آفتاب
/استقلال قضایی؛ اصلی پذیرفته‌شده در نظام‌های سیاسی/

کریم‌نژاد: هدف از اعمال فشار به قوه قضاییه، فرار از مجازات است

کریم‌نژاد: هدف از اعمال فشار به قوه قضاییه، فرار از مجازات است

یک وکیل دادگستری گفت: هدف از اعمال فشار به دستگاه قضایی، فرار از مجازات، نادیده گرفتن اقدامات غیرقانونی، عدم اعمال قانون و ... است.

عباس کریم‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: فشار به دستگاه قضایی در تمامی سیستم‌های قضایی دنیا وجود دارد و نمی‌توانیم بگوییم که سیستم قضایی کشورمان مستقل از این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم ایجاد فشار به قوه قضاییه این است که می‌خواهند جرایم صورت گرفته توسط سیستم قضایی نادیده گرفته شود، ادامه داد: هدف از اعمال فشار به دستگاه قضایی، فرار از مجازات، نادیده گرفتن اقدامات غیرقانونی، عدم اعمال قانون و ... است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه قانون اساسی، سیستم قضایی را مرجع تظلمات عمومی دانسته است، گفت: بر اساس اصل 156 قانون اساسی، قوه قضائیه قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی، اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و عهده دار وظایفی است. همچنین صدر اصل 158 قانون اساسی که مربوط به وظایف رییس قوه قضاییه است، به استخدام قضات عادل، شایسته و عزل و نصب آنها پرداخته است؛ بنابراین سیستم قضایی اعم از خود دستگاه قضایی، قضات و وکلا باید استقلال داشته باشند.

کریم‌نژاد با بیان اینکه سیستم قضایی باید با رانت‌های سیاسی مبارزه و آن‌ها را افشا کند، چنین ابراز عقیده کرد: قوه قضاییه نباید مطرح کند که اگر فشار بر ما زیاد شود ما پشت صحنه‌ها را به مردم می‌گوییم بلکه دستگاه قضایی نباید فشار را بپذیرد.

وی یادآور شد: در سال 73 دادسراها را حذف کردند و پس از 8 سال یعنی در سال 81 به این نتیجه رسیدند که قاضی نمی‌تواند همزمان تفهیم اتهام، تحقیق و رسیدگی را انجام دهد و مجددا دادسراها را احیا کردند.

کریم‌نژاد تصریح کرد: طبق ماده 5 قانون رسیدگی به صلاحیت قضات، احکام صادره از محکمه عالی انتظامی قضات قطعی است، یعنی به هر دلیلی که پای قاضی در دادگاه عالی انتظامی باز شود و هر رایی که صادر شود، قاضی نمی‌تواند به رای صادره اعتراض کند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس، وکیل مردم در مجلس‌ و وکلای دادگستری نمایندگان مردم در دادگاه‌ هستند، گفت: متاسفانه در زمان ورود وکلای دادگستری به دادسرا، بازرسی و تفتیش بدنی از آنها صورت می گیرد، اما اگر سربازی وارد دادسرا شود، مورد بازرسی قرار نمی گیرد که این موضوع استقلال وکیل را زیر سوال می‌برد.

این وکیل دادگستری با اشاره به لایحه جامع وکالت یادآور شد: این لایحه، اصول قانونی و حقوقی یعنی استقلال قاضی و وکیل را زیرسوال می برد. متاسفانه استقلال وکیل با لایحه وکالت و استقلال قاضی با مواردی که گفته شد زیر سوال می‌رود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دستگاه قضایی رسیدگی مستقل و منطبق بر قانون است گفت: دستگاه قضایی نباید از کسی بترسد و نباید فشار را بپذیرد، بلکه باید استقلال داشته باشد؛ چرا که سلامت سیستم قضایی را در هر کشور، قوه قضاییه آن کشور می‌تواند تضمین و تامین کند.

انتهای پیام

کد N827790

وبگردی