آفتاب

گزارش ششمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

گزارش ششمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

در ششمین روز سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، فینالیست‌های رشته قرائت و حفظ کل با یکدیگر رقابت کردند و در نهایت، نماینده‌های کشورمان در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم، رتبه نخست را از آن خود کردند.

در ششمین روز سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، فینالیست‌های رشته قرائت و حفظ کل با یکدیگر رقابت کردند و در نهایت، نماینده‌های کشورمان در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم، رتبه نخست را از آن خود کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رشته حفظ کل پس از حجت‌الاسلام «محمدمهدی رجبی» که رتبه نخست را کسب کرد به ترتیب؛ عبدالله الرفاعی از لیبی، اساکامامودو حسن از نیجر، ابوبکر علس موسی از اوگاندا و آدم حسن حسین از سومالی به ترتیب رتبه‌های بعدی را بدست آوردند.

همچنین در رشته قرائت نیز پس از «حسن دانش» که موفق به کسب رتبه نخست شد به ترتیب؛ محمد عبدالرحمن محمود عبدالباسط از مصر، محمد ابراهیم از پاکستان، جعفر حسیبوان از اندونزی و احمد عباس فرج از عراق حائز رتبه‌های برتر این دوره از مسابقات شدند.

نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی

در ششمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن در روز پنجشنبه، نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با محوریت «قرآن کریم و فرهنگ وحیانی» برگزار و برگزیدگان در چهار بخش مقالات، طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه و کتاب معرفی شدند.

ذلت‌پذیری با فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) سازگاری ندارد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در این همایش در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به برخی از آیات قرآن مبنی بر توجه به استقامت و صبر افزود: خداوند در قرآن کریم بارها به پیامبر اکرم(ص) درباره مقاومت در برابر مشکلات تذکر داده است، بنابراین وظیفه امت اسلامی مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان تا رسیدن به هدف و نتیجه نهایی است.

محمدی یادآورد شد: خداوند در قرآن کریم به پیامبر(ص) می‌فرماید مردم را دعوت کن آنچنان که به تو امر و ماموریت داده شده و در این راه استقامت به خرج بده و از خواسته‌های دشمن تبعیت نکن، چراکه خواسته دشمن کوتاه آمدن و تبعیت از آن است.

رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه کشور با اشاره به این‌که «برخی راه خوشبختی را همراه شدن با خواسته استکبار جهانی می‌دانند» افزود: عده‌ای می‌گویند اگر بخواهیم زندگی کنیم باید با کدخدای جهان همراه شویم، درحالی که با توجه به آیات قرآن کریم این کار درست نیست و امام خمینی(ره) نیز در وصیتنامه سیاسی خویش بر ایستادگی در مقابل دشمنان تاکید کرده است.

وی با بیان این‌که «در امت‌های گذشته و پیامبران نیز مشکلات و سختی‌ها وجود داشته است» گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید گاهی این سختی‌ها و مشکلات به گونه‌ای بوده که پیروان پیامبران و حتی خود آنها ناامید و مایوس می‌شوند. ما گاهی فکر می‌کنیم اسلام به راحتی به دست ما رسیده است در حالی که اینگونه نیست.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی و رهبران بزرگ نشان دادند در زمان گرفتاری‌ها مرد عمل هستند و ما نیز نباید در برابر مشکلات متزلزل شویم.

محمدی با تاکید بر پژوهش‌های علمی و کاربردی در این راستا افزود: باید این موضوع را به اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان آموزش دهیم. ما فکر می‌کنیم قرآن فقط برای تلاوت است در صورتی که آن پاداش نهایی برای عمل به قرآن است. امیدوارم که با بیان و زبان روز رهنمودهای قرآن را مطرح کنیم.

محمدی گفت: شناخت دشمن نیاز به بصیرت دارد و این راه سعادت و خوشبختی است و یکی از آموزه‌های کتاب الهی و فرهنگ وحیانی آن است. قرآن کتاب بشارت، رحمت و هدایت است به شرطی که به آن عمل کنیم و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه از آن استفاده کنیم.

ملت اگر قرآن‌خوان شد، مسائل حل می‌شود

آیت‌الله سیدعلی‌اکبر قرشی مفسر قرآن کریم نیز در این همایش گفت: دوای درد ما در ترویج نماز و قرآن است و هر چقدر درباره قرآن و ترویج آن پول خرج کنیم، ارزش دارد.

وی با اشاره به جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل گفت: در این جنگ یهودیان توانستند طی شش روز سه ملت اسلامی را در عرض هم شکست دهند آنها در ابتدا مصر را شکست دادند و صحرای سینا را تصرف کردند و بعد سوریه را شکست دادند و دمشق را در تیررس خود قرار دادند و در نهایت نیز توانستند اردن را گرفته و بیت المقدس و کرانه‌های غربی را تصرف کنند.

وی ادامه داد: شهید مطهری فرمودند من بعد از جنگ شش روزه به سفر حج رفتم در یکی از مراسم سخنرانی پشت تریبون آمد و بارها طی سخنانش تاکید کرد که در جنگ شش روزه قرآن شرکت نکرده بود، در واقع منظور ایشان این بود که مسلمانان قرآن در جانشان نرفته است و به همین دلیل شکست خوردند.

وی افزود: پس از شهادت مطهری‌ها در جنگ 33 روزه لبنان با اسرائیل دیدید که چگونه مسلمانان توانستند صدها هزار اسرائیلی را شکست دهند و اسرائیل نتوانست حتی یک وجب هم از خاک لبنان را تصرف کند و اقرار به شکست کرد، در واقع هیمنه اسرائیل پس از این جنگ از بین رفت و این موضوع که همیشه اسرائیل را غیرقابل شکست می‌دانستند نابود شد.

قرشی با بیان این‌که «در این جنگ مسلمانان قرآن در جانشان رفته بود» گفت: آمریکایی‌ها بعدها همواره مطرح می‌کردند که ما به جز دانشگاه‌ها به جای دیگری امید نداریم، من بارها گفته‌ام که برای امنیت دانشگاه باید بسیج دانشجویی توسعه داد و اکنون که بسیج دانشجویی توسعه یافته دانشگاه‌ها امن و امان شدند چون بسیج قرآن در جانش رفته است.

وی با اشاره به این‌که برای دفع هجمه به هیچ چیز خارجی نیاز نداریم» گفت: دوای درد ما در خود ماست شما اگر بتوانید ملت را قرآن خوان و نماز خوان کنید مسائل حل می‌شود. وقتی شخصی پیشانیش با مهر آشنا شد و قرآن خوان شد مسئولیت گرفته است.

وی افزود: کسانی که در روخوانی قرآن هم شرکت می‌کنند درصد مسئولیت‌پذیریشان افزایش می‌یابد، بنابراین ما باید به قرآن و نماز روی بیاوریم و دولت هر چقدر درباره قرآن و ترویج آن پول خرج کند، می‌ارزد.

قرشی گفت: دوای درد ما در ترویج نماز و قرآن است و اگر این دو ترویج شود مشکلات حل شده و دشمنان هم مایوس می‌شوند.

رابطه مسلمانان با قرآن بیش از تمام ادیان با کتاب‌های دینی‌شان است

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز در این همایش با بیان این‌که «رابطه و انس مسلمانان با قرآن بیش از ارتباط پیروان ادیان دیگر با کتاب‌های دینی‌شان است» گفت: البته این انس و رابطه کافی نیست و باید تعمق یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی افزود: در دنیا 50 کتاب مقدس وجود دارد اما تنها کتاب صحیح و واقعی الهی قرآن کریم است و هیچ کتابی نیز به اندازه قرآن در فرهنگ‌ها تاثیرگذار نبوده به طور مثال انجیل در میان مسیحیان جایگاه قرآن را در میان مسلمانان ندارد.

عابدی با اشاره به این‌که «یکی از مهمترین زبان‌های دنیا زبان عربی است» افزود: این زبان اهمیت خود را مدیون قرآن است، زیرا اگر قرآن به زبان عربی نازل نمی‌شد این زبان کاملا منقرض می‌شد و همچنین قرآن در زبان فارسی نیز بسیار تاثیرگذار بوده و چندین کتاب پیرامون این تاثیرپذیری تالیف شده است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این‌که «عرفان اسلامی، نظری و عملی مرهون فرهنگ قرآنی است» گفت: علم کلام شیعی، اشعری، مرجعه یا خوارج و... همه برگرفته از قرآن است و برداشت‌های آنها از قرآن ذکر شده است، که البته این بیانگر صحیح بودن آنها نیست.

وی با اشاره به این‌که «علم فقه بر اساس آیات قرآن است» تصریح کرد: بر اساس نظر منجمان بیش از 300 آیه قرآن پیرامون آسمان و نجوم است.

عابدی با اشاره به این‌که «هنرمندان مسلمان در عرصه‌های مختلف هنر خود را در خدمت قرآن قرار دادند» تصریح کرد: معماران اسلامی گنبد مساجد را همواره بر اساس آیات قرآن بر روی هشت ضلعی بنا می‌کردند و آن را نیز بر روی چهار ستون قرار می‌دادند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تاثیر فرهنگ قرآنی را بر فرهنگ کشور ایران بسیار زیاد توصیف و تصریح کرد: قرائت قرآن در شروع مراسم و یا هنگام مراسم عقد و دیگر موارد این چنینی، نشان از تاثیرپذیری فرهنگ ایران از فرهنگ قرآنی است که البته کافی نیست و باید این فرهنگ در جامعه ما فراگیرتر شود.

وی با بیان این‌که «رابطه مسلمانان با قرآن نسبت به رابطه پیروان ادیان دیگر با کتاب‌های الهی‌شان بسیار گسترده‌تر است» گفت: البته این انس و رابطه کافی نیست و باید قرآن در متن زندگی افراد جامعه ما حضور بیشتری داشته باشد.

کثرت حافظان و قاریان ایرانی باعث شگفتی من شد

حافظ کل قرآن کشور مالزی در حاشیه برگزاری مسابقات از قاریان ایرانی در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، تجلیل کرد.

محمد چیبو بن عبدالله دانشجوی 22 ساله مالزی و شرکت کننده در رشته حفظ قرآن اظهار کرد: قاریان ایرانی از صوت دلنشینی و مهارت خوبی برخوردار هستند.

نماینده مالزی در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، تاثیر این مسابقات در اتحاد مسلمانان را مورد تاکید قرار داد و گفت: برگزاری یک مسابقه بین‌المللی در چنین سطح و انضباطی، خود به خود توانسته است، با جمع شدن قاریان و حافظان قرآن در یک جا، اتحاد و وحدت مسلمان را به نمایش بگذارد.

این دانشجوی مالزیایی اضافه کرد: حضور در این مسابقات که خود نوعی فعالیت قرآنی است برای من بسیار جالب و زیباست و موجب خواهد شد که بر تجربه‌های قرآنی‌ام، بسیاری چیزها افزوده شود.

حافظ کل قرآن از کشور مالزی گفت: من برای نخستین بار است که در این مسابقه بزرگ قرآنی در ایران شرکت می‌کنم و ان‌شاءالله با کوله باری از خاطرات خوش از ایران خواهم رفت.

محمد چیبو بن عبدالله با قدردانی از مسئولان ایرانی برگزار کننده سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، خاطرنشان کرد: قاریان و حافظان بسیاری در ایران وجود دارند و این باعث تعجب و شگفتی من شد.

به واسطه قرآن اینجا جمع شده‌ایم

حافظ جوان بلغارستانی گفت: سطح سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، برای ما بسیار بالاست، چرا که امکانات قرآنی ما در بلغارستان بسیار کم و محدود است.

عزیز ممت، حافظ 29 ساله قرآن از کشور بلغارستان در مورد سطح علمی مسابقات خاطرنشان کرد: من از سطح علمی سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، بسیار راضی هستم، چرا که حافظان و قاریان بسیار قوی از کشورهای مختلف جهان در آن شرکت کرده‌اند.

وی گفت: دیدن متسابقین شرکت کننده از 85 کشور جهان و شنیدن قرائت آنها، می‌تواند برای من تجربه گرانبهایی باشد.

قاری بلغاری با اشاره به نقش قرآن در وحدت مسلمین متذکر شد: همانطور که آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفتند، همه ما به واسطه قرآن جمع شده‌ایم و این موضوع بسیار ارزشمند است.

عزیز ممت از برگزارکنندگان سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، تقدیر و تشکر کرد و گفت: از اینکه توانستم در این دوره از مسابقات بین المللی قرآن شرکت کنم، بسیار خوشحالم.

نگاهم نسبت به ایران تغییر کرد

قاری شرکت کننده از کشور رومانی گفت: حضور در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، نوعی تجربه اندوزی برای متسابقین است.

ممت فوچیرین، امام جماعت یکی از مساجد بخارست که برای نخستین بار در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، شرکت کرده است، گفت: برای اشخاصی همانند من حضور در مسابقات بین المللی در تهران و رقابت با متسابقین و نخبگان قرآنی بسیار دلپذیر و به یادماندنی است و من از این مسابقات استفاده‌های زیادی تاکنون کرده‌ام.

متسابق اهل رومانی با ابراز رضایت از سطح علمی مسابقات خاطرنشان کرد: من چون برای نخستین بار در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، شرکت کرده‌ام، احساس می کنم همه چیز برای من خوب است و نمی‌توانم در مقام مقایسه با سایر مسابقات برآیم، اما اگر سال بعد بیایم، شاید بتوانم بیشتر سخن بگویم.

ممت فوچیرین تصریح کرد: آنچه که در این مدت حضور خود در ایران مشاهده کردم با آنچه که قبلاً شنیده بودم متفاوت است و ایران یک کشور زیبا و قرآنی است.

این متسابق اهل رومانی اظهار کرد: من از میهمان نوازی مسئولان برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، بسیار راضی هستم و از آنها تشکر می‌کنم.

در ایران امنیت بسیار بالایی وجود دارد

متسابق اهل اندونزی گفت: برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در جمهوری اسلامی ایران موجب باعث وحدت مسلمانان و همگرایی بیشتر شده است.

جعفر حسبوه، که برای نخستین بار از کشور اندونزی در رشته حفظ کل قرآن شرکت کرده است با تمجید از سطح بالای مسابقات اظهار کرد: وحدت مسلمانان در حال حاضر بسیار مهم است و این مسابقه با جمع کردن نخبگان قرآنی از کشورهای گوناگون در یک جا می‌تواند به این موضوع کمک کند.

وی گفت: در واقع در برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، نواقصی وجود ندارد و مسابقات به خوبی برگزار شده است و نه در قرائت و نه در حفظ کمبود یا نواقصی را مشاهده نکردم.

حسبوه درخصوص آشنایی خود با قرآن کریم یادآور شد: من از خانواده دوستدار قرآن هستم و والدینم از کودکی مرا با قرآن آشنا و مانوس کردند و به همین خاطر من این راه قرآنی را ادامه داده‌ام.

متسابق اهل اندونزی در زمینه برگزاری مسابقات قرآنی در کشورش متذکر شد: مسابقات قرآنی در اندونزی برگزار می‌شود ولی مانند ایران که در سطح بین المللی و هر سال برگزار شود، نیست و هر وقت که حکومت اندونزی خواست آن را برگزار می کند، حالا یک سال یا پنج سال بعد.

قرآن آرامش‌بخش است

نماینده کشور فرانسه در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، سطح علمی مسابقات قرآنی در کشورمان را بسیار عالی توصیف کرد.

آرمین رحیم‌زاده، قاری اعزامی از کشور فرانسه گفت: سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، در تهران از لحاظ فنی قراء، نظم و تنظیم برنامه‌های متسابقین بسیار خوب برگزار شده است.

این متسابق اهل فرانسه اظهار کرد: همانطور که قرآن می‌گوید" به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید." واقعاً من در هیچ جای دنیا اینگونه جمع صمیمی قرآن را مشاهده نکرده‌ام.

آرمین رحیم‌زاده در خصوص نحوه فراگیری قرآن در کشورش یادآور شد: پنج سال پیش که یک جوان 20 ساله بودم، مجذوب قرائت قرآن شدم و به دنبال یادگیری آن رفتم و بحمدالله اکنون به عنوان قاری در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، با سایر متسابقین به رقابت مشغول هستم.

قاری شرکت کننده از کشور فرانسه در مورد تاثیر قرآن در زندگی‌اش گفت: من به همه برادران و خواهران دینی خود توصیه می‌کنم که به دنبال یادگیری قرآن باشند، چراکه قرآن یک آرامش و اطمینان در زندگی به انسان می‌دهد که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، از روز شنبه 26 اردیبهشت‌ماه همزمان با روز مبعث پیامبر اکرم (ص)، در دو رشته حفظ کل و قرائت آغاز شده و امروز جمعه اول خرداد اختتامیه آن برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N830975

وبگردی