آفتاب

تلاش تندروهای آمریکایی برای شکست توافق هسته‌ای

تلاش تندروهای آمریکایی برای شکست توافق هسته‌ای

واحد مرکزی خبر نوشت:

هافینگتون پست نوشت: افرادی در آمریکا برای شکست دادن توافق با ایران تلاش می کنند، تعابیری نادرست در مورد حقایق ارائه می دهند و مسائل را به صورت گزینشی مطرح می کنند.

این پایگاه اینترنتی در تحلیلی به قلم رایان کاستلو از اعضای شورای ملی ایرانیان آمریکا نوشت: افراد تندرو در مجلس سنا مانند لیندزی گراهام و مارک کرک دیپلماسی با ایران را دوست ندارند. گراهام بارها تهدید به جنگ با ایران کرده است در حالی که کرک ترجیح می دهد مردم ایران از گرسنگی بمیرند.

با این حال، با توجه به اینکه اکثر آمریکایی ها به دنبال ماجراجویی نظامی دیگری در خاورمیانه نیستند و تا حد زیادی از توافق هسته ای مبتنی بر مذاکره با ایران حمایت می کنند، تندروها در حال تغییر شیوه خود هستند. تندروهایی مانند گراهام و کرک به جای تشدید مواضع غیر قابل دفاع، اکنون در حال ارائه پیشنهادهای خود در مورد یک توافق کامل و غیر قابل دستیابی هستند تا شیوه ای را برای از بین بردن توافق خوب در مقابل ما ارائه دهند.

مشکل این است که بر اساس اظهارات اخیر این تندروها در مورد محدوده توافق نهایی، نسخه آنها در مورد معامله بهتر از بسیاری جهات دارای سختگیری های بسیار کمتری نسبت به نسخه ای است که اوباما و گروه پنج بعلاوه یک واقعا مطرح می کنند. به نوبه خود، گراهام ظاهرا می خواهد ایران نسبت به سانتریفیوژها در ده سال نخست چارچوب اصلی، سانتریفیوژهای بیشتری در اختیار داشته باشد.

گراهام در یادداشتی در وال استریت ژورنال، هشت اصل را برای یک معامله خوب هسته ای با ایران تعیین کرد. نخستین اصل گراهام بیان می کند « نباید به ایران اجازه داده شود قابلیت غنی سازی بیشتر از نیازهای عملی برای تامین سوخت یک راکتور تجاری داشته باشد.»

در اینجا مسئله این است: ایران حدود 19000 سانتریفیوژ نصب کرده است که از این تعداد، تقریبا 10200 سانتریفیوژ در حال غنی سازی اورانیوم هستند. بر اساس توافق هسته ای نهایی که اوباما رئوس آن را اعلام کرده است ، ایران به 5060 دستگاه سانتریفیوژ نسل اول محدود خواهد شد که برای یک دوره 10 ساله به غنی سازی اورانیوم می پردازند و محدودیت ها به تدریج کاهش می یابد. بر اساس توافق خیالی گراهام ، ایران برای سوخت رسانی به یک راکتور تجاری ، به عنوان مثال بر خلاف راکتور تحقیقاتی اراک می تواند برنامه خود را به بیش از 100،000 سانتریفیوژ گسترش دهد.

این به دلیل آن است که ایران به ظرفیت غنی سازی حداقل 96000 سو و حداکثر 130 هزار سو برای تولید سوخت کافی در داخل برای راکتور هسته ای تجاری بوشهر نیاز خواهد داشت.(روسیه در حال حاضر سوخت این راکتور را فراهم می کند هر چند این توافق در سالهای2021-2022 منقضی می شود). از لحاظ سانتریفیوژها، تعداد سانتریفیوژها بین 100.000 و 170.000 سانتریفیوژ نسل اول یا به طور بالقوه 50000 سانتریفیوژ برآورد می شود اگر سانتریفیوژهای پیشرفته ای که با کارایی بیشتر کار می کنند منظور شود.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بر تعداد دوم سانتریفیوژها تاکید کرده و گفته است 50000 سانتریفیوژ فقط برای سوخت راکتور بوشهر مورد نیاز است. در هر دو صورت ، اجازه دادن به ایران برای غنی سازی سوخت کافی برای یک راکتور تجاری ، ایران را مجبور به کاهش قابلیت های غنی سازی آن نمی کند. این وضع ،به ایران امکان می دهد به میزان قابل توجهی آنها را گسترش دهد.

دو امکان در اینجا وجود دارد. گراهام یا به موضع مذاکراتی ایران نزدیک تر است یا او کاملا نمی داند در مورد چه چیزی صحبت می کند. با توجه به اظهارات گراهام در ماه مارس ، باید تصور کرد مورد دوم صحیح است. گراهام آن زمان گفت :« من به هیچ وجه یک کارشناس در مورد غنی سازی اورانیوم نیستم ولی افرادی که من برای مشورت در این خصوص به آنها وابسته ام به من می گویند اگر هدف شما تولید سوخت با درجه تجاری برای یک نیروگاه باشد ، صدها دستگاه سانتریفیوژ قدیمی ، شما را به این هدف می رسانند.»
متاسفانه گراهام در این باره گمراه شده است. او بهتر است مذاکرات را بدست دیپلمات ها و دانشمندان طراز اول آمریکا مانند جان کری وزیر امور خارجه و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا بسپارد و کار به سیاستمداران محول نشود. افرادی که می خواهند به صورت با واسطه در مورد چارچوب توافق اظهار نظر کنند ، نمی توانند نشان دهند که چگونه به توافقی بهتر دست می یابند. این موضوع همچنین تردیدهایی در مورد بقیه توصیه های سناتور گراهام بوجود می آورد که بسیاری از آنها ضروری یا قابل دستیابی نیستند.

موضوعی که واقعا در اینجا وجود دارد این است که افرادی برای شکست دادن توافق با ایران تلاش می کنند ، تعابیری نادرست در مورد حقایق ارائه می دهند و مسائل را به صورت گزینشی مطرح می کنند. هدف این افراد آن است که این عقیده مغرضانه را تقویت کنند که هر گونه توافقی ، توافق بد خواهد بود.سناتورهایی که در آمریکا تندرو هستند اگر واقعا می خواهند بن بست هسته ای ایران را حل کنند ، به کارشناسان و دیپلمات های سخت کوشی که هجده ماه در این روند حضور داشته اند مراجعه بیشتری خواهند داشت.

5252

کد N829654

وبگردی