آفتاب

ساندی تایمز: عربستان به دنبال خرید بمب اتم از پاکستان است

ساندی تایمز: عربستان به دنبال خرید بمب اتم از پاکستان است

هفته نامه انگلیسی ساندی تایمز به نقل از یک مسئول آمریکایی نوشت عربستان سعودی «تصمیمی راهبردی» برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای در پاکستان گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  پایگاه اینترنتی  اسپوتنیک، به نوشته ساندی تایمز، این تصمیم ریاض نتیجه نگرانی‌ها از پرونده هسته‌ای ایران است.

عربستان سعودی در 30 سال گذشته هزینه برنامه هسته‌ای پاکستان را تأمین کرده است. به گفته مسئول آمریکایی، زمان بازگرداندن این بدهی بالاخره فرا رسید. از اسلام‌آباد خواسته شده است این بدهی را «به صورت محصول نهایی» تحویل دهد.

رسانه‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند برنامه هسته‌ای پاکستان طرح مشترک ریاض و اسلام‌آباد است. بی بی سی سال 2013 اعلام کرد عربستان سعودی می تواند هر لحظه از پاکستان بمب اتم دریافت کند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره از حسن شقیر Hasan Shoqeir تحلیل‌گر عرب پرسید. شقیر گفت: «من فکر نمی کنم که عربستان سعودی واقعا به دنبال تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای باشد. فکر می کنم قضیه بیشتر فرستادن پیامی خطاب به کشورهای مورد نظر باشد».

این کارشناس افزود: «تصمیم‌های عربستان سعودی تحت کنترل آمریکا قرار دارد و تصمیم به دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای از این قانون مستثنی نیست. هیچ تردیدی وجود ندارد که واشنگتن هرگز به ریاض اجازه نمی دهد بمب اتم داشته باشد».

وی خاطر نشان کرد این پیام در درجه اول خطاب به مردم عربستان و دیگر ملت‌های عرب است. وی گفت: «عربستان می خواهد نشان دهد که برای قاطعیت نشان دادن آماده است».

شقیر افزود: «در درجه دوم، این پیام خطاب به پاکستان است به علت رفتار این کشور در قبال بحران یمن و حتی غیرمستقیم خطاب به روسیه است تا این کشور را مجبور کند موضع خود را در مورد بحران سوریه تغییر دهد.

در درجه سوم این پیامی مهم برای ایران است، پیامی به این مفهوم که هر گونه تلاش برای دستیابی به بمب اتمی عربستان سعودی را مجبور به اقدامی متقابل می کند».

49261

 

کد N830010

وبگردی