آفتاب

بزرگترین نگرانی منطقه‌ای ایران از نگاه رابرت گیتس/ عربستان قبل از مذاکرات هسته‌ای ناراحت بود

بزرگترین نگرانی منطقه‌ای ایران از نگاه رابرت گیتس/ عربستان قبل از مذاکرات هسته‌ای ناراحت بود

وزیر دفاع اسبق آمریکا در گفتگو با چارلی رز مجری شبکه تلویزنی پی.بی.اس آمریکا گفته است ناراحتی عربستان از آمریکا ربطی به مذاکرات هسته ای ما با ایران ندارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت چارلی رز، رابرت گیتس در این مصاحبه تلویزیونی گفته است ناراحتی عربستان از آمریکا به خاطر پافشاری آمریکا برای کنار رفتن حسنی مبارک از قدرت بود و اینگونه نیست که سعودی ها از زمان آغاز مذاکرات هسته ای ایران دلخور شده باشند.

گیتس در این برنامه گفته است یکی از تصمیمات مهم در شش ماه پایانی وزارت او در کابینه اوباما این بود که به حسنی مبارک بگویند فوری کناره گیری کند.

او گفته است همه مقامات بلند پایه امنیتی دولت، معاون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا با این تصمیم مخالف بودند. البته افراد جوان تری پشت پرده معتقد بودند، تاریخ، قضاوت خواهد کرد و باید کار درستی را انجام دهیم.

گیتس تصمیم اوباما برای مداخله در لیبی را نیز باعث ایجاد شکاف و دودستگی در دولت دانسته و گفته است من با مداخله نظامی مخالف بودم، اما هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت حامی این مداخله بود. با این همه من، مشاوران امنیت ملی، معاون رئیس جمهور آمریکا و رئیس ستاد مشترک نیروهای ارتش با این تصمیم مخالف بودیم.

رابرت گیتس گفته است اگر رئیس جمهور آمریکا می دانست در عراق سلاح های کشتار جمعی پیدا نمی کند احتمالا به عراق حمله نمی کرد. وزیر دفاع دولت جرج بوش همچنین رئیس خود را از دروغ گویی مبرا دانسته و گفته است هیچ گاه این اتهامات که بوش با دروغ ما را به ورطه جنگ کشانده و فریب داده است را باور نداشتم.

وزیر دفاع اسبق آمریکا در این گفتگو با بیان اینکه آوردن ایران به پای میز مذاکره یک دستاورد سیاسی است تاکید کرده است که ایران یک بازیگر منطقی است. او با اشاره به تفاهم انجام شده در لوزان گفته است معتقدم نکات خوبی در توافق دیده می شود.
گیتس ابراز نگرانی کرده است که می ترسم اصل توافق برای رئیس جمهور آمریکا اینقدر مهم شده باشد که به هیچ قیمتی حاضر به کنار کشیدن از مذاکرات نباشد، این درحالی است که همه کسانیکه تاکنون مذاکره کرده اند، می دانند لازمه موفقیت این است که آمادگی کنار کشیدن از میز گفتگو را داشته باشید

وزیر دفاع اسبق آمریکا گفته است از نظر ایرانی ها، بزرگترین نگرانی داعش است و بغیر از داعش همه چیز در منطقه خوب پیش می رود. این درست چیزی است که کشورهای عربی را نگران کرده است.

49261

 

کد N829936

وبگردی