچ جای دنیا بی حد و مرز نیست و برای هر کشور نوعی حد در این موضوع وجود دارد، مثلا می گویند حدش امنیت ملی است یعنی آنجایی که امنیت ملی به خطر افتاد باید جلوی آن گرفته شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه اگر بخواهیم حقوق بشر را خوب بفهمیم و معنا کنیم باید اول به حضرت امیرالمومنین(ع) و بعد حضرت اباعبدالله(ع) توجه کنیم، افزود: رویه اهل ظلمت و ظلم فرقی نکرده است و اصول، بنیاد و ایدئولوژی آن همان است و تکرار می‌شود و فقط مصادیق و ابزارهای آن متفاوت شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در دنیا صداهای زیادی از حقوق بشر به گوش می‌رسد و گوش فلک را کر کرده است، امروز دنیا را کسانی اداره می‌کنند که یک نوع امپریالیسم بشردوستانه درست کردند و یک روزی هم ظلم بشر دوستانه، کشتار بشر دوستانه و تجاوز بشر دوستانه به راه انداختند، اینها پارادوکس‌های حقوق بشری هستند، یعنی اینکه تجاوز و ظلم می‌کنی ولی با ظاهری بشر دوستانه مثل اشغال افغانستان و عراق.

صادقی با طرح این سوال که حقوق بشر از کجا پدید آمده است، گفت: اندیشه‌های فرهنگ غربی در مورد حقوق بشر در چند دسته جای می گیرد که اولین دسته و پرطرفدارترین آن کسانی هستند که به دنبال حقوق طبیعی هستند و معتقدند که این حقوق در طبیعت ما جای دارد البته این را هم بعضی‌ها نقض کردند.

وی با اشاره به حقوق بیشتر برخی از کشورها در شورای امنیت گفت: تا به الان یک مورد محکومیت جدی نه برای آمریکا و نه انگلیس اتفاق نیافتاده است و این به خاطر منطق زور آنهاست که بعضا با زور یا با فریب به امضای ملت‌ها رسانده‌اند.

صادقی با طرح این سوال که چرا قدرت‌های بزرگ حقوق بشر را در قالب زور در آوردند، گفت: آنها می گویند سه راه بیشتر نداریم اول اینکه یا باید این جامعه را رها کرد که همه باهم بجنگندند و این به نفع هیچ کس نیست، در راه دوم هم گفته می‌شود باید یک حاکم باشد تا جلوی این جنگ را بگیرد و می گویند این حاکم باید مثل کدخدا باشد.

صادقی افزود: در پیمان‌نامه‌ای گفته می شود که سلاح‌های غیرمتعارف باید نابود شود ولی چون امریکایی‌ها قدرت و زور دارند آن را قبول نمی‌کنند، دنیا از اول که به وجود آمده منطق زور در آن بوده است و تا قیام حضرت مهدی(عج) هم این منطق خواهد بود.

انتهای پیام

کد N831422

وبگردی