آفتاب

اتحادیه اروپا: روسیه دیگر مخالفتی با توافق تجاری با اوکراین ندارد

اتحادیه اروپا: روسیه دیگر مخالفتی با توافق تجاری با اوکراین ندارد

اتحادیه اروپا اعلام کرد، روسیه از تقاضاهای خود برای تعلیق بیشتر در معاهده تجاری اتحادیه اروپا ‌اوکراین دست کشیده است و پذیرفته است که اجرای آن سال آتی شروع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "سسیلا مالمستروم"، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا پس از مذاکره با مقام‌های روسی و اوکراینی گفت: هیات روسی با اجرای توافق تجاری از اول ژانویه 2016 مخالفتی نکرد.

مالمستروم گفت که "تفاهم مشترکی" وجود دارد که توافق مذکور اصلاح نخواهد شد و در موعد مقرر اجرا می‌شود.

وی افزود: وزیر توسعه اقتصادی روسیه هیچ گونه تهدیدی مبنی بر تلافی مطرح نکرد و گفته است که اتحادیه اروپا می‌تواند هر طور که می‌خواهد عمل کند. منابع دیپلماتیک ماه گذشته اعلام کردند که روسیه به دنبال تاخیر در اجرای این توافقنامه است اما درخواستی در این رابطه مطرح نشد.

در بیانیه مشترکی که پس از نشست منتشر شد و پاولو کلمکین، وزیر امور خارجه اوکراین در آن حضور داشت آمده است: سه طرف تلاش‌ها را برای رفع نگرانی‌های روسیه که با اجرای توافق منافعش آسیب می‌بیند، افزایش می‌دهند و وزرا قرار است ماه ژوئیه گزارشی ارائه دهند.

معاهده تجارت آزاد بخشی از توافقنامه جامع اتحادیه اروپاست که مخالفت ناگهانی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری تحت حمایت کرملین با آن موجب برگزاری اعتراضات ضد دولتی در سال 2013 و نهایتا سقوط دولتش شد.

این توافق نهایتا در سال 2014 مورد توافق قرار گرفت و در اصل قرار بود که ژانویه امسال اجرایی شود اما در ماه سپتامبر اتحادیه اروپا اجرای آن را برای یک سال به تعویق انداخت. در ازای آن، روسیه وعده داد که دست به اقدام تلافی جویانه نزند.

پیش از آن مسکو گفته بود که چنانچه توافق اوکراین و اتحادیه اروپا بدون رفع نگرانی‌های کرملین اجرا شود، دست به هر اقدامی برای حفظ منافع خود می‌زند.

انتهای پیام

کد N828282

وبگردی