آفتاب

هشدار سفیر ایران به سران کشورهای حوزه خلیج فارس

هشدار سفیر ایران به سران کشورهای حوزه خلیج فارس

ایرنا نوشت:

علیرضا عنایتی گفت: جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نشست مشورتی با حضور سران کشورهای حوزه خلیج فارس در هر زمان و مکان مورد توافق، استقبال می کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در نشست مطبوعات با حضور خبرنگاران کویتی و خارجی تاکید کرد که کشورهای خاورمیانه از مسایل و مشکلات منطقه آگاه هستند و نباید به طرف های خارجی اجازه دهند تا برای ما نسخه بپیچند و ترتیبات امنیتی کشورهایمان را سامان دهند.

عنایتی تصریح کرد: به جای خرید جنگ افزار و امضای قرادادهای تسلیحاتی، شایسته است به دنبال توسعه مبادلات تجاری و تحقق ثبات، صلح و امنیت در منطقه باشیم و فردایی روشن برای نسلهای آینده بسازیم.

وی در مورد نشست سران کشورهای منطقه گفت: ما از برگزاری چنین نشستی استقبال می کنیم و بر این باوریم که برگزاری این نشست مشورتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و به محض اعلام موافقت کشورهای ذیربط، برای برگزاری آن در هر زمان و مکانی آمادگی داریم.

سفیر ایران خاطر نشان کرد: دلهای مسلمانان به خاطر آنچه به مردم یمن می گذرد، خونین است و امیدواریم همه گروه های سیاسی این کشور بر سر میز مذاکره بنشینند و آینده ای روشن برای کشورشان بدون دخالت بیگانگان ترسیم کنند.

عنایتی ابراز امیدواری کرد که با ارسال کمک های انسانی و دارویی از سوی هلال احمر و صلیب سرخ جهانی به آسیب دیدگان و مجروحان یمنی، اوضاع این کشور فاجعه دیده بهبود یابد.

وی از تماس های نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن با مقامات ایران جهت کمک سیاسی و انسانی به مردم یمن خبر داد و ضمن اشاره به آمادگی تهران برای کمک های بیشتر به این کشور، ابراز امیدواری کرد که این تماس ها به توقف حملات تجاوزگرانه بیانجامد.

عنایتی ادامه داد: تا کنون دو فروند هواپیمای کمک رسانی به یمن اعزام شده، ولی متاسفانه به رغم موافقت اولیه، اجازه فرود در فرودگاه صنعا به آنها داده نشد و اکنون کشتی حامل کمک های اولیه و مواد غذایی با هماهنگی سازمان ملل متحد در آستانه رسیدن به یمن است .

سفیر ایران بار دیگر بر اهمیت تفاهم و گفت و گو و برگزاری نشست مشترک کشورهای حوزه خلیج فارس بدون هرگونه پیش شرط تاکید و اعلام کرد که امروزه منطقه ما به طرحی نو و نگاه تازه ای نیاز دارد که بر اعتماد سازی، همزیستی و تفاهم مبتنی است.

وی خاطر نشان کرد که مقامات ایرانی به ویژه مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری همواره به گسترش روابط با همسایگان مسلمان توصیه می کنند و مناسبات صمیمانه ایران و کویت می تواند برای دیگر کشورها، الگو باشد.

عنایتی تصریح کرد: به دنبال دیدار امیر کویت از تهران و گفت و گو با رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست جمهوری روابط دوجانبه وارد مرحله نوینی شد و تحولات چشمگیری در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی رخ داد که از جمله دستاوردهای مهم آن می توان به تشکیل اولین نشست مشورتی دوجانبه در تهران اشاره کرد که برای نخستین بار در تاریخ روابط سیاسی دو کشور برگزار می شود و یکی از وظایف آن ترسیم چارچوب روابط ایران و کویت است.

وی خاطر نشان کرد: دیدار رییس مجلس شورای اسلامی از کویت و گفت و گو با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح و رییس مجلس امت این کشور نیز بیانگر فعالیت دیپلماسی پارلمانی در کنار دیپلماسی رسمی است.

عنایتی ادامه داد: دیدگاه و نقطه نظر دو کشور همسایه و مسلمان در بسیاری از مسایل منطقه ای بخصوص در مورد عراق، سوریه و مبارزه با تروریسم نزدیک است و مواضع دو طرف در برخی موارد نیز یکسان می باشد .

سفیر ایران گفت: ما بر این باوریم که گفت و گوهای مقامات دو کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است و امیدواریم دیگر کشورهای منطقه از این روند مثبت الگو بگیرند.

وی در زمینه روابط اقتصادی ایران و کویت نیز گفت: به رغم اینکه همکاری های تجاری طی یکسال گذشته دو برابر شده و حجم داد و ستد از 200 میلیون دلار به 400 میلیون دلار رسیده است، با این وجود ظرفیت ها و امکانات دو کشور ایجاب می کند که این مبادلات بویژه در زمینه های سرمایه گذاری مشترک، فعالیت های بانکی، بیمه و ترانزیت کالا افزایش یابد و ارتباط تنگاتنگ میان بنادر دو کشور و حتی با بنادر عراق که از دیرباز در سطح بین المللی دارای موقعیت اقتصادی فوق العاده ای بوده، برقرار شود.

عنایتی اضافه کرد: همچنین دیدار وزیر اقتصاد و دارایی ایران در راس هیاتی بلند پایه متشکل از مدیران بانک ها و کارشناسان اقتصادی و مذاکره با همتایان کویتی جان تازه ای به روابط اقتصادی دو جانبه بخشید .

وی ابراز امیدواری کرد که روابط تجاری و اقتصادی دو کشور که از چهل سال پیش تاکنون برقرار است و کل منطقه را تغذیه می کرد، در سال های اخیر دچار رکود شده بود. در دوره جدید با تشریک مساعی دست اندرکاران دو کشور می توان شکوفایی اقتصادی گذشته را مجددا احیا کرد و به دوره سابق برگرداند تا شاهد یک تحول تجاری باشیم .

عنایتی ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاران کویتی با استفاده از تسهیلات مندرج در قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی بیش از پیش در مناطق صنعتی ایران حضور و مشارکت کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به فعالیتهای رایزنی فرهنگی ایران، در رابطه با پیوندهای فرهنگی هنری و گردشگری میان دو کشور گفت: روابط فرهنگی زیر بنای مناسبات مردمی به شمار می رود و تشکیل انجمن دوستی ایران و کویت به مثابه حلقه اتصال و ارتباط میان دو ملت است.

وی ادامه داد: دیدارهای دانشگاهیان فرهیختگان و روزنامه نگاران کویتی از ایران و امضای چندین توافقنامه علمی پژوهشی میان دانشگاه های دو کشور از جمله دستاوردهای قابل توجه فرهنگی در مناسبات دو جانبه بوده است.

سفیر ایران برگزاری جشنواره های موسیقی و نمایشگاه های هنری و همچنین بزرگداشت شاعران نامدار ایران زمین در کویت و استقبال چشمگیر مردم را یکی دیگر از نشانه های روابط کهن و دوستانه دو ملت دانست.

عنایتی گفت: تعداد روادید صادر شده برای زایران و گردشگران کویتی در یکسال گذشته دو برابر شده و به یکصد هزار افزایش یافته و در مقابل امیدواریم دولت کویت با اعطای روادید به ایرانیان مبادرت ورزد تا همانند گذشته شاهد رفت و آمدهای دو ملت دوست و برادر باشیم.

52261

کد N827795

وبگردی