آفتاب

رئیس جمهور با بررسی پرونده روسای دانشگاه‌ها در شورای انقلاب فرهنگی موافقت کرد

رئیس جمهور با بررسی پرونده روسای دانشگاه‌ها در شورای انقلاب فرهنگی موافقت کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه پرونده روسای دانشگاه‌ها به زودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود، گفت: رئیس جمهور با بررسی پرونده روسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت کرد.

به گزارش تسنیم، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه شصت و دومین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سرپرستی روسای دانشگاه‌ها و تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اظهار داشت: اصل موضوع یک اشکال آیین‌نامه‌ای است که خیلی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در نطق پیش از دستور جلسات شورا و برخی از بحث‌های داخل جلسه و صحن اعلام کردند و آن این است که طبق آیین نامه مدیریتی دانشگاه‌ها حضور سرپرست‌ و فعالیت سرپرست در دانشگاه‌ حداکثر به مدت 6 ماه قانونی است لذا این انتقاد وارد است که تعداد زیادی از سرپرستان مدت قانونی‌شان منقضی شده، از این سقف زمانی عبور کردند و باید راه حلی در نظر گرفت.
وی افزود: با تذکرات داده شده از سوی اعضای شورا به نظر می‌رسد به زودی این موضوع در دستور کار قرار گیرد، رئیس جمهور در جلسه گذشته شورا موافقت کردند که این موضوع و اصولا این فرایند در دستور کار قرار گیرد و امیدواریم در جلسه بعد شورا این مسئله مطرح شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی در رابطه با تغییر روند تعیین صلاحیت روسای دانشگاه‌ها گفت: تغییر مطرح نیست، زیرا سیاست‌های شورا بر اساس دیدگاه امام راحل و مقام معظم رهبری شکل می‌گیرد و جهت‌های کلان تغییر پیدا نخواهد کرد.
کبگانیان افزود: پیشنهاداتی در مورد شیوه‌های کار مطرح شده است چون تعداد دانشگاه‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، زیاد است و اعضای شورا نگران هستند که اگر بخواهد سیستم به صورت قبلی فعال باشد، زمان زیادی لازم است لذا پیشنهاداتی را برای تسریع این روند مطرح است که هنوز هیچ کدام نهایی نشده است.
** بررسی پیشنهاداتی درباره روند تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها
وی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تسریع روند تعیین رؤسای دانشگاه‌ها گفت: برخی اعضا پیشنهاد دادند که دانشگاه‌هایی که از جمعیت دانشجویی وسیعی برخوردارند، تعداد هیئت علمی گسترده‌ای دارند و یا سابقه تأسیس طولانی‌تری دارند، در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند سابق بررسی شوند و دانشگاه‌های دیگر از سوی شورای عالی به مراجع دیگری واگذار شود، چندین پیشنهاد دیگر که در مرحله مشورت و رایزنی است که هیچ کدام جنبه رسمی ندارند و باید بحث و بررسی شوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این مسئله به منظور تغییر جهت کار نیست، گفت: اصل موضوع این است که دانشگاه‌های جایگاه وزینی در جمهوری اسلامی ایران دارند و برای کل نظام نیرو تربیت می‌کند نه برای بخش کوچک نظام. دانشگاه‌ها فقط متعلق به یک وزارتخانه یا یک قوه نیست بلکه برای هر سه قوه نیرو تربیت می‌کند. این دیدگاه در نقشه جامع دیده شده است، برای همین است که امام خمینی (ره) از همان ابتدا خواستند که شورا باید بخش مهمی از امورات خود را به هدایت امور دانشگاه‌ها که کادرسازی نظام را بر عهده دارد، بپردازد ولیکن بهترین شیوه باید انتخاب شود که رکود در تعیین رؤسای دانشگاه از بین برود.
کبگانیان در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع در دستور کار این هفته شورا است، گفت: اینکه هفته بعد مطرح شود یا نه به ریاست شورای عالی و دبیرخانه مرتبط است، اعضا نکاتی را مطرح کردند و آقای رئیس جمهور موافقت کردند که در دستور کار قرار گیرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مقوله استقلال دانشگاها افزود: شورای عالی انقلاب دانشگاه را صرفا در ذیل یک دستگاه خاص نمی‌بیند، در نقشه جامع علمی کشور افزایش استقلال علمی، اداری و مالی دانشگاه‌ها دیده شده است، در بخش وظایف هیئت‌های امنا طی آیین‌نامه خاصی این مسئله دیده شده و ابلاغ شده است، اولین جایی که باز شدن دست دانشگاه‌ها را خواسته، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است. آیین‌نامه مدیریتی دانشگاه‌ها مصوب شورا و بسیار مترقی است، وظایف هیئت‌های امنا در این آیین‌نامه بسیار وسیع است که متاسفانه برخی دستگاه‌های اجرایی مانع اجرای برخی از بند‌های آن شدند که ما انتظار داریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دست دانشگاه را مقداری باز بگذارند، زیرا برخی در سازمان مدیریت و برخی از دستگاه‌ها دانشگا‌ه‌ها را مانند دستگاه‌های اجرایی دیگر می‌بینند در حالی که طبق مصوبه شورا دانشگاه‌های ما ذیحساب ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اگرمصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با دانشگاه‌ها اجرا شود، همان مصوبات قدیمی بسیار خوب است. در نقشه جامع علمی کشور نیز این موضوع بسیار وسیع تر دیده شده است. حتی اعضای هیئت امنا و اعضای هیئت علمی می‌توانند در انتخاب مدیریت دانشگاه مشارکت داشته باشند، ما هم انتظار داریم ضابطه‌مند اجرا شود، نمی‌توان اینها را در دعواهای سیاسی مطرح کرد. مثلا در بحث انتخاب رئیس دانشگاه ضابطه‌های وجود دارد که کاملا مشخص است، شورای عالی برای این آیین‌نامه‌ها، ضوابطی از قبل داشته است و آمادگی تکثیر ان را هم دارد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد روز به روز اختیارات و استقلال دانشگاه‌ها افزایش یابد و دستگاه‌های اجرایی اجازه دهند دانشگاه‌ها از قوانین موجود در این زمینه استفاده کنند.

17214

کد N829229

وبگردی