آفتاب

قاهره، دخالت‌های آنکارا در امور داخلی‌اش را محکوم کرد

قاهره، دخالت‌های آنکارا در امور داخلی‌اش را محکوم کرد

یک منبع مسوول در وزارت خارجه مصر اظهارات مقامات ترکیه علیه مصر در واکنش به ارجاع پرونده محمد مرسی و تعدادی از رهبران اخوان‌المسلمین به مفتی این کشور را محکوم کرد. در همین حال ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که دست به تحرکات بین‌المللی علیه حکم‌های اعدام گروهی در مصر می‌زند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، یک منبع مسوول در وزارت خارجه مصر تصریح کرد: اظهارات مقامات ترکیه دیگر برای مصر تعجب‌آور نیست؛ چراکه نظام کنونی ترکیه در تمامی تحرکاتش نه به عنوان نماینده مردم، بلکه فقط براساس اندیشه گروه «تروریستی» اخوان‌المسلمین عمل می‌کند و این امر به دلیل ارتباط ایدئولوژیکش با این گروه است.

این مسئول مصری گفت: از انتقاد شدید مسوولان ترکیه‌ای به دستگاه قضایی مصر متعجب نیستم زیرا دولت ترکیه به صورت روزانه دست به نقض‌هایی علیه دستگاه قضایی کشور خود می‌زند و خبرنگاران را بازداشت می‌کند.

وی افزود: انتقاد شدیدی که ترکیه نسبت به "انقلاب" مردم مصر در 30 ژوئن نشان داد، بیانگر میزان صدمه‌ای است که به ترکیه به دلیل فروپاشی رویای خلافت وارد شده است و این "انقلاب" در مصر انسجام و وحدت و هویت مصر را حفظ کرد.

این مسئول مصری از ترکیه خواست تا توجه خود را به اوضاع داخلی نابسامان در این کشور معطوف کند و گفت: نقض شدید حقوق بشر در ترکیه صورت می‌گیرد و این کشور در منطقه به انزوا کشیده شده و ارزش پول ترکیه نیز کاهش یافته است.

پیشتر ترکیه اعلام کرده بود که اجرای حکم اعدام محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر و رهبران اخوان المسلمین خاورمیانه را به آشوب می‌کشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در یک راهپیمایی در استانبول گفت: رئیس جمهوری منتخب و محبوب مصر که با 52 درصد رای انتخاب شده بود متاسفانه به مرگ محکوم شده است. مصر در حال بازگشت به "مصر باستان" است.

در مقابل، ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که در محافل بین‌المللی دست به تحرکاتی علیه حکم‌های اعدام علیه محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر و رهبران اخوان‌المسلمین می‌زند.

ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که مذاکرات با تعدادی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آنها قطر و عربستان صورت می‌گیرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه درخصوص حکم‌های اعدام علیه محمد مرسی و دیگر رهبران اخوان‌المسلمین مصر گفت: مذاکرات ما با تعدادی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آنها قطر و عربستان ادامه دارد.

وی تصریح کرد که ترکیه برای اجرای طرح‌های لازم جهت به جریان انداختن مکانیزم‌های ذی‌ربط در سطح بین‌المللی و در راس آنها کمیته حقوق بشر سازمان ملل برنامه‌ریزی می‌کند.

کالین در بیانیه‌ای از سکوت کشورهای غربی نسبت به آنچه از آن با عنوان "فاجعه دموکراسی و کشتار حقوق در مصر" یاد می‌کند انتقاد کرد و گفت: پس از این سکوت هیچ ضمانتی وجود ندارد که نظامی به روش دموکراتیک روی کار بیاید و پس از این، رای‌هایی که مردم در صندوق‌های رای می‌اندازند هیچ ارزش و مفهومی ندارد و این حکم‌های اعدام همان‌طور که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است، حکم اعدامی در حق مردم مصر است و ما اینجا از مسوولان مصری می‌خواهیم تا هرچه سریعتر این حکم‌ها را لغو کنند.

انتهای پیام

کد N827964

وبگردی