آفتاب

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای مبارزه با بحران مهاجرت در دریای مدیترانه

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای مبارزه با بحران مهاجرت در دریای مدیترانه

وزرای خارجه اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند تا ماموریتی هوایی و دریایی آغاز کنند که هدف نهایی آن توقف اقدامات قاچاقچیان انسان است که طی یک سال گذشته باعث مرگ 1800 مهاجر در آب‌های مدیترانه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه گاردین، برای مشخص کردن مرحله اول این ماموریت، مقامات اطلاعاتی کشورهای اتحادیه اروپا نشستی تشکیل دادند. در مرحله اول این ماموریت انتظار می‌رود انگلیس پهپاد و تجهیزات شناسایی ارائه دهد.

در مراحل بعدی این ماموریت، کشتی‌های مظنون هدف قرار گرفته و مورد بازرسی، تخلیه و یا حتی به حریم آبی لیبی یا آب‌های آزاد بازگردانده می‌شوند.

در همین حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: این برنامه تا 25 ژوئن عملی خواهد شد.

موگرینی ادامه داد: بسیار روشن است که با آغاز فصل تابستان شرایط اضطراری‌تر می‌شود و در آغاز و انجام چنین عملیاتی، فصول اهمیت ویژه‌ای دارند. با آغاز تابستان، مردم بیشتری به سفر می‌روند و به همین دلیل است که ما تلاش داریم این عملیات را هرچه زودتر به انجام برسانیم.

وی با این حال از اشاره به اعزام "نیروی زمینی" برای مبارزه با قاچاقچیان انسان که بیشتر در گزارشی از گاردین به آن اشاره شده بود، خودداری کرد.

قوانین فعالیت در این ماموریت با این حال هنوز مورد توافق واقع نشده است. به گفته مقامات، این عملیات با مرکزیت رم و رهبری یک دریاسالار ایتالیایی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N828051

وبگردی