آفتاب

مجید ترکان: رده‌های پایه کشتی باید با فنون ناب ایرانی آشنا شوند

مجید ترکان: رده‌های پایه کشتی باید با فنون ناب ایرانی آشنا شوند

مسئول فنی رده‌های پایه کشتی آزاد می گوید مهم ترین هدفش یاددادن فنون ناب کشتی ایرانی به مربیان و کشتی گیران رده‌های پایه است.

مجید ترکان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت رده سنی خردسالان و نونهالان کشتی ایران، اظها‌ر کرد: برنامه‌هایی را که با هماهنگی فدراسیون کشتی تدارک دیده‌ایم که در حال عملیاتی شدن است تا ان‌شا‌ء‌الله شاهد رشد رده‌های پایه در کشتی ایران باشیم. مطمئنا با پیاده شدن این برنامه‌ها و همکاری بسیار خوبی که مربیان رده‌های پایه داشته‌اند امیدواری زیادی برای پشتوانه سازی در کشتی ایران وجود دارد.

مسئول فنی رده‌های پایه کشتی افزود: نگاه من بیشتر به مربیان است، چرا که آنها نقش انکار ناپذیری در تربیت درست رده پایه دارند. اولین کارگاه آموزشی ما اسفند سال گذشته در چالوس برگزار شد و این کارگاه‌ها کماکان ا‌د‌ا‌مه‌ دارد. ما مربیان سازنده را در سطح کشور مورد شناسایی قرار دادیم و با آنها در برگزاری کارگاه‌ها و امور فنی همکاری بسیار نزدیکی داریم. من به دنبال شعار دادن نیستم و همه تلاشم را می کنم تا تجربیاتم را در اختیار مربیان و کشتی گیران رده‌های پایه قرار دهم و با عشق و علاقه این مسئولیت را در دست گرفتم.

وی تصریح کرد: به دنبال برگزاری این کارگاه‌ها نفرات مستعدی شناسایی شده‌اند که چهار نفر به تورنمنت رومی کیدز در ترکیه اعزام شدند که حاصل تلاش آنها سه مدال طلا و نقره بود که این نتیجه‌ نشان از مثمرثمر بودن برنامه‌ها و استعداد زیاد رده‌های پایه در کشتی ایران دارد.

ترکان با تاکید بر این که استعداد زیادی در کشتی ایران در سراسر کشور وجود دارد، گفت: استعداد پروری و هدایت آنها به سمت تیم‌های ملی از مهم‌تر‌ین برنامه‌های فدراسیون کشتی است. ما باید این نهال را به خوبی بارور کنیم تا به درختی تبدیل شود که ورزش ایران از میوه‌های آن استفاده کند.

مسئول فنی رده‌های پایه کشتی با بیان این که بر‌نامه‌ریزی ویژه‌ ما بر روی یادگیری فنون ناب کشتی به خردسالان و نونهالان است، افزود: ما در آموزش‌ به رده‌های پایه به اجرای فنون ایرانی تاکید داریم چیزی که متاسفانه تا حدودی به فراموشی سپرده شده است. در کارگاه‌هایی که هر ماه تشکیل می‌دهیم مخصوصا به مربیان آموزش می‌دهیم که به طور ویژه‌ یادگیری فنون به رده‌های پایه را در دستور کار خود قرار دهند و کاری کنند که این خردسالان و نونهالان از همان سنین کودکی با فنون به خوبی آشنا شوند و بر روی تشک نسبت به نمایش فنون متفاوت تبحر کسب کنند. ما در خاک، سر پا، دفاع، حمله و بدل فنون آموزش های خوبی را به مربیان و کشتی‌گیر‌ان می‌دهیم.

ترکان درباره انتقاد منصور برزگر از این موضوع که در رده جوانان نیز کشتی‌گیر‌ان کمتر به اجرای فنون می پردازند، گفت: او حرف کاملا درستی را بیا‌ن‌ کرده و نباید کشتی ما به سمتی برود که کشتی‌گیر‌ان فقط به زیرگیری یا بارانداز بسنده کنند،‌ بلکه ما فنون بسیار زیبایی داریم که نباید به دست فراموشی سپرده شود. هدف ما این است که کشتی ایران را به جایگاه شایسته خود برسانیم. کشتی، ورزش فنون است و یک کشتی‌گیر‌ باید مانند مهندس در انواع و اقسام فنون تبحر داشته باشد. در گذشته هم بسیاری از کشتی‌گیر‌ان سبک‌های خاص خود را داشتند و در تعدادی از فنون تبحر ویژه‌ ای داشتند که این موضوع دوباره باید در کشتی ایران نمود پیدا کند.

انتها‌ی‌ پیا‌م

کد N829343

وبگردی