آفتاب

اوکراین چند توافق همکاری نظامی با روسیه را لغو کرد

اوکراین چند توافق همکاری نظامی با روسیه را لغو کرد

پارلمان اوکراین همکاری‌های نظامی این کشور با روسیه را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، از مدت‌ها پیش انتظار می‌رفت پارلمان اوکراین چنین اقدامی انجام دهد و این باعث آسیب هرچه بیشتر روابط میان دو کشور که زمانی همپیمانانی نزدیک بودند، شده است.

کی‌یف همچنین مدعی شد که شواهد جدیدی دارد که نشان می‌دهند مقامات اطلاعاتی روسیه در ایجاد ناآرامی در مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین دست دارند و به گفته کی‌یف این شواهد حاکی از تداوم طرح‌های روسیه برای بی ثبات کردن اوکراین است.

پارلمان اوکراین روز پنجشنبه پنج توافق همکاری مهم میان این کشور و روسیه را لغو کرد که یکی از آنها مربوط به دادن حق ترانزیت به ارتش روسیه به منظور رسیدن به منطقه مولداوی است که بخشی از خاک آن در اختیار یک دولت متعلق به جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو است.

روسیه حمایت خود از جدایی‌طلبان مسلح در شرق اوکراین را رد کرده است. اوکراین نیز با فاصله گرفتن از روسیه، به کمک گرفتن از ائتلاف ناتو گرایش پیدا کرده و دولت فعلی اوکراین امیدوار است این کشور به ناتو بپیوندد.

با این حال وی گفت، روسیه فعلا به دنبال اقدامات تلافی‌جویانه علیه این اقدام اوکراین نیست.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت این تصمیم پارلمان اوکراین تاثیری بر اجرای توافق آتش‌بس مینسک در شرق اوکراین نخواهد گذاشت.

ویتالی نایدا، رئیس بخش ضداطلاعات سرویس امنیتی اوکراین در کنفرانسی خبری گفت، دو تبعه روس که چند روز پیش توسط نیروهای اوکراینی در شرق دستگیر شدند از افسران فعال اداره اطلاعاتی اصلی روسیه بوده‌اند.

انتهای پیام

کد N831078

وبگردی