آفتاب

انتقادات از تعیین شالوم به عنوان مذاکره‌کننده صلح با فلسطینی‌ها

انتقادات از تعیین شالوم به عنوان مذاکره‌کننده صلح با فلسطینی‌ها

تعیین سلوان شالوم به عنوان مسئول مذاکره با طرف فلسطینی به دلیل مواضع خصمانه وی درباره فلسطینی‌ها و صلح، در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز انتقادات شدیدی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی فرانسه، به گفته مسئولان اسرائیلی درواقع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مسئول اصلی و تصمیم‌گیرنده درباره مذاکرات است. وی دوشنبه سیلوان شالوم، معاون خود و وزیر داخلی این رژیم را مسئول پرونده مذاکرات با فلسطینی‌ها کرد.

شالوم به همراه اسحاق مولخو، مشاور شخصی نتانیاهو مذاکرات فلسطینی‌ها را انجام خواهند داد. مولخو که یک حقوقدان نزدیک به نتانیاهوست در مذاکراتی که تزینی لیونی، وزیر دادگستری این رژیم با طرف فلسطینی انجام می‌داد و در نهایت در آوریل 2014 ناتمام ماند نیز شرکت داشت.

لیونی در دولت قبلی مسئول پرونده مذاکرات با فلسطینی‌ها بود اما نتانیاهو وی را به همراه یک وزیر دیگر در دسامبر گذشته برکنار کرد و به این ترتیب دولت منحل و انتخابات پارلمان زودهنگام برگزار شد.

روزنامه عبری هاآرتص نیز نوشت: این مسئولیت در سایه رکود سازش با فلسطینی‌ها به خودی خود بی‌معناست چه برسد به اینکه برخلاف مواضع لیونی در کابینه قبلی که تشکیل دو کشور مستقل را تایید می‌کرد، اظهارات چند سال اخیر شالوم نشان از موضع‌گیری‌های خصمانه وی با فلسطینی‌ها و روند سازش دارد.

این روزنامه در ادامه نوشت: شالوم در سال 2009 با تصمیم کابینه نتانیاهو برای بلوکه کردن شهرک‌ سازی‌ها به مدت 10 ماه مخالفت کرد و در جریان بازدید خود از شهرک "آریل" این اقدام نتانیاهو را "اشتباه بزرگ" خواند و ساخت دوباره شهرک‌ها را خواستار شد.

همچنین شالوم در دیدار باجمعی از فعالان حزب لیکود در سال 2012 گفته بود: تمامی رهبران حزب با تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالف هستند و این موضوع اصلا مطرح نیست.

همچنین در موردی مشابه در سال 2014 وی در جریان حضور خود در شورای شهرک سازی‌ها در کرانه باختری گفت: شهرک‌سازی‌ها زره اسرائیل دربرابر حملات است.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی‌ها در این باره گفت: تنها جایگاه این دولت که به شهرک‌سازی‌ها ادامه می‌دهد و روند صلح را مختل می‌سازد، دادگاه‌های بین‌المللی است.

عریقات افزود: نتانیاهو از صلح سخن می‌گوید و فردی را به عنوان رئیس تیم مذاکره کننده معرفی می‌کنند اما در واقع صلح را مختل می‌کند.

وی درباره تعیین شالوم به عنوان مسئول برگزاری مذاکرات با طرف فلسطینی گفت: مذاکره کننده، تعیین کننده و تصمیم گیرنده نیست کسی که شالوم را تعیین کرده مهم است. حال سوال اینجاست که آیا نتایناهو برای برقراری صلح واقعی و توقف شهرک‌سازی‌ها آماده است یا نه؟ آیا نتانیاهو برای تعیین مرزها با کشور فلسطین براساس مرزهای سال 1967 آماده است؟

این مقام فلسطینی افزود: نتانیاهو اعلام کرده که هرگز اجازه نخواهد داد کشور مستقل فلسطین تشکیل شود و یا قدس شرقی پایتخت فلسطین باشد و یا غور اردن را تحویل دهد.

انتهای پیام

کد N829913

وبگردی