آفتاب

متن و حاشیه سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن

متن و حاشیه سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن

سومین شب مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با تلاوت کریم منصوری به عنوان قاری افتخاری به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سومین روز از رقابت‌های سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، عصر روز دوشنبه با تلاوت‌های 14 قاری و 7 حافظ پیگیری شد.

حضور احمد جنتی در سالن مسابقات قرآن

در سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در سالن اجلاس سران محل برگزاری این دوره از مسابقات حضور یافت.

آیت‌الله جنتی با حضور در سالن برگزاری مسابقات از نزدیک تلاوت تعدادی از قاریان از جمله تلاوت حسن دانش، نماینده ایران در این دوره از مسابقات را شنید.

تلاوتم برای مرحله مقدماتی خوب و آسان بود

نماینده کشورمان در رشته قرائت سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران دقایقی پس از تلاوتش اظهار کرد: تلاوتم برای مرحله مقدماتی خوب بود.

حسن دانش که عصر سومین روز برگزاری مسابقات(28 اردیبهشت)در مرحله مقدماتی سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تلاوت داشت، اظهار کرد: فکر می‌کنم تلاوت بنده برای مرحله مقدماتی خوب بود و از تلاوتم راضی هستم.

دانش با بیان این‌که «فقط به کسب رتبه اول در مسابقات بین المللی قرآن فکر می‌کنم» گفت: بنده از زمانی که تلاوت قرآن را شروع کرده‌ام همواره هدفم در زندگی رسیدن به این نقطه بود و خوشحالم خداوند عنایت کرد و اهل بیت (ع) نیز کمک کردند که بتوانیم به مسابقات بین المللی قرآن ایران اسلامی برسم.

وی درباره تفاوت تلاوت در مسابقات کشوری قرآن و مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: رقابت در مسابقات کشوری قرآن فوق‌العاده سخت است؛ چرا که سطح شرکت کنندگان در مرحله کشوری بسیار بالا است اما به هر حال فضای مسابقات بین‌المللی هم سنگینی خاصی دارد و امیدوارم بتوانم از حیثیت ایران اسلامی در این مسابقات دفاع کنم.

حضور پرشور قاریان از سراسر جهان با وجود تبلیغات منفی مغرضان

نماینده ایران در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بر این باور است که با وجود تبلیغات منفی گسترده‌ای که امسال برای حضور نداشتن برخی از کشورها مانند مصر انجام شده بود، شاهد حضور گسترده قاریان و حافظان بین المللی از کشورهای گوناگون در ایران هستیم.

محمد مهدی رجبی نفر اول سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مسابقات در رشته حفظ قرآن کریم و نماینده ایران در سی‌ودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن گفت: با یک نگاه کلی و ارزیابی این دوره از مسابقات تا به امروز می‌توان به صراحت به افزایش و استقبال بیشتر شرکت کنندگان نسبت به سال‌های گذشته اذعان داشت.

رجبی با اشاره به این‌که «کیفیت مسابقات امسال به ویژه در حوزه حفظ قرآن کریم ارتقای محسوس و قابل توجهی داشته است» خاطرنشان کرد: امسال علیرغم تبلیغات گسترده‌ای که از ماه‌های گذشته برای حضور نداشتن قاریان و حافظان برخی از کشورها به ویژه مصر انجام شده بود، باز هم شاهد حضور قاریان و حافظان از سراسر جهان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای قبل از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شاهد اظهارنظر وزیر اوقاف مصر درباره عدم حضور قاریان این کشور در مسابقات بودیم که حضور پرشور قاریان کشورهای دیگر نشان داد که عشق به قرآن هیچ مرز و حدود سیاسی ندارد و این عشق تا قیامت و ظهور حضرت مهدی (عج) همراه عاشقان و قرآن دوستان خواهد بود.

عظمت و تکریم قرآن در ایران غافلگیر کننده است

متسابق شرکت کننده از کشور سنگال، برگزاری سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران را نمادی از وحدت و همدلی مسلمانان دانست.

ابراهیم یوف که برای اولین بار در این مسابقات شرکت کرده است، گفت: من 25 سال سن دارم و در رشته حفظ در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، شرکت کرده‌ام و از کودکی به حفظ و تلاوت قرآن مشغول شدم.

این متسابق سنگالی که به سختی به زبان انگلیسی و عربی تکلم می‌کرد، افزود: سطح مسابقات قرآنی در جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست و رقابت فشرده‌ای بین متسابقین برای کسب مقام‌های مسابقات وجود دارد.

ابراهیم یوف درخصوص نحوه یادگیری قرآن مجید در کشور سنگال افزود: من از دوران طفولیت به همراه والدینم به مسجد می‌رفتم و با شنیدن آیات قرآنی، تلاوت قرآن را بسیار دوست داشتم و کم کم این علاقه باعث شد که قرآن را در نوجوانی حفظ کنم.

متسابق اهل سنگال که خود دانشجو است در مورد نحوه حضور خود در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، گفت: به عنوان نفر برتر در قرائت قرآن از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران به این مسابقات دعوت شدم.

وی اضافه کرد: ایران کشور بسیار زیبایی است و من قبل از اینکه برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به ایران بیایم در مورد آن چیزهایی شنیده بودم ولی با دیدن این همه عظمت و تکریم قرآنی و نظم و ترتیب آن، بسیار غافلگیر شدم.

از متسابق اهل سنگال در مورد انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی سوال شد که وی پاسخ داد: من امام خمینی (ره) را می‌شناختم و به نظرم رهبر بزرگی در جهان اسلام بود، خدا ایشان را رحمت کند.

مسابقات بین‌المللی قرآن، تجربه‌ای شکوهمند در جهان اسلام است

عبدالولی منسود متسابق اعزامی از کشور چین که برای نخستین بار در این مسابقات شرکت کرده است، اظهار کرد: نظم و ترتیب موجود در مسابقات و حضور حافظان و قاریان برتر بین‌المللی به این مسابقات ویژگی خاصی داده است.

متسابق چینی شرکت‌کننده در بخش قرائت خاطرنشان کرد: به نظر من سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در تهران توانسته است قراء و حافظان برتر و نخبگان قرآنی و داوران را از اقصی نقاط جهان دور همدیگر جمع کند و این مسئله کمی در جهان اسلام نیست.

وی متذکر شد: حضور متسابقین قرآنی با زبان‌ها و نژادهای مختلف در یک جا، همانند دانشگاهی برای افرادی همانند من است که تجربیاتی برای خود بیندوزیم.

متسابق شرکت کننده از کشور چین در مورد نحوه فراگیری قرآن مجید متذکر شد: من از دوران کودکی قرآن را در درون خانواده‌ام فرا گرفتم و از هشت سالگی توانستم خواندن قرآن را آغاز کنم.

ایران فرصتی عظیم برای قرآنیان جهان فراهم کرده است

متسابق شرکت کننده از کشور عربستان گفت: از جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد این فرصت قرآنی در جهان اسلام تقدیر و تشکر می‌کنم.

عبدالمجید احمد الحمدان، قاری 36 ساله عربستانی با تبریک عید سعید مبعث اظهار کرد: سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، محلی است که اساتید و نخبه‌های قرآنی از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند و از اینکه این افتخار نصیب من شده است از مسئولان جمهوری اسلامی تشکر می‌کنم.

وی گفت: همین بس که این افتخار نصیب من شد که در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در تهران حضور داشته باشم و از این لحاظ بسیار خوشحالم.

استاد عبدالمجید قاری اهل شرق عربستان درخصوص سطح مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران متذکر شد: من برای اولین بار در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، حضور یافتم ولی آنچه که در این چند روز مشاهده کرده و شنیدم، نشان دهنده سطح بالای مسابقات و حضور داوران خبره بین‌المللی در آن است، چه آنهایی که در ایران حضور دارند و چه آنهایی که از کشورهای دیگر در این مسابقات شرکت کرده‌اند. همچنین من در این مدت با اساتید و داورانی از کشورهای سوریه، لبنان، مصر و اردن از نزدیک برخورد داشتم و مشاهده کردم که از تجربه و دانش بالای قرآنی برخوردار هستند.

متسابق عربستانی خاطرنشان کرد: هر کسی که در این دوره از مسابقات شرکت کرده است، خود از نخبه‌های قرآنی، استاد و یا معلم قرآنی است و تا از تبحر خود در این زمینه مطمئن نشده است، در این مسابقات شرکت نکرده است.

احمد الحمدان درباره بهتر شدن سطح مسابقات اظهار کرد: درخواست من این است که تعداد قاریان راه یافته به مراحل مختلف افزایش یابد و از کمیته داوران می‌خواهم که مثلاً به جای 6 نفر این تعداد به 10 نفر افزایش یابد، چرا که تعداد شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات چیزی حدود 85 کشور است و این آمار، قابل ملاحظه است و انتخاب و راهیابی فقط 6 نفر در هر مرحله به نظرم کافی نیست و درخواست من این است که این فرصت برای سایرین فراهم شود.

سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، از روز شنبه 26 اردیبهشت‌ماه همزمان با روز مبعث پیامبر اکرم (ص)، در دو رشته حفظ کل و قرائت آغاز شده و تا اول خردادماه ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N827532

وبگردی