آفتاب

دویچه‌وله: نگاه شرکت‌های آلمانی به شکوفایی ایران پس از تحریم‌ها

دویچه‌وله: نگاه شرکت‌های آلمانی به شکوفایی ایران پس از تحریم‌ها

شبکه دویچه وله آلمان گزارش داد: شرکت‌های آلمانی امیدوارند پس از لغو تحریم‌ها بتوانند به روابط تجاری پیشین خود با ایران جان تازه‌ای ببخشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری دویچه‌وله، پس از آن که ایران و گروه 1+5 به یک چارچوب برای حصول توافق هسته‌ای نهایی دست پیدا کردند، امیدواری نسبت به لغو تحریم‌های غرب علیه ایران افزایش یافته است. از این رو شرکت‌های آلمانی چشم خود را به شکوفایی ایران پس از لغو تحریم‌ها دوخته‌اند.

پس از تقریبا یک دهه تحریم‌هایی که با حمایت سازمان ملل به بهانه برنامه هسته‌ای ایران علیه این کشور اعمال شده است، اقتصاد ایران به‌ویژه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیازمند سرمایه‌گذاری است.

از آن‌جایی که لغو تحریم‌های ایران پس از حصول یک توافق هسته‌ای میان تهران و گروه 1+5 محتمل به نظر می‌آید شرکت‌های آلمانی مایلند بتوانند جان تازه‌ای به روابط تجاری قدیمی خود با ایران ببخشند.

اکنون صادرات آلمان به ایران حدود 2.5 میلیارد یورو در سال است که در مقایسه با زمان پیش از اعمال تحریم‌ها از نصف هم کم‌تر شده است.

به گزارش دویچه‌وله،‌ در سال‌های اخیر شرکت‌های چینی به میزان زیادی در ایران موفق بوده‌اند و ثابت کرده‌اند که می‌توانند جای خالی رقبای غربی خود را پر کنند. از این رو شرکت‌های آلمانی اکنون بر این باورند که برای مقابله با رقبای آسیایی خود رقابت سختی در پیش دارند تا بتوانند پس از لغو تحریم‌های ایران وارد بازار این کشور شوند.

با این حال بازگرداندن روابط تجاری با ایران به روزهای پیشین خودکاری زمان برخواهد بود چون ابتدا باید محدودیت‌ها بر خدمات بانکداری و ممنوعیت نقل و انتقالات مالی با ایران از بین بروند. حتی اگر تحریم‌های ایران به محض حصول یک توافق میان این کشور و گروه 1+5 در 30 ژوئن لغو شوند، حدود یک سال زمان لازم است تا بخش بانکداری تهران راه بیفتد.

انتهای پیام

کد N829746

وبگردی