آفتاب

بررسی جزئیات قرارداد هسته‌ای روسیه و اردن

بررسی جزئیات قرارداد هسته‌ای روسیه و اردن

خبرگزاری اسپوتنیک نیوز روسیه در گزارشی به بررسی جزئیات و نحوه انجام قرارداد همکاری هسته‌ای 10 میلیارد دلاری میان اردن و شرکت هسته‌ای روس اتم برای ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای اردن پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نیوز، خالد توکان رئیس کمیسیون انرژی اتمی اردن معتقد است که این قرارداد همکاری هسته‌ای با روسیه گام بلندی برای کاهش وابستگی اردن به صادرات نفت و گاز با هزینه بالا برای تولید انرژی مورد نیاز این کشور است.

این قرارداد که توسط دولت دو کشور به امضا رسیده است، نحوه و شیوه ‌های ساخت و اتمام این پروژه و فعالیت آن در آینده است.

پیش بینی شده است که ساخت نخستین راکتور هسته‌ای این نیروگاه تا سال 2022 به پایان برسد و همچنین راکتور دوم این نیروگاه نیز تا یک سال پس از آن فعالیت خود را آغاز کند.

بنابر ارزیابی های انجام شده،‌ هزینه ساخت این پروژه که شامل ساخت میله های خنک کننده ، مخازن اضطراری ،‌دو راکتور هسته‌ای و سیستم برق حدود 10 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

روسیه 49/9 درصد هزینه های این پروژه را بر عهده خواهد داشت و تامین 50/1 درصد هزینه ها نیز توسط اردن انجام خواهد شد.

پس از آغاز بهره برداری این نیروگاه هسته‌ای، شرکت روس اتم به مدت 10 سال سوخت هسته‌ای مورد نیاز دو راکتور 1000 مگاواتی را تامین خواهد کرد و پسماندهای هسته‌ای نیز به روسیه بازگردانده خواهد شد.

همچنین اردن موظف خواهد بود که علاوه بر تضمین فراهم کردن میزان آب مورد نیاز نیروگاه در طول فعالیت 60 ساله آن ، موارد امنیتی لازم و تضمین خرید برق تولید شده توسط دو راکتورهسته ای 1000 مگاواتی از سوی مشتریان را فراهم کند اگر چه هنوز در زمینه خرید برق تولیدی این نیروگاه توسط مشتریان مذاکراتی میان دو طرف صورت نگرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر هم اکنون این دو راکتور هسته‌ای فعال بودند، حدود دو سوم از میزان انرژی مورد نیاز اردن را تامین می کردند. اما فعالیت این راکتورها در صورت عدم بروز مشکلات در روند اجرای قرارداد ظرف مدت 7 تا 8 سال آینده آغاز می‌شود که ارزیابی ها نشان می‌دهد در آن زمان این نیروگاه هسته‌ای می تواند حدود 40 درصد از انرژی مورد نیاز اردن را تامین کند.

مکان ساخت این نیروگاه هسته‌ای در فضایی به مساحت 16 کیلومتر مربع در منطقه امرا در شمال اردن واقع شده است که ارزیابی ها و تحقیقات انجام شده نشان داده است که فعالیت های گرانشی این منطقه نسبت به مناطق دیگر اردن بسیار ناچیز است،‌اگرچه ممکن است زمین لرزه‌ها در هر زمانی و هر مکانی در جهان اتفاق بیافتد اما نسل جدید نیروگاه های هسته‌ای را به گونه‌ای می سازند که بتواند دو برابر زمین لرزه‌ها مقاومت کند.

شرکت هسته‌ای روس اتم به دولت اردن تضمین داده است که از همه تجربیات 70 ساله خود در زمینه صنعت هسته‌ای و فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن برای ساخت هر چه ایمن تر این نیروگاه هسته‌ای استفاده کند.

انتهای پیام

کد N828378

وبگردی