آفتاب

"حزب حاکم ترکیه اوجالان را برای توقف مذاکرات صلح در حاشیه قرار داده است"

"حزب حاکم ترکیه اوجالان را برای توقف مذاکرات صلح در حاشیه قرار داده است"

هیاتی که اخیراً درخواست دیدار با رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به (پ.ک.ک) را مطرح کرده، گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه رهبر محبوس (پ.ک.ک) را منزوی کرده و این روند صلح را به خطر انداخته‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، اعضای این هیات پس از دیدار با مقامات ارشد «اتحادیه جوامع کردستان» در رشته کوه‌های قندیل واقع در شمال عراق در کنفرانسی خبری در دیاربکر هشدار دادند: حزب حاکم عدالت و توسعه عبدالله اوجالان، رهبر محبوس (پ.ک.ک) را منزوی کرده است.

ادریس بالوکن، معاون رئیس گروه پارلمانی حزب مردم دموکراتیک ترکیه و یکی از اعضای این هیات گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه سیستم انزوای جدیدی را به کار گرفته است. این حزب با هدف متوقف کردن روند مذاکرات صلح این انزوا را روی میز مذاکره قرار داده است. اگر هدف صلح است، ما از حزب حاکم عدالت و توسعه می‌خواهیم به اوجالان نزدیک شود. اگر اوجالان کلیدی برای این روند صلح است ما از شما می‌خواهیم به این انزوا پایان دهید.

وی افزود: اتحادیه جوامع کردستان آماده انجام اقدامات لازم است و اگر حزب حاکم در روند مذاکرات صلح اقدامات موثری را انجام داد، بهتر است درباره زمین گذاشتن فوری سلاح‌ها مذاکره شود.

بالوکن همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را به خاطر اظهارات اخیراً به متوقف کردن روند صلح متهم کرد.

این هیات امرالی که شامل بالوکن، پروین بولدان، معاون گروه پارلمانی حزب مردم دموکراتیک، هاتیپ دیجل، یکی از رهبران کنگره جامعه دموکراتیک و جیلان بانمریانیک، یکی از نمایندگان کنگره زنان لیبرال است بارها درخواست خود برای دیدار با اوجالان را به وزارت دادگستری ترکیه ارائه داده‌اند اما از پنج آوریل سال جاری میلادی هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.

از سوی دیگر احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به مناسبت بزرگداشت روز آتاتورک، جوانان و ورزش گفت: کاملاً طبیعی است که جوانان علیه اقدامات شرم‌آور به صورت صلح‌آمیز اعتراض کنند چراکه آنها فرزندان کشور آزادی‌ها هستند.

وی خطاب به جوانان افزود: درخصوص اعتراض علنی به بی‌عدالتی تردیدی به خود راه ندهید. شما فرزندان کشور آزادی‌ها هستید. هیچ چیزی وجود ندارد که شما را محدود کند. هرگز چشمان خود را بر بی‌عدالتی نبندید.

انتهای پیام

کد N829515

وبگردی