آفتاب

نخست وزیر پیشین سوئد همزمان مشاور پوروشنکو و یک شرکت روس شد

نخست وزیر پیشین سوئد همزمان مشاور پوروشنکو و یک شرکت روس شد

نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین سوئد که به تازگی به جمع مشاوران رئیس‌جمهوری اوکراین پیوسته است، در اقدامی قابل توجه به جمع مشاوران یک شرکت سرمایه‌گذاری روسی نیز ملحق شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارل بیلت، نخست وزیر و وزیر خارجه سابق سوئد که اخیرا به گروه مشاوره‌ رئیس‌جمهوری اوکراین پیوسته است، به عنوان مشاور در یک گروه سرمایه‌گذاری تحت حمایت روسیه موسوم به لتروان (LetterOne) ملحق شد.

بیلت که هشت سال وزیر خارجه بود و سپتامبر گذشته کارش به اتمام رسید، یکی از منتقدان پر سر و صدای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و مداخله این کشور در درگیری‌ اوکراین محسوب می‌شود.

سخنگوی شرکت لتروان در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد، این سیاستمدار که در دهه 1990 سه سال نخست‌وزیر سوئد بوده است، به عنوان مشاور برای این شرکت کار خواهد کرد. شرکت لتروان مستقر در لوکزامبورگ است و توسط یک ثروتمند روس به نام میخائیل فریدمن اداره می‌شود. وی در سال 2013 این شرکت را که متخصص حوزه انرژی و فناوری است، راه‌اندازی کرد.

کارل بیلت چهارشنبه گذشته به عنوان مشاور در "شورای رایزنی بین‌المللی در امور اصلاحات" اوکراین منصوب شد. این گروه به پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری حامی غرب اوکراین مشاوره می‌دهد و هدف آن ارتقای سطح امنیتی در کشوری است که به دنبال درگیری‌های مسلحانه یک سال گذشته ناآرام شده است.

نیروهای اوکراینی از آوریل 2014 با جدایی‌طلبان روس‌گرا در شرق اوکراین مقابله می‌کنند و در تلاشند تا مانع جدایی مناطق روس‌زبان در دونتسک و لوهانسک شوند. غرب و کی‌یف، روسیه را به تحریک شبه‌نظامیان و حمایت از آن‌ها با سلاح، پول و نیرو متهم کرده‌اند؛ ادعاهایی که مسکو آن را به شدت تکذیب می‌کند.

کارل بیلت از 1991 تا 1994 نخست‌وزیر و از سال 2006 تا 2014 وزیر امور خاجه سوئد بود. وی خودش را در حساب کاربری توئیتر به عنوان "فردی کارآفرین در آینده و صلح" معرفی کرده است.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا هفته گذشته پست مشاور پوروشنکو را رد کرد و گفت که قانون اساسی آمریکا مانع از پذیرش این پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام

کد N828499

وبگردی