آفتاب

آهن قراضه عتیقه شد!

آهن قراضه عتیقه شد!

یکی از کمبودهای فاحش در افزایش ظرفیت تولید فولاد در ایران، آهن قراضه است و وضعیت بحرانی این محصول آهنی موجب ایجاد ضعف در صنعت فولادسازی شده است، چراکه حجم آهن قراضه‌های تولیدی کفاف مصرف داخلی را نمی‌دهد و از سویی روش ساخت وسازها و رکود در پروژه‌های عمرانی در کشور موجب شده جمع‌آوری و تولید آهن‌قراضه با سختی همراه شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آهن قراضه در ایران که تا چند سال پیش چندان کالای با ارزشی محسوب نمی شد پس از مدتی به دلیل افزایش مصرف آن در کارخانه های فولادسازی و همچنین سایر محصولات فلزی، از رشد قابل توجهی در کشور برخوردار شد.

در گذشته تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها در راستای تولید فولاد مورد نیاز کشور اقدام به فعالیت می کردند و به طبع آن نیاز به آهن قراضه بسیار ناچیز بود ولی امروزه شرکت های زیادی در تولید محصولات خود از آهن قراضه به عنوان ماده اولیه تولید استفاده می کنند که این امر منجر به افزایش تقاضا برای آهن قراضه شده است.

به طور کلی در حال حاضر کمبود آهن قراضه در کشور به شدت محسوس است در حالی که در گذشته ایران قابلیت صادرات قراضه را به کشورهای همسایه داشت اما پس از راه‌اندازی نورد در صنعت فولاد، رشد سرمایه گذاری‌ها در نورد افزایش یافت و به جای محصول نهایی شمش وارد کشور شد.

بعد از آن برخی از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به تولید شمش کردند که ارزان‌ترین سرمایه گذاری در این بخش استفاده از آهن قراضه بود که نیاز به کوره‌های کوچکتر داشت به همین دلیل از حدود ۱۰ سال پیش این قضیه آغاز شد و کارخانه های دیگر که آهن اسفنجی تولید می کردند نیز حدود ۱۵ درصد از آهن قراضه استفاده کردند و از این زمان بود که کمبود آهن قراضه بوجود آمد و عرضه کم و تقاضا زیاد شد.

این ماجرا موجب شد دیگر ایران صادر کننده آهن قراضه نباشد بلکه به واردات آن نیز محتاج شود اما شرایط حمل‌و‌نقل در بندرهای ایران برای واردات آهن قراضه طوری است که اگر مصرف‌کنندگان قراضه آهن قصد واردات داشته باشند باید آن را با ارز آزاد بخرند و قیمت قراضه وارداتی نسبت به قراضه داخلی به صرفه نیست.

همین موضوع صنایع فولادسازی کشور را در کارخانه‌های خصوصی با مشکل مواجه کرده است. از سویی رویکرد بازسازی در صنعت ساختمان نشان داده خانه‌ای از نو ساخته نمی‌شود که آهن قراضه‌های اسکلت‌ها در ساختمان دوباره به‌کار گرفته شوند.

البته این درحالی است که آمارهای جهانی نشان از بهبود در وضعیت آهن قراضه در نیمه دوم سال دارد.

طبق اعلام ایمیدرو از کل 650 میلیون تن آهن قراضه مصرف جهانی توسط صنعت فولاد در سال گذشته، چین با 155 میلیون تن بزرگترین مصرف کننده بوده است. پس از آن آمریکا 65 میلیون تن، کره جنوبی 33 میلیون تن، ترکیه 30 میلیون تن، آلمان 18 میلیون تن و اسپانیا 11 میلیون تن آهن قراضه مصرف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش ترکیه بزرگترین واردکننده آهن قراضه است که در سال 2014 حدود 19.5 میلیون تن آهن قراضه وارد کرده و پس از آن کره جنوبی 9.5 میلیون تن، هند شش میلیون تن، تایوان 4.5 میلیون تن و چین 3.5 میلیون تن واردات داشته‌اند.

انتهای پیام

کد N829304

وبگردی