آفتاب
دهدشتی مطرح کرد

عدم اجازه مسئولان مناطق آزاد برای نظارت بر این حوزه

عدم اجازه مسئولان مناطق آزاد برای نظارت بر این حوزه

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دیوان محاسبات در مورد نظارت بر عملکرد مناطق آزاد گفت که علیرغم ابلاغ و تاکید رییس مجلس، دیوان محاسبات در طی دو سال گذشته تاکنون بازدیدی از مناطق آزاد نداشته است حال اینکه مسئولان مناطق آزاد به صراحت اعلام کردند اجازه ورود دیوان محاسبات را نداده‌اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین دهدشتی به عنوان یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند در جلسه علنی امروز، گفت: آبادان و خرمشهر دو شهر آسیب دیده و محرومی هستند که مردمان آن خاطرات بسیاری را از دوران دفاع مقدس با خود همراه دارند. آبادان و خرمشهر برای همه عزیز و گران‌بهاست.

وی افزود: چرا بعد از گذشت 26 سال از جنگ و صرف اعتبارات هنگفت آثار جنگی متعدد و معضلات اقتصادی نفس مردم را بریده‌اند. اکنون در این دو شهر شاهد مهاجرت منفی و کاهش جمعیت هستیم. در چنین شرایطی رییس‌جمهور در اولین سفر استانی خود در دی ماه 92 اعلام کرد که به منظور سرعت بخشیدن به توسعه و جبران عقب‌ماندگی دو شهر آبادان و خرمشهر این دو شهر در زمره مناطق آزاد قرار می‌گیرد و بارقه امیدی را در دل مردم ایجاد کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در عین حال یادآور شد: در طول یک سال و نیم گذشته اتفاقی به جز تورم، گرانی کاذب مسکن و اجاره رخ نداده است. این عدم تحقق وعده‌ها موجب نارضایتی مردم شده است. تا کی با بی‌تدبیری برای نظام هزینه ایجاد می‌کنیم، آیا مردم باید تاوان ندانم‌کاری‌ها را بدهند؟

وی با بیان اینکه در طول چند روز اخیر و با به جریان افتادن تقاضای تحقیق و تفحص در صحن علنی اتفاقاتی برای رای نیاوردن این تقاضا رخ داده است، گفت: یکی از همکاران بنده در مجلس هشتم که در دوره قبلی مجلس طرفدار تفحص هم بود طی چند روز اخیر در مجلس فعال شده و رایزنی بسیار برای رای نیاوردن این تفحص انجام می‌دهد به صورت اتفاقی این فرد عضو هیات رییسه، قائم مقام منطقه آزاد و کاندیدای انتخابات مجلس بعد است البته او در مصاحبه‌ها اعلام می‌کند که موافق تفحص است اما رویکرد دیگری را در پیش دارد.

دهدشتی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای انجام اقدام عملی در جهت مقابله با فساد خطاب به ترکان، گفت: آقای ترکان بارها در خصوص تخلفات عدیده در مناطق آزاد در دولت قبل سخن گفت و از پول‌های کثیف نام برد. ما با تفاوت این دوره نسبت به دوره قبل موافقیم اما سوال این است که پول‌های کثیف کجاست؟ جز این است که این پول‌ها در حیات خلوتی همچون صندوق بازنشستگی به ویژه صندوق بازنشستگی نفت، سازمان تامین اجتماعی، بانک ها و به ویژه مناطق آزاد است که نظارت بر آنها نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای ترکان شما به عنوان مسئول مناطق آزاد در دولت در طی دو سال گذشته چه اقدامی در جهت اصلاح و پیشرفت انجام دادید و چه تضمینی است که اتفاقات گذشته تکرار نشود. بسیار ساده‌انگارانه است که با بی‌برنامگی انتظار سلامت سیستم را داشته باشیم حال اینکه همین بی‌برنامگی و عدم نظارت آفت مناطق آزاد است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف مجلس، نظارت است، گفت: دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس در مناطق آزاد نقش ایفا می‌کند که همین سازمان در دوره قبل گاهی به مناطق آزاد ورود پیدا می‌کرد اما در دو سال گذشته دقیقا از زمان تصدی مناطق آزاد توسط آقای ترکان اجازه ورود نداشته حتی علیرغم ابلاغ و تاکید رییس مجلس تمکین نکرده و به راحتی مسئولان مناطق آزاد در جاهای مختلف اعلام کردند که اجازه ورود به دیوان محاسبات را ندادیم. پرونده‌های اساسی در دادسرای دیوان مطرح است که حاوی بی‌انضباطی‌های مالی، واگذاری زمین و قیمت‌گذاری، مبهم بودن قراردادها، عدم وصول درآمدها و پرونده‌های قضایی مختلف است ولی سوال ما این است که شما از چه چیزی نگرایید.

دهدشتی در پایان خطاب به نمایندگان گفت که در آستانه سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر هستیم. باید به جای دادن شعار کار اساسی کنیم از همین رو خواستار موافقت با این تقاضای تفحص هستیم.

به گزارش ایسنا، بعد از موافقت مجلس با این تقاضای تحقیق و تفحص، ابوترابی نایب رییس جلسه گفت که این مصوبه به کمیسیون مربوطه جهت رسیدگی ارجاع می‌شود.

انتهای پیام

کد N829399

وبگردی