آفتاب

هشدار رئیس‌جمهور گرجستان نسبت به سیاست‌های توسعه‌طلبانه روسیه

هشدار رئیس‌جمهور گرجستان نسبت به سیاست‌های توسعه‌طلبانه روسیه

رئیس‌جمهوری گرجستان در سخنانی مدعی شد که روسیه آماده استفاده از نیروی نظامی خود برای توسعه‌طلبی است و غرب هرگز نباید زیر بار این چنین اقدامات روسیه برود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "گئورگی مارگولاشویلی"، رئیس‌جمهوری گرجستان گفت، روسیه آماده استفاده از نیروهای مسلح خود برای توسعه‌طلبی و حرکت به سمت کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی است. وی از غرب خواست که هرگز این گونه اقدامات روسیه را نپذیرد.

مارگولاشویلی گفت: جنگ 2008 روسیه با گرجستان و اشغال شبه‌جزیره کریمه اوکراین در 2014 نشان می‌دهد که مسکو آماده است تا از هرگونه بی‌ثباتی در هر کشوری که آنها آن را در حوزه نفوذ خود تصور می‌کنند، بهره‌برداری کند.

رئیس‌جمهوری گرجستان افزود: آنها سریع اقدام می‌کنند و اولین کسانی هستند که فوراً تانک‌های خود را وارد عمل می‌کنند. به همین دلیل است که ما می‌گوییم نیمی از قاره یورو- آسیا تحت تهدید مداوم زندگی می‌کنند.

گرجستان که مایل به پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو است، عضوی از «شراکت شرقی اتحادیه اروپا» است که این هفته قرار است نشست سالانه آن در ریگا، پایتخت لتونی برگزار شود. سایر کشورهای عضو آن شامل ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، مولداوی و اوکراین است.

حدود 300 سرباز آمریکا ماه جاری در گرجستان به سر می‌برند تا مانورهای مشترکی را برگزار کنند و ناتو نیز در حال افتتاح یک مرکز آموزشی در گرجستان است. گرجستان یکی از شرکای قابل اعتماد برای ارسال نیرو به عملیات‌های تحت حمایت ناتو خصوصاً در عراق و افغانستان بوده است.

رئیس‌جمهوری گرجستان می‌گوید، کشورش حس می‌کند که از سمت روسیه تهدید نظامی می‌شود و این مساله خصوصاً پس از جنگ 2008 که 20 درصد از اراضی به دست جدایی‌طلبان حامی روسیه افتاد، پررنگ شد. روسیه مرزبان و نیروی مستقر در اراضی جدایی‌طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی دارد.

وی تاکید کرد: روسیه دقیقاً همانند کاری که در 2008 با گرجستان کرد، در اوکراین تکرار کرد. روسیه پس از عزل شدن رئیس‌جمهور موردنظرشان در اوکراین از بی‌ثباتی به وجود آمده سوءاستفاده کرد و در مارس 2014 شبه‌جزیره کریمه را اشغال کرد و یک درگیری مسلحانه در مناطق روس‌زبان به وجود آورد.

وی هشدار داد که چنانچه غرب این اقدام را با جدیت و قاطعانه محکوم نکند، این الگو در سایر کشورهای هم‌مرز روسیه تکرار شود. مارگولاشویلی گفت: آنچه که امید داریم ببینیم، پیامی محکم‌تر و قاطع‌تر مبنی بر این است که این اقدام غیرقابل قبول است و این امر حتی پس از آتش‌بس نیز پذیرفتنی نیست.

به گفته وی، گرجستان همچنین از سوی تبلیغات سیاسی کرملین تهدید می‌شود چراکه آنها تلاش دارند تا برداشت‌ها از روسیه را خصوصاً درباره اوکراین تغییر دهند.

وی افزود: هدف تبلیغات سیاسی کرملین این است که انتخاب گرجستانی‌ها برای پیوستن به اروپا را زیر سوال ببرد.

انتهای پیام

کد N829346

وبگردی