آفتاب

رئیس جمهور بروندی وزرای دفاع و خارجه را اخراج کرد

رئیس جمهور بروندی وزرای دفاع و خارجه را اخراج کرد

رئیس جمهوری بروندی پنج روز پس از نجات از کودتای نافرجام ژنرال‌هایی که با نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری برای سومین بار متوالی مخالف بودند، وزرای دفاع و امور خارجه را اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پییر انکورونزیزا، رئیس جمهوری بروندی در حکم اخراج این دو وزیر هیچ دلیلی را برای این تصمیمش اعلام نکرده است.

یکی از سخنگویان انکورونزیزا گفت: رئیس جمهور نباید در این باره توضیحی دهد. قانون اساسی به او قدرت و اختیار چنین تصمیماتی را داده است.

اخراج این مقامات نخستین نشانه‌های جارو جنجال در داخل دولت انکورونزیزا پس از این کودتای نافرجام است و باعث تشدید نگرانی‌ها درباره این مساله شده که ممکن است یک بحران سیاسی از کنترل خارج شده منطقه "گریت لیکس" (دریاچه‌های بزرگ) آفریقا را به سمت دور دیگری از درگیری‌های قومی سوق دهد.

حدود 300 هزار تن در جنگ داخلی بروندی که در سال 2005 میلادی پایان یافت، کشته شدند اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از اینکه حامیان و مخالفان انکرونزیزا از نظر قومی تقسیم شده باشند، وجود ندارد.

قانون اساسی و توافق صلحی که به این جنگ داخلی پایان داد بر محدودیت دو دوره‌ای بودن ریاست جمهوری تصریح کرده‌اند. انکورونزیزا به دنبال نامزدی برای سومین بار متوالی است و به یکی از احکام دادگاه مبنی بر اینکه نخسین دوره ریاست جمهوری‌اش به حساب نمی‌آید چرا که توسط پارلمان انتخاب شده نه در انتخابات، استناد کرده است.

اگرچه نجات از این کودتا جایگاه انکورونزیزا را برای کوتاه مدت تقویت کرده است، اما انتصاب برادر اصلی‌ترین سخنگویش به عنوان وزیر امور خارجه بروندی حاکی از کاهش اعتماد به نفس انکورونزیزا است.

اکثر افرادی که در کودتای نافرجام 14 مه سال جاری میلادی دست داشتند، در بازداشت به سر می‌برند. اما "گادفروید نیومبیر"، رئیس سابق اطلاعات و اصلی‌ترین رهبر این کودتا که در فوریه سال جاری میلادی از سمتش اخراج شد، هنوز آزاد است.

انتهای پیام

کد N828074

وبگردی