آفتاب

اوکراین محور گفت‌وگوهای دبیرکل ناتو و لاوروف در بروکسل

اوکراین محور گفت‌وگوهای دبیرکل ناتو و لاوروف در بروکسل

دبیرکل ناتو در دیدار خود با وزیر خارجه روسیه پس از سه ماه مجدداً بر مواضع پیشین ناتو علیه الحاق کریمه به مسکو و حمایت این کشور از شورشیان شرق اوکراین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از دیدار روز گذشته خود (سه‌شنبه) با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت، وی از روسیه خواسته تا نیروهای خود را از اوکراین خارج کرده و حمایت از شورش مسلحانه شرق این کشور را متوقف کند.

این در حالی است که مسکو مکرراً اتهامات غرب در کمک یا ارائه سلاح به نیروهای ضددولتی در اوکراین را رد می‌کند. پیش از دیدار این دو مقام در بروکسل، لاوروف اظهار کرده بود که به سخنان آنها گوش خواهد داد اما همچنان ناتو را مقصر سرد شدن روابط با کشورش می‌داند.

لاوروف در این باره اظهار کرد: ما هرگز از رابطه فرار نکرده‌ایم.

این اولین دیدار دبیرکل ائتلاف ناتو و سیاستمدار عالی رتبه روسی پس از گفت‌وگوهای مونیخ در ماه فوریه بود.

استولتنبرگ در ادامه اظهاراتش با اشاره به فعالیت‌های نظامی روسیه، شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری بیشتر طی رزمایش‌های نظامی این کشور را خواستار شد.

وی همچنین نسبت به حجم بالای مانورهای نظامی روسیه در مدت کوتاه اخیر ابراز نگرانی کرد.

دو طرف همچنین بر تداوم کانال‌های ارتباطی باز نظامی - نظامی بین روسیه و ناتو تاکید کردند.

به گفته دبیرکل ناتو در نشست مذکور، طرفین درباره «شرایط فوق جدی در شرق اوکراین» گفت‌وگو و ضرورت ایفای نقش مسکو در استقرار کامل توافق آتش‌بس مینسک از جمله خروج سلاح‌های سنگین و دسترسی ناظران شورای امنیت و همکاری اروپا به مناطق درگیری اوکراین را خاطرنشان کرده‌اند.

ناتو هرگونه همکاری خود با روسیه را یک ماه پس از الحاق کریمه به مسکو قطع کرده است.

انتهای پیام

کد N829285

وبگردی