آفتاب

یک ژنرال سابق عربستان: دست‌ ما برای دوستی با اسرائیل دراز است

یک ژنرال سابق عربستان: دست‌ ما برای دوستی با اسرائیل دراز است

رئیس مرکز پژوهش‌های استراتژیک جده در گفت‌وگو با روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت، از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دعوت کرد با طرح صلح عربستان موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انور عشقی، رئیس مرکز پژوهش‌های استراتژیک جده در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت گفت: طرح صلح عربستان که در نشست بیروت در سال 2002 تصویب شد، هنوز قابل اجراست و با تغییر پادشاه عربستان، شرایط تغییر نکرده است و این طرح از سوی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه کشور و مشاوران برجسته وی مورد تایید است.

این پژوهشگر عربستانی با اشاره به اینکه طرح صلح دیگری وجود ندارد، گفت: وقت آن رسیده که اسرائیل هم این طرح را بپذیرد.

این روزنامه عبری نوشت: انور عشقی، ژنرال سابق ارتش عربستان و شخصی که تاکنون سلسله پست‌های مهمی را در دولت ریاض برعهده داشته، از مصاحبه با روزنامه اسرائیلی ترسی ندارد و درباره انجام این مصاحبه می‌گوید: این موضوع اهمیت دارد و باید این پیام به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر وزرا و مردم آن برسد که طرح صلح منتظر موافقت آنهاست.

عشقی در این مصاحبه که در حاشیه کنگره اقتصادی «دوحه» قطر برگزار شد، اظهار داشت: در صورتی که اسرائیل با طرح صلح موافقت کند و به اجرای آن پایبند باشد، 22 کشور عربی و 20 کشور اسلامی دیگر به آغاز روابط عادی خود با اسرائیل پایبند خواهند شد.

وی در ادامه با خطاب به مردم اسرائیل گفت: شما باید درک کنید که ما می‌خواهیم با شما و کشورهای عربی همزیستی داشته باشیم.

وی خطاب به آنانی که نسبت به این طرح مردد هستند، گفت: عربستان همواره تعهداتی را که بر عهده دارد، اجرا می‌کند شما خواهید دید که عربستان در کنار 22 کشور عربی دیگر روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را آغاز خواهد کرد و در زمینه‌های تجارت و فرهنگ با اسرائیل همکاری خواهد داشت.

این ژنرال سابق ارتش عربستان درباره تشکیل دولت تندرو در سرزمین‌های اشغالی گفت: این مساله اصلا مرا اذیت نمی‌کند بلکه برعکس شاید تشکیل دولت تندرو برای تحقق صلح بهتر باشد و در صورتی که نتانیاهو و وزرای کابینه وی با این طرح موافقت کنند، هرگز کسی با آنان مخالفت نخواهد کرد.

این روزنامه عبری‌زبان در ادامه نوشت: در صورتی که که نتانیاهو تصمیم بگیرد با این طرح موافقت کند باید هماهنگونه که عشقی گفت، این کار را به شکل رسمی انجام دهد و در سازمان ملل یا بیت‌المقدس سخنرانی کند.

این پژوهشگر عربستانی درباره اصول رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت: اگر اسرائیل از نظر اصولی با این طرح موافقت کند، مذاکرات درباره مسائل مورد اختلاف با نظارت عربستان، آمریکا، مصر و اردن آغاز خواهد شد.

وی درباره این طرح صلح توضیح داد: به موجب این طرح شهرک‌ها تخلیه و فلسطینی‌ها در سرزمین‌های خود اسکان داده می‌شوند. احتمال دارد در این طرح تبادل اراضی نیز براساس نیازهای امنیتی و با توافق دو طرف صورت گیرد. همچنین فلسطینی‌هایی که تصمیم دارند به فلسطین برنگردند، غرامت دریافت می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های استراتژیک عربستان درباره محل برگزاری این مذاکرات گفت: طرف‌ها از جمله اسرائیل تصمیم می‌گیرند که مذاکرات کجا برگزار شود.

وی تاکید کرد که طبق این طرح، راه‌حل سیاسی بسیار مناسب‌تر است چراکه براساس قطعنامه‌های سازمان ملل است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در پایان این مصاحبه نوشت: انور عشقی پیش از این در سمت مشاور ویژه سفیر عربستان در واشنگتن فعالیت می‌کرد و پژوهش‌هایی که وی در مرکز پژوهش‌های استراتژیک انجام داده، به محافل عالی دستگاه پادشاهی عربستان راه یافته است.

انتهای پیام

کد N828428

وبگردی