آفتاب
با سقوط رمادی؛

پنتاگون مجبور به پذیرش نقش نیروهای شیعه در جنگ با داعش شد

پنتاگون مجبور به پذیرش نقش نیروهای شیعه در جنگ با داعش شد

واشنگتن ضمن اقرار به سقوط شهر رمادی عراق اعلام کرد که حاضر است در "جنگ سخت عراق" برای بازپس‌گیری این شهر با شبه نظامیان شیعه همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، استیون وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ضمن اقرار به سقوط مرکز استان الانبار، بزرگترین استان عراق به دست داعش گفت: ما همواره گفته‌ایم که عملیات در الانبار عملیات جنگ و گریز و پیروزی و شکست خواهد بود و آنچه که در حال حاضر رخ داده، شکست محسوب می‌شود.

وی با اعلام آمادگی پنتاگون برای مشارکت در آزادسازی الانبار بدون مداخله زمینی تاکید کرد: به عقیده من شبه‌نظامیان عراقی نیز مادامی که تحت کنترل بغداد باشند می‌توانند در جنگ برای بازپس‌گیری رمادی نقشی ایفا کنند.

اشاره وی به نیروهای مردمی شیعه عراقی است که با درخواست نخست وزیر این کشور آماده مشارکت در عملیات بازپس‌گیری الانبار هستند.

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود شبه‌نظامیان شیعه در هر جنگی شرکت کنند نیروهای آمریکا در آن مشارکت نمی‌کنند. نیروهای مردمی نیز بارها مخالفت خود را با حضور آمریکا در نبردهایی که آنها در آن مشارکت دارند اعلام کرده بودند و در عملیات بازپسگیری استان صلاح الدین آمریکا به دلیل حضور نیروهای داوطلب مردمی، در این جنگ مشارکت نکرد.

اما اکنون با پیشروی داعش در الانبار به نظر می‌رسد علاوه بر آمریکا برخی گروه‌های شبه نظامی شیعه نیز مواضع خود را در ارتباط با این موضوع تغییر داده‌اند. کریم النوری، سخنگوی نیروهای مردمی اخیراً اعلام کرده که این نیروها "تجربه مثبتی درخصوص همکاری با آمریکایی‌ها ندارند و امیدوارند که آمریکا در جنگ آزادسازی الانبار شرکت نکند" اما نگفت که درصورت مشارکت آمریکا در عملیات آزادسازی الانبار نیروهای مردمی از عملیات خارج می‌شوند.

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد: نیروهای عراقی با حمایت ائتلاف ضدداعش شهر رمادی را بازپس خواهند گرفت. ائتلاف همچنان به حملات خود علیه داعش در رمادی ادامه می‌دهد و از نزدیک با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق همکاری می‌کند.

واشنگتن با این اظهارات رسماً به شکست نیروهای عراقی در رمادی که از سال 2004 کار تجهیز و آموزش آنها را بر عهده گرفته اعتراف کرد. پنتاگون حوادث رمادی را "شکستی خواند که پس از آن پیروزی به دست خواهد آمد،" و با این کار در پی به دست آوردن اعتماد و اطمینان دولت عراق است.

انتهای پیام

کد N827883

وبگردی