آفتاب
نماینده پیشین اوباما در امور خاورمیانه:

افزایش تحریم‌ها علیه ایران غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه است

افزایش تحریم‌ها علیه ایران غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه است

در صورتی که کنگره بخواهد توافق ایران و کشورهای 1+5 را لغو کند، دیگر کشورها به خصوص چین و روسیه با ادامه یا افزایش تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد که در آن صورت با تبدیل تحریم‌های بین‌المللی به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکایی اثر تحریم‌ها علیه ایران از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جورج میچل، سناتور پیشین کنگره آمریکا و نماینده‌ پیشین باراک اوباما در خاورمیانه در یادداشتی که در نشریه بوستون گلوب منتشر شد، نوشت: مذاکرات کشورهای 1+5 و ایران به مرحله‌ پایانی خود رسیده است.

اگرچه هم‌اکنون ده‌ها کشور توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را دارند اما تنها 9 کشور آن را در اختیار دارند و ایران نیز به طور قطع نباید به دهمین کشور دارنده سلاح هسته‌ای تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف دو گزینه مذاکرات و حمله نظامی وجود دارد.

مذاکرات تاکنون نیز دستاوردهای بیش از آن‌چه که منتقدان آن تصور می‌کردند داشته است؛ هنگامی که توافق اولیه ژنو در نوامبر 2013 حاصل شد منتقدان این مذاکرات مدعی شدند که این توافق یک پیروزی برای ایران است و ایران به تعهدات خود پایبند نخواهد بود؛ که البته پس از گذشت حدود یک سال و نیم مشخص شد که همه این ادعاها اشتباه بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود همواره اعلام کرده است که ایران به همه تعهدات خود در توافق ژنو پایبند بوده است.

جورج میچل در ادامه مدعی شد: اگرچه رهبری و رییس‌جمهور ایران همواره به صراحت اعلام کرده‌اند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست و نخواهد بود، اما اقدامات ایران در طول دو دهه‌ اخیر به نحوی ناقض صحبت‌های آنان است.

هم‌اکنون دو نوع انتقاد به توافق هسته‌ای با ایران در آمریکا وجود دارد. یک سری از انتقادات مربوط به چگونگی و زمان برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران است. دیگر انتقاد موجود که توسط جمهوری‌خواهان رهبری می‌شود بیان می‌کند که این توافق به قدری نامناسب و غیرشفاف است که آمریکا باید از مذاکرات خارج شود و با افزایش تحریم‌ها؛ ایران را مجبور به متوقف کردن برنامه هسته‌ای‌اش کنند.

در مورد تحریم‌ها، باید توجه داشت تنها تحریم‌های مربوط به هسته‌ای آن هم زمانی که آژانس اعلام کند که ایران همه تعهدات خود را اجرایی کرده است، لغو خواهند شد و در صورتی که ایران بخواهد توافق را دور بزند همه تحریم‌ها به حالت اولیه بازخواهند گشت.

خواسته منتقدان مذاکرات مبنی بر خروج از مذاکرات و افزایش تحریم‌ها علیه ایران امری غیر واقع‌بینانه است؛ البته تحریم‌های اقتصادی به طور قطع بر ایران تأثیرگذار است؛ اما نکته مهم آن است که این تحریم‌ها تنها توسط آمریکا صادر نشده است و درواقع اکثر آن‌ها تحریم‌های بین‌المللی هستند.

اگر دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 با ایران به توافقی دست یابند که توسط کنگره لغو شود در آن صورت این کشورها به خصوص چین و روسیه به ادامه و افزایش تحریم‌ها علیه ایران راضی نخواهند شد. و هنگامی که تحریم‌های بین‌المللی به تحریم‌های چندجانبه و یا یک‌جانبه‌ آمریکایی تبدیل شوند میزان تأثیر آن بر روی ایران به شدت کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام

کد N828715

وبگردی