آفتاب

انصارالله یمن مواضع خود را اعلام کرد/ تاکید برمشارکت ایران در مذاکرات

انصارالله یمن مواضع خود را اعلام کرد/ تاکید برمشارکت ایران در مذاکرات

شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای ضمن تشریح موضع این جنبش‌ نسبت به تحولات اخیر یمن، به ویژه مذاکرات ریاض و تصمیمات عبدربه منصور هادی و آتش بس موقت، خواهان مشارکت ایران در هر مذاکره صلحی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری یمن الان، شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در این بیانیه‌ مخالفت خود را با ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" علیه یمن اعلام و تاکید کرد که باید با تمامی ابزارهای لازم با این عملیات برخورد کرد.

شورای سیاسی انصارالله همچنین مخالفت خود را با قطعنامه 2216 شورای امنیت به ویژه اتهام‌ها علیه عبدالملک بدرالدین حوثی،‌رهبر جنبش انصارالله و دو تن دیگر از اعضای این جنبش اعلام کرد.

این شورا در ادامه بر مخالفت قاطع خود با درج نام عبدالملک حوثی در فهرست تحریم‌های سازمان ملل تاکید کرد و افزود: این قطعنامه یک قطعنامه ظالمانه بوده و برای یاری جلاد علیه قربانی صادر شده و در حمایت ائتلاف تجاوزگر علیه آحاد مردم یمن است و به پیچیده‌تر کردن و عمیق‌تر ساختن بحران توجهی ندارد.

شورای سیاسی جنبش انصارالله تاکید کرد که ارتش و نیروهای امنیتی و کمیته‌های مردمی باید به جنگ در تمامی استان‌ها ادامه دهند.

در بیانیه این شورا آمده است که هیچ راه حلی برای بحران فعلی جز از طریق اجرای خروجی‌های کنفرانس گفت‌وگوی ملی و توافق صلح و شراکت ملی براساس روند انتقالی در یمن صورت نخواهد گرفت.

شورای سیاسی جنبش انصارالله از تمامی کشورهای دوست و برادر خواست تا به اراده مردم یمن احترام بگذارند و در کنار گزینه‌های آنها که با هدف تکمیل ماموریت‌های باقی مانده از مرحله انتقالی و در راس آن تکمیل تدوین قانون اساسی و اجرای همه پرسی درمورد آن و سپس اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات است بایستند.

در این بیانیه آمده است هرگونه تصمیمی که از سوی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن صادر شود اعتباری ندارد؛ چرا که وی هیچ گونه مشروعیتی ندارد و هرگونه اقداماتی باید نشأت گرفته از گفت‌وگو میان گروه‌ها و اقشار سیاسی یمن باشد.

شورای سیاسی انصارالله تاکید کرد: یمن هیچ تهدیدی علیه هیچ یک از کشورهای همسایه ایجاد نمی‌کند و نگرانی‌هایی که برخی برای توجیه تجاوز به یمن ترویج می‌دهند همچون ادعاهایی مبنی بر "هدف قرار دادن مقدسات اسلامی در مکه و مدینه " و "هدف قرار گرفتن منافع دیگران و تهدید امنیت قومیتی عربی" صرفا یک ادعای باطل است که هدف از آن گمراه کردن افکار عمومی و بسیج کردن آن در جبهه تجاوز و همچنین قانونی کردن هرگونه مشارکت در این تجاوز است.

در همین حال صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی جنبش انصارالله خاطرنشان کرد که تجاوز عربستانی - صهیونیستی ‌- آمریکایی علیه مردم یمن و اعمال محاصره خفه کننده بر یمنی‌ها باعث ایجاد رنج انسانی گسترده‌ای در تمامی سطوح شده است.

وی افزود: ما با تمامی تلاش‌ها و درخواست‌ها جهت آتش بس انسانی به صورت مثبت برخورد کردیم، اما از آغاز آتش بس انسانی تجاوزها متوقف نشد و حملات هوایی به تعدادی از استان‌های یمن ادامه داشت و پروازهای جنگی و شناسایی تجاوزگران به نقض حریم هوایی یمن ادامه می‌داد و همچنین حملات موشکی و توپخانه‌ای از داخل مرزهای عربستان به سمت مناطق یمن ادامه داشت و ائتلاف متجاوز برسر رسیدن کشتی‌ها و امدادرسانی‌های انسانی به داخل یمن مانع تراشی می‌کرد.

وی افزود: ائتلاف متجاوز عربی به ارائه هرگونه حمایتی به اعضای القاعده ادامه داد و همچنین فعالیت‌های گسترده‌ای را برای جمع کردن و عضویت گیری اعضای القاعده در داخل اراضی عربستان و سپس اعزام آنها برای جنگ با یمنی‌ها ترتیب داد.

الصماد افزود: در مقابل تمامی این نقض‌های آتش بس انسانی که از سوی متجاوزان صورت گرفت اما ارتش کمیته‌های مردمی و تمامی آحاد مردم یمن بیشترین سطح خویشتنداری را داشته و کاملا به آتش بس موقت پایبند بودند. ما برخورد مثبتی با درخواست اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به یمن درباره تمدید آتش بس انسانی داشتیم اما ائتلاف متجاوز ظرف 24 ساعت گذشته تجاوزات خود را بیشتر کرد و حملات هوایی تاکنون به بیش از 40 حمله در تمامی استان‌های یمن رسیده است. همچنین مناطق یمن در طول نوار مرزی نیز با صدها موشک و راکت هدف قرار گرفته است.

وی در پایان بیانیه خود عنوان داشت که انصارالله همچنان برخورد مثبتی با هرگونه دعوت و یا گام جدی برای لغو محاصره و فراهم کردن غذا، دارو و فرآورده‌های نفتی و تمامی نیازها برای مردم یمن دارد.

وی همچنین از سازمان ملل و تمامی کشورهای دوست و برادر خواست تا به مسئولیت‌های خود در قبال این لجاجت‌ها و خودسری‌های عربستان و همپیمانانش وارد عمل شوند چرا که این اقدامات احتمالا باعث می‌شود که شرایط به نقطه صفر بازگرداند.

همچنین جنبش انصارالله یمن خواهان مشارکت جمهوری اسلامی ایران در هرگونه مذاکرات صلح شد.

خبرگزاری آلمان (د.پ.آ) گزارش داد که جنبش انصار الله از فرستاده سازمان ملل در امور یمن خواسته‌ تا ایران در هرگونه مذاکرات صلحی شرکت کند.

انتهای پیام

کد N828362

وبگردی