آفتاب
/گزارش-آسوشیتدپرس/

سیاستمداران امروز آمریکا: "حمله به عراق یک اشتباه بود"

سیاستمداران امروز آمریکا: "حمله به عراق یک اشتباه بود"

تقریبا پس از گذشت یک دهه، سیاستمداران آمریکایی به نتیجه تلخی درباره جنگ عراق دست یافته‌اند: "جنگ عراق یک اشتباه بود."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره نتایج جنگ آمریکا در عراق و اشتباه بودن آن می‌نویسد: «اکنون با نزدیک شدن زمان انتخابات، برای سیاستمداران هر دو حزب آمریکا بهترین موقع جهت گفتن این مساله است که 4491 آمریکایی و عراقی‌های بیشماری جان خود را در جنگی که نباید آغاز می‌شد از دست داده‌اند. این در حالی است که بسیاری از مردم سال‌هاست که بر این موضوع تاکید می‌کنند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اکثر مردم در حال حاضر جنگ عراق را یک شکست می‌دانند. این در حالی است که طی زمان، سیاستمداران جمهوری‌خواه بیشتری متقاعد می‌شوند که بگویند، با عدم وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق تصمیم جورج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا برای حمله به عراق بی‌معنی بوده است.

مساله جنگ عراق حتی برای دموکرات‌هایی چون هیلاری کلینتون که در سال 2002 در سنا به جنگ "آری" گفته بودند آسان نخواهد بود. دست کم چنین رایی باعث شد تا کلینتون انتخابات 2008 را به باراک اوبامایی که در سنا نبود اما با جنگ مخالفت می‌کرد، واگذار کند.

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود درباره این رای نوشته، وی براساس اطلاعات موجود آن زمان دست به چنین اقدامی زده است: اما رای من اشتباه بود؛ حقیقت تلخی که به نظر می‌رسد بیان آن برای بسیاری از کشورها سخت باشد اما برای سیاستمداران آمریکایی حتی برادر بوش امن‌ترین راه موجود است.

ایوان کورنوگ، مورخ و رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه هفسترا در این باره می‌گوید، این حقیقت که جب بوش، برادر جورج بوش رئیس جمهور مجبور شد اظهاراتش درباره جنگ عراق را رد کند، نشان می‌دهد او نیز به سطحی از درک و شعور رسیده که بگوید جنگ عراق یک اشتباه بوده است.

یا همان طور که ریک سانتروم، یکی دیگر از کاندیداهای جمهوری خواه گفت: همه اکنون می‌پذیرند که جنگ عراق یک اشتباه بود. سانتروم یکی از سناتورهایی بود که در آن زمان به آغاز و تداوم حمله به عراق رای مثبت داده بود. با این حال درست یا اشتباه بودن حمله به عراق اکنون که نتایج فضاحت بار و هزینه‌های گزاف آن بر هیچ کس پوشیده نیست سوال سختی از کاندیداهای امیدوار ریاست جمهوری آمریکا نخواهد بود.

مارکو روبیو، سناتور ایالات فلوریدا و تد کروز، سناتور ایالت تکزاس و کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آتی، در سال 2002 در کنگره نبودند و بنابراین نیازی ندارند تا پاسخگوی اطلاعات غلط خود در آن زمان باشند. فرماندار اوهایو و نیوجرسی نیز که پیش از سال 2002 در کنگره بودند وضعیتی مشابه دارند.

اما تمامی این جمهوری خواهان هفته گذشته اعلام کردند، با دانشی که اکنون درباره اشتباه بودن اطلاعات آن زمان دارند هرگز به عراق حمله نمی‌کردند.

اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین روز گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس به این مساله اشاره و عنوان کرد: با توجه به مسائلی که اکنون می‌دانیم به نظرم برای بسیاری از ما از جمله خود من امن‌تر و بهتر است که بگوییم، ما اقدام به حمله به عراق نمی‌کردیم.

با این حال این سیاستمداران به همین اظهارات بسنده می‌کنند اما برای مثال راند پل، سناتور ایالت کنتاکی و کاندیدای ریاست جمهوری 2016 از این فراتر رفته و می‌گوید حمله به عراق حتی اگر صدام سلاح‌های کشتار جمعی پنهان می‌کرد اشتباه بود. پل معتقد است صدام به عنوان یک متعادل کننده قدرت در منطقه ایفای نقش می‌کرد و حذف او علت بسیاری از بحران‌های فعلی خاورمیانه است.

با این حال جورج بوش و دیک چنی معاونش همچنان معتقدند که برکناری صدام به عنوان دیکتاتوری ظالم و غیرقابل پیش بینی جهان را به جایی امن‌تر تبدیل کرد.

بوش در خاطره نگاری سال 2010 خود به نام "نقطه تصمیم" می‌گوید، هر دفعه که درباره شکست در یافتن سلاح‌های کشتار جمعی در عراق فکر می‌کند احساس بیزار کننده‌ای به او دست می‌دهد و می‌داند که این اتفاق رویکرد مردم به جنگ را تغییر داد. اما او همچنان از تصمیم‌اش دفاع می‌کند.

در سوی دیگر جب بوش، این چنین توضیح می‌دهد که چرا از روشن کردن مواضعش در قبال درستی یا اشتباه بودن حمله به عراق خودداری می‌کند: پرداختن به این مساله و صحبت کردن درباره مفروضات آن زمان، بی‌احترامی به خانواده‌هایی است که فرزندانشان جان خود را در این جنگ از دست داده‌اند.

زمانی که در دسامبر 2011 خروج سربازان از عراق پایان یافت، اوباما حکومتی با ثبات و قابل اعتماد را برای عراق پیش بینی می‌کرد که می‌تواند کنترل کشور را در دست بگیرد. در عوض اما آشوب و تروریسم عراق را در بر گرفت و سران آمریکایی اکنون درگیر این مساله‌اند که چه کنند. آمریکا در حال حاضر 3040 نیرو به عنوان مربی و مشاور در عراق دارد. اما بیش از این، مردم و ارتش مانند این سیاستمداران آمریکایی بیش از تصمیمات گذشته بر وقایعی متمرکزند که امروز در حال وقوع است؛ اقداماتی مانند چگونگی متوقف کردن داعش که بخش‌هایی از عراق را اشغال کرده و در غرب حملاتی را اجرا می‌کند.»

انتهای پیام

کد N827761

وبگردی