آفتاب

تنش‌ میان لیبی و تونس درپی اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لیبی

تنش‌ میان لیبی و تونس درپی اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لیبی

اظهارات تند وزیر اطلاع‌رسانی لیبی علیه رئیس‌جمهور تونس موجب تنش‌های زیادی میان دوکشور شده و گروه‌های تونسی را بر آن داشته تا از دولت خود بخواهند موضع «سختی» را در قبال لیبی اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری العربیه، واکنش‌ها به اظهارات عمرالقدیری، وزیر اطلاع‌رسانی لیبی در صفحه شخصی خود در یکی از پایگاه‌های اجتماعی است که گفته بود: الباجی قائد السبسی (رئیس‌جمهور تونس) سوزانده و تبدیل به خاکستر خواهد شد.

القویری که اظهارات تندی را علیه تونس و رئیس‌جمهور آن ایراد کرده پیش از این نیز در گفت‌وگویی با اشاره به مخالفت دولت خود با دوگانگی سیاست دولت تونس گفته بود: دولت لیبی احتمالاً مجبور می‌شود تا سفارتی را در «الشعانبی» و یکی در کاخ «قرطاج» بازکند.

الشعانبی منطقه‌ای کوهستانی واقع در غرب تونس است که بخش‌هایی از آن در تصرف شبه نظامیان تندرو مخالف دولت است و کاخ قرطاج کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر تونس، پایتخت است.

وی در این گفت‌وگو تاکید کرده بود: هیچ چیز مجانی به لیبیایی‌های مقیم در تونس داده نمی‌شود و آنها خود با عزت نفس تلاش می‌کنند.

عبدالله الثنی، نخست‌وزیر لیبی پیشتر از اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی خود از دولت تونس عذرخواهی کرده بود اما این وزیر همچنان به اظهارات خود ادامه می‌دهد.

مسوولی در وزارت خارجه تونس نیز اعلام کرده‌اند که دولت این کشور ساکت نخواهد نشست و به زودی واکنش نشان خواهد داد.

دولت تونس با دولت عبدالله الثنی(برخواسته از نیروهای لیبرال) و دولت کنگره ملی لیبی (وابسته به اسلام‌گراهای تندر) که به شکل مشترک لیبی را اداره می‌کنند، به یک صورت برخورد می‌کند.

در همین راستا معز السیناوی، سخنگوی رسمی دفتر ریاست‌جمهوری تونس اعلام کرد: القویری مسوول دولت نیست و تونس جواب وی را نخواهد داد. تونس تنها با دولت لیبی تعامل می‌کند. ما مواضع دولت لیبی را قبول داریم نه موضع القویری.

انتهای پیام

کد N828222

وبگردی