آفتاب

افخم: تیم مذاکره کننده ایران مقابل هرگونه زیاده خواهی ایستادگی می کند

افخم: تیم مذاکره کننده ایران مقابل هرگونه زیاده خواهی ایستادگی می کند

ایرنا نوشت:

  سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به طور قاطع مقابل هرگونه زیاده خواهی ایستادگی کرده و خواهد کرد.

مرضیه افخم روز چهارشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دبه کردن مقامات آمریکایی در زمینه برخی توافقات اولیه درباره فردو یا دامنه بازرسی ها و واکنش ایران به این نقض عهدها گفت: یکی ار روش های مذاکراتی آن ها زیاده خواهی است و این روند در دوره های مختلف در حین مذاکرات رخ داد اما تیم مذاکره کننده کشورمان در برابر این زیاده خواهی ها ایستاده است.

افخم اظهار داشت: به هرحال موضوعاتی که در جلسات فشرده مذاکرات همواره مطرح است همین مسایل است ، اصولا پرانتزهایی که از آن صحبت می شود همین مباحث است اما این که گزارش های منتشرشده از جانب امریکایی ها را بنده تایید کنم؛ اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: رفتار مذاکراتی آن ها این گونه است که همواره همه مباحث را در مذاکرات مطرح می کنند اما تیم مذاکره کننده مصمم به حفظ حقوق کشور است و این روندی است که تاکنون طی شده است .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: تیم مذاکره کننده امروز در سطح معاونان به وین رفته است، بحث های جدی مطرح است،گفت و گو برای پرکردن پرانتزها ادامه دارد و حتی بخشی امور نیازمند تصمیم سیاسی است لذا مسیر منطقی و معقول مرحله به مرحله ادامه دارد.

افخم یادآور شد : هنوز کار نگارش نهایی نشده است ،به هرحال یک روز، روز امضاست و بعد از آن باید قطعنامه ای در شواری امنیت برای باطل کردن تحریم ها به تصویب برسد، سپس اجرای تعهدات توافقنامه به طور همزمان از جانب همه طرف ها باید انجام شود.

ملاک عمل، اظهارات تیم مذاکره کننده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملاک عمل موضع گیری در خصوص مذاکرات هسته ای باید اظهارات تیم مذاکره کننده باشد.

افخم در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات آقای خرم از مقامات سابق وزارت خارجه در مورد احتمال ارسال متن اولیه توافقنامه به کنگره امریکا و سپس امضای نهایی آن و موضع وزارت خارجه در خصوص این گمانه زنی ها افزود: من این مصاحبه را ندیده ام اما آن چه در خصوص روند مذاکرات مستند است اظهارات تیم مذاکره کننده است.

وی ادامه داد: در عین احترام به آقای خرم باید بگویم که ملاک عمل اظهارات تیم مذاکره کننده باید باشد تا سوء تفاهمی پیش نیاید.

اعزام کشتی نجات با هماهنگی سازمان های بین المللی بوده است

سخنگوی وزارت خارجه اعزام کشتی محموله کمک های انسان دوستانه ایران به یمن را با هماهنگی کامل با سازمان ملل متحد، صلیب سرخ جهانی و سازمان امور غذا دانست و گفت: رفتار خلاف هماهنگی برای کشتی نجات با واکنش بین المللی روبرو خواهد شد

افخم تصریح کرد: همزمان با ارسال این کمک های انسان دوستانه با تمام نهادهای تخصصی مربوطه در ارتباط فعال هستیم .

وی تصریح کرد: اگر رفتاری خلاف هماهنگی به عمل آمده رخ بدهد تبعا نه با واکنش ما بلکه با واکنش همه نهادهای بین المللی مرتبط روبرو خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که این کمک ها در اسرع وقت به دست مردم یمن برسد تا بتواند به شرایط فاجعه بار آن جا کمک اندکی بشود.

افخم همچنین افزود: امیدورام کمک های فزاینده کشورهای دیگر هم بتواند وارد یمن شود.

4545

کد N829459

وبگردی