آفتاب

یک مقام ارشد پیشین سیا: ایران یک بازیگر کلیدی است

یک مقام ارشد پیشین سیا: ایران یک بازیگر کلیدی است

رییس پیشین بخش ضد اطلاعات سازمان سیا گفت که ایران یکی از اهداف جاسوسی آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بری رویدن، رییس بخش ضداطلاعات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سال‌های 1997 تا 2001 در گفت‌وگو با پایگاه خبری بیزنیس اینسایدر بزرگ‌ترین تهدید علیه کشورش را تسلیحات هسته‌ای دانست و گفت که کشورهای متعددی شامل روسیه، چین، هند، پاکستان، کره شمالی بمب اتم دارند و من فکر نمی‌کنم که تهدیدات هسته‌ای به این زودی‌ها از بین برود.

او در ادامه گفت‌وگو درباره‌ی ایران افزود: ایران یک بازیگر کلیدی است که ما باید درباره‌ی آن نگران باشیم.

رویدن ادامه داد:‌ از زمانی که آن‌ها (ایرانی‌ها) شاه را بیرون انداختند، شاهی که ما از آن حمایت کرده بودیم ما دشمن دولت ایران هستیم و مسائل نامناسبی هم میان دو کشور اتفاق افتاده است. آن‌ها از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کنند که زمانی که ما در عراق بودیم علیه منافع آمریکا دست به خشونت زدند.

این مقام پیشین سازمان سیا هم‌چنین گفت: از نظر من دولت آمریکا در حال عادی‌سازی مشکل با ایران است و آن‌ها نیز مایل به مذاکره هستند که یک اتفاق خوب است.

وی تاکید کرد:‌ ایرانی‌ها همیشه یکی از اهداف اطلاعاتی ما خواهند بود و ما همواره می‌خواهیم بدانیم که پشت صحنه چه چیزی اتفاق می‌افتد. مثلا، آیا آن‌ها واقعا مایل به همکاری هستند و کار ما به عنوان جامعه اطلاعاتی این است که این مساله را دریابیم. ما برای این که اطمینان یابیم آن چه ایرانی‌ها می‌گویند با آن چه که انجام می‌دهند یکی است تلاش می‌کنیم.

او یاد آور شد: ایران یک کشور مهم برای اهداف اطلاعاتی آمریکاست چون می‌تواند یک تهدید اطلاعاتی باشد. ما به نظارت‌های‌مان ادامه می‌دهیم و من همواره می‌گویم که ما نیازمند حضوری قوی در دنیا هستیم.

رویدن در پایان گفت که برای پوشش سراسر جهان و برای این که بتوانیم در تمام نقاط جهان حضور داشته باشیم نیازمند یک سازمان سیای بزرگ‌تر هستیم.

انتهای پیام

کد N829952

وبگردی