آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

«تب مالت» هدیه شیر ناپاک/ اجرای طرح كنترل گام به گام بروسلوز

«تب مالت» هدیه شیر ناپاک/ اجرای طرح كنترل گام به گام بروسلوز

همدان-تب مالت از جمله بیماریهای عفونی است كه این روزها به دلیل گرمی هوا بازارش داغ است و در همدان نیز که استان دوم کشور در فراوانی این بیماری است به دلیل فروش فله ای شیر شیوع بیماری دور از انتظار نیست

به گزارش خبرنگار مهر، شمار بیماری های مشترك بین انسان و حیوان در جامعه کم نیست و در این میان بیماری تب مالت یا بروسلوز در حیوانات از بیماریهای‌ عفونی‌ قابل‌ انتقال‌بین‌ انسان‌ و حیوان‌ به شمار می رود که با نام‌های‌دیگری‌ نظیر، تب‌ مواج، تب‌ دیوانه‌ وتب‌ مدیترانه‌ای‌ نیز شناخته می‌شود.

بیماری تب مالت به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی پدیدار می شود و این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد و در تمام‌ فصول‌ سال‌وجود دارد، اما در بهار و پاییز یعنی‌زمان‌ زایش‌ و شیردهی‌ دام‌ها بیشتردیده‌ می‌شود.

دامهای مبتلا به بروسلوز، معمولاَ در اولین دوره آبستنی سقط جنین كرده و در هنگام سقط تا مدتی پس از آن، با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی، باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع می شوند که خود زمینه آلودگی را برای سایر حیوانات گله و نیز انسان فراهم می سازد.

بیماری تب مالت در استان همدان نیز به عنوان استانی كه دامداری یكی از شغل های مردم آن بوده و از طرفی محلی برای كوچ عشایر است وجود دارد و هر ساله علاوه بر خسارت جانی، خسارت مالی را نیز بدنبال دارد و از این رو برای كاهش این بیماری باید اقدامات لازم و علمی را بكار برد كه از آن جمله اجرای طرح «كنترل گام به گام بروسلوز» است كه در حال حاضر نیاز به تامین اعتبار دارد.

شیب بیماری تب مالت در استان همدان کند شده است مدیر کل دامپزشکی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شیب بیماری تب مالت در استان همدان کند شده است.

محمود رضا رسولی با بیان اینکه تعداد بیماران مبتلا به بیماری تب مالت در سال گذشته نسبت به سال ۹۲، ۱۹۰ نفر اضافه شده است، ابراز داشت: این تعداد نسبت به سال های قبل کاهش داشته است.

وی در ادامه سخنانش بیان داشت: میزان بیماری در دامداری های صنعتی در استان همدان در سال ۹۱، یک دهم درصد در سال ۹۲، چهار صدم درصد و در سال گذشته سه صدم درصد شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه سرعت شیوع بیماری تب مالت در استان همدان کم شده است، ابراز داشت: واکسیناسیون دامها در استان همدان علیه بروسلوز نسبت به سه سال ۱۳۸۸ سه برابر شده است.

رسولی در ادامه افزود: میزان واکسیناسیون در سال ۸۹، ۳۱۸ هزار واکسن بود که این میزان در سال گذشته یک میلیون و ۱۳۰ هزار بوده است.

وی با اشاره به اینکه عملکرد واکسیناسیون در استان همدان علیه بروسلوز افزایش داشته است، عنوان داشت: برخی از واکسن های بروسلوز دو سال یک بار است اما هر سال باز هم آن را تکرار می کنیم.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه دامپزشکی استان همدان هرسال نهایت تلاش را برای کاهش بیماری تب مالت انجام می دهد، بیان داشت: اما برای كاهش اساسی این بیماری در استان همدان نیاز به اجرای طرح علمی دارد.

طرحی با عنوان «طرح كنترل گام به گام بروسلوز» در استان همدان تدوین و تصویب شده است رسولی ابراز داشت: در این راستا طرحی با عنوان «طرح كنترل گام به گام بروسلوز» در استان همدان تدوین و تصویب شده است.

وی با بیان اینكه با اجرای این طرح بیماری تب مالت در استان به نصف كاهش می یابد، عنوان داشت: با اجرای طرح «طرح كنترل گام به گام بروسلوز» واكسیناسیون، كشتار و تست و اموزش و ترویج می توان بیماری تب مالت در استان همدان را كنترل كرد.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان بیان داشت: «طرح كنترل گام به گام بروسلوز» یك طرح اعتبار محور بوده و براورد اجرای سه ساله طرح چهار میلیارد تومان است.

رسولی با اشاره به اینكه در حال حاضر مشكل اجرای این طرح مشكل تامین اعتبار است، ابراز داشت: دامپزشكی استان همدان مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان بابت غرامت كشتار دام آلوده به صاحبان دام ها بدهكار است.

وی عنوان داشت: تعداد ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار دام سنگین در استان همدان وجود دارد كه با واكسیناسیون تست و كشتار بیماری تب مالت را كنترل می شود.

وی با بیان اینکه بیشتر نگرانی مردم از آلودگی شیر و مواد لبنی انتقال بیماری تب مالت است، ابراز داشت: باید اذعان داشت که احتمال انتقال تب مالت از طریق مصرف مواد لبنی تنها هشت درصد است و در حال حاضر الگوی انتقال این بیماری به سمت تماس با دام آلوده تغییر کرده است.

رسولی ادامه داد: با انجام برنامه های مختلف و افزایش واکسیناسیون شیب ابتلا به بیماری تب مالت در استان همدان کند تر شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان در این خصوص بیان کرد: امیدواریم با اجرای طرح گام به گام بروسلوز در استان همدان بیماری تب مالت ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی در خصوص بیماری تب مالت افزود: بیماری تب مالت یکی‌ از بیماریهای‌ عفونی‌ قابل‌ انتقال‌بین‌ انسان‌ و حیوان‌ است كه بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و دام محسوب می شود.

رسولی ادامه داد: کارمندان‌ آزمایشگاه‌ها نیز درمعرض‌ خطر ویژه‌ قرار دارند اما درکشور ما چون‌ زنان‌ و کودکان‌ نیزدوشادوش‌ مردان‌ به‌ امور دامداری‌مشغولند در معرض‌ خطر قرار دارند، به‌ همین‌ دلیل‌ ۵۵ درصد مبتلایان‌ رامردان‌ و بقیه‌ را زنان‌ و کودکان‌ تشکیل‌می‌دهند.

وی با اشاره به اینكه در شرایطی‌ که‌ مراکز پرورش‌دام‌ استانداردهای‌ بهداشتی‌ را نداشته‌باشد تب‌ مالت‌ شایعتر است، گفت: بیماری تب مالت به‌ صورت‌ تماس‌ مستقیم‌ بابافتهای‌ حیوان‌ آلوده‌ نظیر خون، ترشحات‌ رحمی‌ و ترشحات‌ جنین‌سقط شده، به‌ صورت‌ غیرمستقیم‌ از راه‌ مصرف‌ شیرخام‌ و فرآورده‌های‌لبنی‌ آلوده‌ خصوصا پنیر تازه، خامه، سرشیر و کره‌ وانتقال‌ تنفسی‌ از طریق‌افشانه‌های‌ موجود در هوای‌ آغل‌ واصطبل‌ آلوده‌ یا آزمایشگاه‌ و فرو رفتن‌ سر سوزن‌ سرنگ‌حاوی‌ واکسن‌های‌ حیوانی‌ به‌ دست‌انسان‌ منتقل می شود.

مدیر كل دامپزشكی استان همدان در مورد علایم بیماری گفت:لرز، درد عمومی‌ بدن‌ به‌ خصوص‌درد پشت‌ و تعریق‌ شدید، سستی و ضعف از علائم عمومی است.

رسولی ادامه داد: بیماری به صورت حاد و مزمن وجود دارد كه در نوع مزمن آن فرد دچار تب، بی‌اشتهایی، درد عضلانی‌ و تعریق‌ شبانه‌  می شود.

گزارش: زهرا ذوالفقاری

 

کد N829401

وبگردی