آفتاب

معترضان بروندی از پای نمی‌نشینند

معترضان بروندی از پای نمی‌نشینند

همزمان با تیراندازی‌های نیروهای امنیتی بروندی برای برقراری نظم پس از کودتای ناکام این کشور، معترضان مخالف با رئیس‌جمهوری بروندی خواستار برکناری وی از قدرت شده و هشدارهای مربوط به پایان دادن به هفته‌ها اعتراضات را نادیده گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، در یکی از مناطق بروندی "دیوئودون باشیراهیشایز"، رهبر جامعه مدنی رهبری بیش از یک‌هزار معترض را که به خاطر کشته‌شدگان مبارزه برای آزادی یک دقیقه سکوت کرده بودند، به عهده داشت و از مردم خواست بر ترسشان غلبه کرده و علی‌رغم تهدیدها به اعتراضات ادامه دهند.

پیش از آنکه در هفته گذشته اعتراضات در بروندی پایان یابد، دست‌کم 20 تن در چندین هفته درگیری خیابانی با نیروهای امنیتی کشته شدند اما این اعتراضات مجدداً از روز دوشنبه از سر گرفته شد.

صدها تن در مناطق مختلف پایتخت بروندی گردهم آمده و شعار «نه به خشونت» سر دادند و برخی از آنها نیز سنگ به دست داشته و در خیابان‌ها موانعی ایجاد کردند.

مخالفان و گروه‌های حقوق بشر می‌گویند درخواست پییر انکورونزیزا، رئیس‌جمهوری بروندی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور برای سومین بار متوالی مغایر با قانون اساسی و مفاد توافق صلحی است که در سال 2006 میلادی به 13 سال جنگ داخلی پایان داد.

همزمان با شلیک تیرهای هوایی نیروهای امنیتی، گروه‌های معترضان متفرق شده و در جای دیگر مجدداً گردهم آمده و شعارهای اعتراضی را از سر گرفتند. چندین تن از معترضان چهره‌هایی خونین یا کبود داشتند.

مقامات پایتخت هشدار دادند که معترضان به عنوان بخشی از این کودتا تلقی خواهند شد اما رهبر اپوزیسیون گفت، معترضان هیچ ارتباطی با کودتا ندارند.

وی در جمع معترضان گفت: ما پیش از کودتاچیان اعتراض خود را آغاز کردیم و آنها در حال حاضر در زندان هستند. ما تنها نشان داده‌ایم که مردم بروندی می‌توانند برای حقوقشان مبارزه کنند. ما نمی‌خواهیم بردگان انکورونزیزا باشیم. ما به تلاش‌ها و مبارزات خود ادامه می‌دهیم. اگر انکورونزیزا خواستار خروج ما از خیابان‌ها است، باید از نامزدی در انتخابات برای سومین بار متوالی دست بردارد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواستار خویشتن‌داری شده و نسبت به پیامدهای این ناآرامی‌ها ابراز نگرانی کرد.

رئیس صلیب سرخ در بروندی گفت: استفاده از زور باید به حداقل برسد و نباید در این ناآرامی‌ها تاسیسات پزشکی و درمانی هدف قرار گیرد.

قرار است انتخابات پارلمانی 26 مه سال جاری میلادی (پنجم خرداد) و انتخابات ریاست‌جمهوری یک ماه پس از آن برگزار شود.

انتهای پیام

کد N829929

وبگردی