آفتاب

گزارش بعیدی‌نژاد از راه دشوار توافق بر سر متن توافق ان‌.پی.تی 2015

گزارش بعیدی‌نژاد از راه دشوار توافق بر سر متن توافق ان‌.پی.تی 2015

مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران از فشار کشورهای غیردارنده سلاح هسته‌ای بر کشورهای اتمی برای پذیرش برخی پیشنهادها در متن توافق ان.پی.تی 2015 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدبعیدی‌نژاد، مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در صفحه اینستاگرامش نوشت: مذاکرات اعضای معاهده ان.پی.تی به مرحله بسیار حساسی رسیده است. امروز صبح ساعت هشت صبح پنجشنبه به وقت نیویورک رییس کنفرانس اعلام کرد که تمامی مشورت‌های لازم درباره موضوعات اختلافی در خصوص مباحث خلع سلاح هسته‌ای تا ساعت چهار صبح ادامه داشته است و او جمع‌بندی لازم به‌نحوی که مبنای تفاهم و حصول اجماع باشد را ابتدا به اعضای کمیته مشورتی ارایه می‌کند و انتظار دارد بدون ادامه هر گونه بحث بیش‌تری پیرامون موضوع خلع سلاح هسته‌ای چه از طرف کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای و چه از طرف کشورهای غیر دارنده سلاح‌های هسته‌ای، این متن که در بردارنده یک مبنای متعادل برای حصول اجماع است مورد توافق قرار گیرد. وی تنها به کشورهای هسته‌ای تا ساعت دوازده ظهر پنج‌شنبه وقت داد تا اگر پیشنهاد خیلی مشخصی دارند به وی ارایه کنند و گفت همه لازم است بدانند که قدرت مانور ما در خصوص تغییر این سند بسیار محدود است، و این متن تنها امکان ممکن برای حصول اجماع در خصوص بحث اقدامات موثر برای خلع سلاح هسته‌ای است.

متن رییس حدود ساعت هشت و نیم توزیع می‌شود و همه متن را سریعا ورق می‌زنند و سپس برای مشورت‌های بیش‌تر از محل جلسه خارج می‌شوند. متنی که رییس ارایه کرده است در واقع حاصل بحث‌های چند روزه در این کمیته بیست نفره است که به‌جز نمایندگان پنج کشور هسته‌ای پانزده نفر از کشورهای غیرمتعهدها شامل ایران و چندین عضو از کشورهای غربی حامی بحث خلع سلاح هسته‌ای هستند که شبانه‌روز مذاکرات فشرده‌ای را پیرامون اقدامات خلع سلاح داشته‌اند، مذاکراتی که تا شب گذشته به وقت نیویورک نیز ادامه یافت.

رییس کنفرانس بدینوسیله در سند خود تمامی توافقاتی را که در این خصوص تا دیشب دیر وقت نیز به‌دست آمده است را نیز در متن خود درج کرده است. در مجموع آن چه در این جلسات مشهود بود آن بود که بعد از این مذاکرات فشرده کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای در برابر فشارهای کشورهای غیر دارنده سلاح‌های هسته‌ای از میان کشورهای غیرمتعهد و کشورهای غربی طرفدار خلع سلاح هسته‌ای مانند سوییس، اتریش، ایرلند، سوئد، هلند و نیوزیلند، در نهایت پذیرفتند که برخی از پیشنهادهای مهم کشورهای غیر دارنده سلاح هسته‌ای را بپذیرند و بدینوسیله راه را برای حصول توافق باز کنند.

این در حالی است که کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای اذعان می‌کنند که این کشورها با شرایط و وضعیت بسیار پیچیده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه هستند و اختلافات دو طرف روسیه و آمریکا از جمله در برابر اقدام آمریکا برای استقرار سامانه دفاع ضد موشکی در اروپا، چشم انداز اجرای اقدامات خلع سلاح هسته‌ای را تیره و تار کرده است.

به گزارش ایسنا، اجلاس عالی هشتم بازنگری ان.پی.تی در نیویورک از 7 اردیبهشت تا 1 خردادماه 1394 با حضور 25 وزیر خارجه در حال برگزاری است.

انتهای پیام
کد N831359

وبگردی