آفتاب

آمادگی سفارت ایران در آنکارا برای رفع مشکلات تجار

آمادگی سفارت ایران در آنکارا برای رفع مشکلات تجار

همایش «بررسی روابط تجاری ایران و ترکیه » با حضور بازرگانان و فعالان اقتصادی قاضی آنتپ ترکیه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این همایش که با حضور سفیر ایران در ترکیه برگزار شد، حدود 200 نفر از بازرگانان و فعالان اقتصادی این شهر شرکت کردند.

‌شرکت‌کنندگان با توجه به ظرفیت‌های درخور توجه تجاری اقتصادی این شهر و بستر مناسب توسعه تعاملات اقتصادی با ایران، اهمیت گسترش مبادلات و همکاری های تجاری - اقتصادی این شهر با استانهای ایران را مورد تاکید قرار دادند .

ایوب بارتیک رییس اتاق بازرگانی قاضی انتپ ترکیه در این همایش با ارائه گزارشی درباره ظرفیت های اقتصادی و تجاری این استان و سطح جاری مبادلات آن با سایر کشورها ، علاقه فعالان اقتصادی این حوزه برای همکاری با همتایان ایرانی به ویژه با استان‌های مرزی را مورد تاکید قرار داد و خواهان توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های تجاری قاضی آنتپ با استانهای ایران شد.

بیکدلی، سفیر ایران نیز در سخنانی با تأکید بر اراده سران دو کشور برای افزایش همگرایی ایران و ترکیه گفت: روابط ایران و ترکیه از آزمون های مهمی عبور کرده و دو کشور مصمم هستند دسترسی به هدف 30 میلیارد دلاری محقق گردد.

وی افزود: هر دو طرف برای دستیابی به این هدف مهم در جهت تسهیل تجارت، حمل و نقل، همکاری در حوزه انرژی، صنعت و کشاورزی و گردشگری تلاش می کنند.

سفیر ایران، ضرورت توجه به منافع متقابل را عامل پایداری روابط خواند و از بازرگانان ترکیه خواست با تحلیل دقیق تحولات ایران نسبت به حفظ جایگاه ترکیه در ایران از طریق تبدیل تجارت به سرمایه گذاری تلاش کنند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در روابط اقتصادی دوکشور، تأکید کرد: سفارت ایران در ترکیه آماده مساعدت جهت رفع مشکلات بازرگان است.

در حال حاضر حجم تجارت استان قاضی آنتپ بالغ بر 13 میلیارد دلار در سال است و این استان به تنهایی 4.2 درصد کل صادرات ترکیه را انجام می‌دهد. قاضی آنتپ با داشتن افزون بر دو میلیون نفر جمعیت علاوه بر ظرفیت های خوب برای سرمایه گذاری ، مناطق آزاد تجاری و شهرک صنتعی ، به عنوان بزرگترین تولید کننده فرش ماشینی ، مواد شیمیایی ، غذایی و پسته ترکیه هم محسوب می شود .

انتهای پیام

کد N827872

وبگردی