آفتاب
در جریان سوال از وزیر کار اعلام شد؛

افزایش مصدومین ناشی از حوادث کاری/ربیعی:حوادث اجتناب ناپذیر است

افزایش مصدومین ناشی از حوادث کاری/ربیعی:حوادث اجتناب ناپذیر است

عضو کمیسیون اجتماعی از دستور معاون وزیر کار برای ساماندهی تشکل‌های کارگری علیه نمایندگان و در حمایت از وزیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال طلا نماینده تهران از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

سوال نماینده تهران در مورد انفجار گاز در معدن زغال‌سنگ، در منطقه پاوه دانا و ناکارآمدی و ناتوانی بازرسان کار در حفظ جان کارگران که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از آنان گردیده است، بود.

در ابتدای جلسه علی ربیعی در دفاعیات خود چند اقدام وزارت تعاون را تشریح کرد و گفت: در سال ۹۳ و ۹۴ در چند حوزه تمرکز عملیات داشته‌ایم، ۱- درمان و بیمه که ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شدند ۲- حمایت غذایی در معاونت رفاه ۳- در حوزه کار نیز ۲ موضوع مهم کنترل حوادث کار و جلوگیری از ریزش نیروی کار را در دستور کار خود قرار دادیم.

وزیر رفاه اظهار داشت: حادثه کرمان حادثه‌ای دلخراش بود، سالانه ۴ درصد تولید ملی کشورها بر اثر حوادث ناشی از کار از بین می‌رود.

ربیعی در مقایسه حوادث ناشی از کار در سطح جهان و در سطح کشور گفت: حتی در کشورهای پیشرفته نیز نرخ حوادث ناشی از کار زیاد است، در آمریکا هر روز ۴ نفر و در ایران ۴.۵ نفر در حوادث ناشی از کار فوت می‌شوند.

وی حفظ سلامت جانی کارگران را وظیفه خود خواند و گفت: برنامه‌هایی برای حفظ کارگران در وزارت رفاه داریم اما مشکلات ساختاری و زمان‌بری در این راستا وجود دارد.

ربیعی با بیان اینکه تجهیزات ایمنی معادن فرسوده است و قالب آنها نیاز به اصلاح دارد گفت: نوسازی این تجهیزات برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و بازرسی و نظارت بر آنها برعهده وزارتخانه من است.

وی با گلایه از کمی تعداد بازرسان معادن در وزارت کار گفت: ۸۰۰ هزار بازرس معادن داریم، این در حالی است که تعداد معادن کشور بسیار زیاد است که با این حساب هر ۶ سال بازرسان می‌توانند از یک کارگاه بازدید کنند.

ربیعی از تدوین مدل خودبازرسی در معادن خبر داد و گفت: در این مدل از افراد حاضر در کارگاه‌ها به عنوان بازرس استفاده کرده‌ایم و از سال ۹۲ حوادث با اجرای این طرح کاهش یافته است.

وزیر کار همچنین از اقدامات مشترک وزارت رفاه و صنعت برای جایگزینی بازرسی‌های اثربخش به جای بازرسی‌های انبوه خبر داد و گفت: با وزارتخانه های بهداشت و صنعت بخشنامه‌های مشترکی را در مورد بازرسی کار و سلامت کار تدوین و ابلاغ کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بر این اساس یکی از شروط صدور پروانه اکتشاف گذراندن دوره‌های سلامت کار است.

علی ربیعی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز فعالیت‌های زیادی انجام دادیم و افرادی را به عنوان افسرکار از کارگاه‌ها آموزش دادیم.

طلا: بیش از ۳۰ هزار  مصدوم ناشی از کار در سال ۹۳

در ادامه حسین طلا نماینده سوال کننده با ارائه آمار و ارقامی گفت: براساس آخرین آمار که در اردیبهشت سال ۹۴ از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر شده است در سال ۹۳، ۳۰ هزار و ۳۰ مصدوم ناشی از کار وجود داشته که نسبت به سال قبل این آمار ۲.۷ درصد افزایش داشته است به عبارت دیگر روزانه ۸۲ کارگر دچار حوادث ناشی از کار می‌شوند.

وی ادامه داد: از این تعداد هزار و ۸۹۱ نفر کشته شده‌اند، براساس آمار سازمان جهانی کار هر کارگری که از دست می‌رود ۷ هزار روز کاری از بین رفته و ۴۵ میلیارد تومان ضربه مالی وارد می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: براساس آمار سازمان تامین اجتماعی سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان بابت مستمری حوادث ناشی از کار پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: ما نمی‌گوییم کار در معادن متوقف شود اما براساس قانون معادن اگر معدنی با سیستم تهویه طبیعی کار می‌کند باید بسته شود. طبق قانون کارگر معادن باید ۶ ساعت در روز کار کند اما ۱۲ ساعت کار می‌کند و حقوق‌هایشان نیز کم است بازرس کار کجاست؟

طلا با بیان اینکه ۹۰ درصد معادن بازرس بهداشت ندارند گفت: براساس اظهارات آقای ربیعی ۵۶ معدن خطرناک در کشور وجود دارد که باید تعداد و اسامی آنها به دادگستری اعلام شود نه به وزارت صنعت، معدن و تجارت. این اقدام شما فرافکنی و دور زدن قانون است.

وی اظهار داشت: پس از حادثه معدن کرمان حادثه معدن قلعه خرگوش با ۵ کشته، معدن کیاسر با ۲ کشته، معدن بنفش قم با ۲ کشته اتفاق افتاده و ۸ کارگر ساختمانی نیز در خیابان قائمیه اصفهان کشته شدند.

حسین طلا اظهار داشت: سال ۹۲، هزار کارگر ساختمانی دچار ضایعه نخاعی شدند و در اردیبهشت ۹۴ نیز تعدادی از کارگران در پالایشگاه امام خمینی فوت شدند.

نماینده تهران تصریح کرد: کسی که به عنوان بازرس کار در ایجاد حوادث به خاطر عدم پیشگیری متهم است چگونه می‌تواند مقصر را مشخص کند؟

وی ادامه داد: کسی که باید اقدامات پیشگیرانه کند خودش مشاور بیمه و کارشناس دادگستری است بنابراین نمی‌تواند وظیفه خود را انجام دهد زیرا خود متهم است.

ربیعی: حوادث ناشی از کار اجتناب‌ناپذیر است

در ادامه ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: من در مورد مسائل و نگرانی‌ها با آقای طلا موافقم اما در مورد نتیجه‌گیری مخالفم، سوال باید در موردی صورت گیرد که کاهلی از وزارتخانه ما باشد. عرض من این است که در زمینه حوادث ناشی از کار وزارت تعاون کاستی نداشته است.

وی ادامه داد: سازمان پزشکی قانونی از کاهش ۴.۳ درصدی تلفات ناشی از حوادث کار در ۹ ماهه اول سال ۹۳ نسبت به سال قبل خبر داده است.

ربیعی اعلام کرد: تعداد کشته‌های حوادث ناشی از کار از ۶۹۷ فوتی در سال ۱۳۸۳ به ۱۵۹۴ کشته در سال ۱۳۹۲ افزایش داشته است اما این آمار در سال ۹۳ با اقدامات وزارت کار ۴.۳ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: معاون سازمان صنعت معدن اعلام کرده حوادث ناشی از کار در معادن ۴۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

ربیعی ادامه داد: معادن فقیر و ورشکسته هستند و من می‌توانم دستور تعطیلی آنها را بدهم اما در صورت تعطیلی معادن ۱۰ هزار شغل از بین می‌رود بنابراین دولت تصمیم گرفت برای حل مشکل معادن بودجه خوبی اختصاص دهد.

وی همچنین از تقدیرهای تشکل‌های کارگری استان کرمان و یزد به خاطر کاهش حوادث ناشی از کار خبر داد.

ربیعی در پایان تصریح کرد: حوادث ناشی از کار به رغم تلخ بودن اجتناب‌ناپذیر است و آمار این حوادث در کشورهایی مانند ترکیه بسیار بدتر از کشور ما است.

طلا: اقدام معاون ربیعی در ساماندهی تشکل‌های کارگری علیه نمایندگان

در ادامه طلا با انتقاد از تناقض در آمار و ارقام گفت: سازمان پزشکی قانونی تعداد کشته‌های سال ۹۴ ناشی از حوادث کار را هزار و ۸۹۱ نفر اعلام کرد در حالی که بازرس وزارت تعاون این آمار را ۵۰ نفر اعلام می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آمار و اطلاعات مرکز آمار ملاک است اظهار داشت: براساس اطلاعات مرکز آمار تعداد وقوع حادثه در سال ۸۸، ۸۵۱ حادثه با ۴۲ فوتی، سال ۸۹، ۸۸۱ حادثه با ۵۲ فوتی، سال ۹۰، هزار و ۳۲۰ حادثه با ۵۹ فوتی، سال ۹۱، هزار و ۲۰۶ کشته با ۴۴ فوتی، سال ۹۲، هزار و ۵۸۱ حادثه با ۵۹ فوتی.

طلا تصریح کرد: اگر تعداد حوادث در سال ۹۳ کم شده است به خاطر این است که کارگاه‌ها تعطیل شده و کارگران کم شده است.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات ربیعی مبنی بر کمبود بازرس در وزارت کار برای بازرسی از معادن گفت: در آمریکا ۱۲۷ میلیون کارگر وجود دارد و تنها ۲ هزار و ۱۷۸ بازرس فعال هستند. در ژاپن ۵۸ میلیون کارگر و ۳ هزار بازرس، در روسیه ۷۵ میلیون کارگر و ۲ هزار و ۵۰۰ بازرس بنابراین در کشور ما با ۱۲ میلیون کارگر ۸۰۰ بازرس آمار خوبی است.

نماینده تهران در ادامه از نامه خانه صنعت و معدن در سال ۹۲ به وزارت کار خبر داد و گفت: در این نامه تصریح شده است که وضعیت ایمنی معادن زغال‌سنگ بدتر از شرایط بدو شروع کار معادن است.

وی ادامه داد: مدیرکل معادن استان کرمان نیز به شما نامه نوشته و از وضعیت ایمنی معادن ابراز نارضایتی کرده است.

طلا در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به سفر معاون وزیر به استان قزوین گفت: معاون شما که قرار بوده از آسیب‌های شغلی جلوگیری کند به دستور شما در استان‌ها علیه نمایندگان اقدام می‌کند.

وی با اشاره به گزارش این معاون به وزیر درخصوص اقدامات صورت گرفته، گفت: در نامه‌ای ایشان در اجرای دستور وزیر گزارشی از سفر استانی‌اش به استان قزوین ارائه داده است. در گزارش معاون وزیر از دستاوردهای سفر آمده است که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی متعهد و ملتزم به حمایت از مقام عالی وزارت در مقابل رفتار نمایندگان مجلس شده‌اند.

نماینده تهران خطاب به نمایندگان ادامه داد: شما به وزیر رای اعتماد دادید و معاون وزیر تشکل‌های کارگری را علیه نمایندگان سامان می‌دهد.

وی با اشاره به اقدامات یکی از خبرگزاری‌های زیرمجموعه وزارت رفاه در انتشار خبری علیه طراحان سوال از وزیر گفت: این خبرگزاری به نقل از منبع آگاه خبری زده که دغدغه وزارت رفاه در مبارزه با فساد موجب طرح سوال نمایندگانی شده است که منافع خود را در خطر می‌بیند.

طلا خطاب به وزیر گفت: شما اطلاعات خود درخصوص این منافع را اعلام کنید.

در ادامه فیلمی از برنامه ثریا در مجلس شورای اسلامی به نمایش گذاشته شده بود که وضعیت سخت کارگران معدن برای کار در عمق زمین را به نمایش می‌گذاشت. در این فیلم تصریح شده بود که کارگران باید برگه‌های سفیدی را امضا کنند که بعد از مدتی کارفرمایان شروطی را در آن می‌نویسند.

در این فیلم همچنین فیش حقوق کارگرانی که ۱۲ ساعت در عمق معدن کار می‌کنند به نمایش درآمد که حقوق ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند و در پایان نیز صحنه‌های دلخراشی از فوت کارگران معدن در حوادث ناشی از کار به نمایش درآمد.

در ادامه طلا اعلام کرد که از دفاعیات وزیر قانع نشده است بنابراین اظهارات وزیر به رای نمایندگان گذاشته شد و نمایندگان با ۱۱۴ رای موافق، ۸۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از دفاعیات وزیر قانع شدند.

کد N828219

وبگردی