آفتاب
دبیر ستادسلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور:

عقب‌ ماندن از فناوری پیوند سلول‌های بنیادی، کشور را وابسته می‌کند

عقب‌ ماندن از فناوری پیوند سلول‌های بنیادی، کشور را وابسته می‌کند

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور با اشاره به سلول‌ درمانی به عنوان یکی از علوم رو به پیشرفت در دنیا تاکید کرد: عقب‌ ماندن از فناوری پیوند سلول‌های بنیادی کشور را وابسته خواهد کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر امیرعلی حمیدیه در سخنرانی علمی با عنوان «تمایز و رفتارهای سلول‌های بنیادی» با موضوع شبکه ملی اهدای سلول‌های بنیادی در کشور اظهار کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی خون‌ساز روزبه‌روز در داخل کشور و نیز در دنیا در حال رشد است.

وی ادامه داد: در سال 2012 یک میلیون پیوند سلولی در دنیا انجام شد که این میزان در سال 2014 به یک میلیون و 200 هزار پیوند رسید در حال حاضر بیش از 25 میلیون داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی در دنیا وجود دارد و سالانه 16 هزار بیمار در سراسر دنیا منتظر این هستند که فردی اهداکننده جان آن‌ها را نجات دهد.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور خاطرنشان کرد: حدود 140 هزار بیمار در سال نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی تشخیص داده می‌شوند در هر پنج دقیقه یک نفر در جهان به بیماری سرطان خون تشخیص و در هر 10 دقیقه نیز یک نفر بر اثر سرطان خون می‌میرد که بسیاری از این بیماران را می‌توان با پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز نجات داد.

حمیدیه با بیان اینکه 30 درصد از بیمارانی که نیازمند پیوند هستند، در خانواده خویش فردی را دارند که سازگار پیوند سلول به آن‌ها باشد، تصریح کرد: اگر 70 درصد از افراد جامعه به این بیماری دچار شوند، خواهر و یا برادری نداشته و یا کسی در خانواده با آن‌ها سازگاری خونی نداشته باشد، جانشان را به همین دلیل از دست خواهند داد.

وی گفت: با این حال در دنیا 25 درصد بیماران از خواهر و برادر تنی خود سلول دریافت و 40 درصد دیگر نیز از دهنده غیرخویشاوند این سلول‌ها را دریافت می‌کنند تنها 35 درصد به این دلیل که دهنده سازگاری پیدا نمی‌کنند، زندگی‌شان خاتمه می‌یابد.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور عنوان کرد: در ایران و شرق مدیترانه پیوند سلول‌های بنیادی تنها از طریق خواهر و برادر تنی و یا قوم و خویش سازگار صورت می‌گیرد در حالی که در کشورهای اروپایی مانند آلمان روزبه‌روز استفاده از دهنده غیرخویشاوند بیشتر می‌شود.

حمیدیه با اشاره به پیشرفت‌های سایر کشورها در این زمینه و مقایسه آن با ایران تصریح کرد: نبود زیرساخت‌هایی نظیر مراکز پیوند سلول و نیز نبود دهنده سازگار از جمله مشکلات اصلی کشور ما برای پیوند سلول است مرکزی در دنیا وجود دارد که افراد به صورت داوطلبانه و غیرخویشاوند با عضویت در آن به شبکه جهانی پیوند سلول متصل می‌شوند.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور اضافه کرد: در حال حاضر 73 مرکز در 52 کشور دنیا فعالیت دارند همچنین 48 بانک خون بند ناف نیز در 33 کشور به ارایه خدمات می‌پردازند تعداد دواطلبین این مراکز 25.5 میلیون نفر است تعداد بانک‌های خون بند ناف عمومی نیز حدود 700 هزار بانک است که با توجه به این تعداد بالا بازهم میزان پیوندهایی که از طریق بند ناف صورت می‌گیرد، زیر 10 درصد است. در نتیجه روزبه‌روز انسان‌ها به این نکته پی خواهند برد که با اهدای سلول‌های بنیادی خود می‌توانند جان انسان دیگری را نجات دهند در نتیجه نیازی به تاسیس بانک‌های خون بند ناف و هزینه بیشتر نخواهد بود.

حمیدیه سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی بانک خون در کشور را بدون کارایی توصیف کرد و گفت: با دریافت سلول‌های بنیادی دیگر نیازی به بانک‌های خون نخواهد بود.

حمیدیه با بیان اینکه فردی که در ایران به این بیماری مبتلا می‌شود، می‌تواند از افراد دیگر در سایر کشورهای دنیا سلول دریافت کند، عنوان کرد: در حال حاضر سلول‌های حدود 46 درصد داوطلبین دنیا به کشورهای دیگر منتقل می‌شود که این اهدا کننده‌ها دارای ملیت دیگری هستند.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور تاکید کرد: در سال 2013 بالغ بر 16 هزار و 138 بیمار از افراد غیرهموطن خود سلول دریافت کردند؛ امروز می‌توان این تلقی را داشت که میزان پیوندهای سلول‌های بنیادی خون‌ساز روزبه‌روز در حال افزایش است و 60 بیماری از این طریق درمان می‌شود.

حمیدیه اضافه کرد: با توجه به جمعیت روبه افزایش ایران، ما نیازمند ایجاد مراکز پیوند سلول هستیم که این مساله هم در بعد انسان‌دوستانه و هم بعد نجات جان بیماران به نوعی بحثی استراتژیک تلقی می‌شود.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور با بیان اینکه کشوری مانند آمریکا در بحث سلول‌های بنیادی سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند، گفت: این هزینه به این دلیل است که دیگر کشورها برای تهیه سلول‌های بنیادی دچار وابستگی به آن شوند و این مساله در صورت عقب‌افتادگی ما برای کشور خوب نیست.

وی تاکید کرد: ما باید ضمن حفظ تعامل با سایر کشورها برای پیوندهای سلولی نسبت به راه‌اندازی مراکز مستقل پیوند سلول نیز اقدام نماییم در حال حاضر تنها 5000 ایرانی در این مراکز عضویت دارند.

حمیدیه یادآور شد: یافتن داوطلب برای اهدای سلول از کشورهای دیگر پروسه زمانی زیادی خواهد داشت و این موضوع برای بیمارانی که وقت چندانی برای زنده ماندن ندارند، حائز اهمیت خواهد بود امروز حتی آمریکا هم با وجود پیشرفت‌هایی که در حوزه سلول‌درمانی داشته، 40 درصد از سلول‌های پیوندی خود را از سایر کشورها دریافت می‌کند.

وی در خصوص هزینه‌هایی که برای پیوند سلول صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هر پیوندی که در داخل انجام شود، می‌تواند از خروج ارز بین 500 هزار تا یک میلیون جلوگیری کند در حالی که هر عمل پیوند از دهنده خارجی برای یک ایرانی سه میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور تصریح کرد: در حال حاضر ایجاد مراکز پیوند سلول در کشور در بیمارستان شریعتی تهران و نیز بیمارستان‌های شهرهای شیراز و سنندج راه‌اندازی شده‌ است اما متاسفانه سرمایه کافی برای ایجاد مراکز دیگر در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به میزان داوطلبین اهدای سلول در کشور گفت: بانوان 46 درصد داوطلبان اهدای سلول در کشور را تشکیل می‌دهند؛ این در حالی است که این رقم در دنیا 42 درصد است. همچنین متوسط سن اهداکنندگان در کشور 35 سال است در حال حاضر بالغ بر 70 بیمار ایرانی از دهندگان آمریکایی، آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی توانسته‌اند نمونه بگیرند خوشبختانه ایران هجدهمین کشوری است که اولین سلول‌های بنیادی خود را به فرانسه منتقل کرد.

حمیدیه با اشاره به هدف این ستاد در بلندمدت عنوان کرد: هدف ما این است که در پنج سال آینده با همکاری وزارت بهداشت و متصل شدن همه مراکز کوچک، یک مرکز بزرگ به نام ایران راه‌اندازی شود که حداقل 100 هزار داوطلب داشته باشیم که 40 تا 50 درصد از این داوطلبین ایرانی باشند.

انتهای پیام

کد N831325

وبگردی