آفتاب
رویترز گزارش داد

استفاده ایران از توان دریایی‌اش برای نمایش قدرت در منطقه

استفاده ایران از توان دریایی‌اش برای نمایش قدرت در منطقه

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی نوشت: ایران با استفاده از قدرت دریایی خود نشان می‌دهد که در برابر متحدان عرب واشنگتن در منطقه مرعوب نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به ادعای خبرگزاری رویترز کشتی‌های ایرانی چند روز پیش به یک کشتی سنگاپوری که گفته می‌شود به سکوی نفتی ایران در خلیج (فارس) آسیب رسانده بود شلیک کردند که سبب فرار این کشتی شد.

این حادثه با اطمینان دهی مجدد واشنگتن به کشورهای عرب سنی منطقه مصادف شده بود که در آن آمریکا تلاش کرده است به این کشورها ضمانت دهد حصول یک توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی منافع آنها راتهدید نخواهد کرد.

تهران در اقدامی که نشان دهنده افزایش تنش میان ایران و عربستان بر سر یمن است با انتقاد از کشورهای عربی آنها را به بی‌مبالاتی و خشونت در یمن متهم کرده است.

ایران همچنین یک کشتی حامل کمک‌های بشر دوستانه را با هدف آزمایش محاصره دریایی که توسط ائتلاف ضد حوثی‌ها در یمن به رهبری عربستان صورت گرفته به دریای سرخ یمن فرستاده است. چند تن از مقامات نظامی تهران هشدار دادند که اگر این کشتی امدادی از سوی نیروهای تحت رهبری سعودی‌ها هدف حمله قرار گیرد جنگ اتفاق خواهد افتاد.

انتظار می‌رود این کشتی ایرانی روز پنج شنبه به مقصد برسد.

یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت:‌ اقدامات اخیر ایران در تنگه هرمز حامل پیامی شفاف به عربستان سعودی مبنی بر این است که هیچ کس نمی‌تواند نقش کلیدی ایران را نادیده بگیرد.

این مقام ایرانی افزود: تمام مقامات ایران چه اصلاح طلب و چه اصولگرا در خصوص تامین نفوذ ایران در این منطقه اتفاق نظر دارند. آنها (آمریکا و همپیمانان عربش) انتظار ندارند که یک قدرت منطقه‌ای همانند ایران نسبت به ادعای ممانعت از ورود کمک‌های بشر دوستانه اش به یمن سکوت اختیار کند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از یک مقام امنیتی ایران مدعی شد: ریاض تلاش می‌کند تا پای ایران را به یک مناقشه نظامی بکشاند . ایران توانایی مقابله با آنها را دارد اما سعودی‌ها مسیر خطرناکی را دنبال می‌کنند این در حالی است که ایرانی‌ها راه حل‌های سیاسی را ترجیح می‌دهند.

به گزارش رویترز عملیات دریایی ایران ابعاد جدیدی را از تنش میان تهران و ریاض نشان می‌دهد و مقامات و تحلیل‌گران براین باورند که ایران در حال تداوم نفوذ منطقه‌ای خود است.

این گزارش در ادامه به مساله‌ توقیف یک کشتی آمریکایی در آبهای خلیج فارس به دلیل تخلفات مالی که پرچم جزایر مارشال را حمل می‌کرد پرداخت که بعدتر مقامات ایرانی آن را آزاد کردند.

مایکل فرودل کارشناس یک اندیشکده مستقر در آمریکا با تاکید بر عزم ایران برای آزمون محدودیت‌های پیش رو در منطقه گفت: ایران در حال نمایش قدرت و عرض اندام در خلیج (فارس) است. بااین حال برای آمریکا دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران از اولویت‌ بیشتری برخورداراست.

انتهای پیام

کد N828529

وبگردی