آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

روانچی: تصمیمی درباره بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و انگلیس گرفته نشده است

روانچی: تصمیمی درباره بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و انگلیس گرفته نشده است

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه اعلام کرد که هیچ تصمیمی درباره بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و انگلیس گرفته نشده است.

مجید تخت‌روانچی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره برخی اظهارنظرها در پی انتخابات پارلمانی انگلیس و بازگشایی سفارت‌ انگلیس در تهران طی دو ماه آینده اظهار کرد: هیچ قراری در این زمینه گذاشته نشده است.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و تلاش این دولت برای گسترش روابط در سطوح مختلف با کشورهای اروپایی، گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور که حدود چهار سال پیش در پی حمله تعدادی از دانشجویان در آذرماه 1390 به سفارت انگلیس در تهران در اعتراض به ترور و شهادت دکتر مجید شهریاری از متخصصان هسته‌ای ایران بسته شده‌ است شروع شد.

در عین حال تعطیلی سفارت‌خانه‌ها به معنی قطع کامل روابط دیپلماتیک نبود و روابط کنسولی و مسائل دوجانبه از طریق تعیین کاردارهای غیرمقیم (ترددی) تا کنون دنبال شده است.

اما اختلاف‌نظرها بر سر برخی مسایل و شروط جدیدی که از سوی انگلستان برای بازگشایی سفارتش در تهران موجب شده تا مذاکرات در این‌باره تاکنون به طول انجامد.

مذاکرات دو طرف در سطوح مختلف رییسان دو کشور، وزیران خارجه، معاونان و کارداران ترددی به طور مستمر در جریان است و هم‌اکنون نیز این گفت‌وگوها در تهران در حال انجام است.

ایران اعلام کرده است که قوانین و مقررات حاکم بر سفارت انگلیس در تهران همان قوانینی است که درباره سایر سفارت‌خانه‌ها برقرار است و هیچ استثنایی را در این زمینه نمی‌پذیرد.

انتهای پیام

کد N828559

وبگردی