آفتاب

جهانگیری: سهم دولت در نظام رسانه‌ای کمتر از منتقدان و مخالفان است

جهانگیری: سهم دولت در نظام رسانه‌ای کمتر از منتقدان و مخالفان است

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه متاسفانه سهم دولت در نظام رسانه‌ای کشور کمتر از منتقدان و مخالفان است، گفت: به همین دلیل دولت در ارتباطات خود با جامعه همواره با دشواری روبروست اما این باعث نمی‌شود که برای ایفای نقش خود در توسعه ارتباطات درنگ کند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات که همزمان با هفته جهانی ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: برای هر روز از هفته ارتباطات نامی نهاده شده و هر یک از این نام ها دارای پیامی روشن برای دولت و شهروندان است که جهان و جامعه بر مدار ارتباطات می چرخد و ارتباطات چه در وجه فنی و چه در وجه فرهنگی، گرانیگاه جهان کنونی است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه امسال آغاز هفته ارتباطات مصادف با عید سعید مبعث پیامبر (ص) بوده است خاطرنشان کرد: پیام وحی خداوند که خطاب به پیامبر (ص) اعلام شد، در واقع عالی ترین نوع ارتباطات را نشان می دهد و ارتباط خداوند با انسان، ارتباط انسان با خداوند، ارتباط انسان با انسان و ارتباط انسان با طبیعت جلوه های عالی از ارتباطات هستند که اهالی دانش و فن ارتباطات باید به طور جدی آن را مورد توجه قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در هفته ارتباطات باید به همه موضوعات و همه ساز و کارها و فرآیندهایی پرداخته شود که سبب می شوند ارتباطات در جامعه روانتر شود، سخن‌ها بهتر شنیده شود، تصویرها درست تر دیده شود و اختلالات ارتباطی کمتر در مسیرها قرار گیرد.

جهانگیری با تاکید براینکه دولت نیازمند تقویت بنیان های ارتباطی خود با جامعه و نخبگان است تصریح کرد: نظام ارتباطی دولت هم از نظر سخت افزاری و هم به لحاظ نرم افزاری به تحرک بیشتری نیاز دارد و لازم است ارتباطی دقیق میان دولت و نخبگان جامعه ایجاد شود.

وی با اشاره به تعیین شعار سال جدید از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر همزبانی و همدلی میان دولت و ملت اظهار داشت: همزبانی و همدلی دو مفهوم ارتباطی هستند و برای تحقق آن نیاز است نهادهای اجتماعی به طور عام و رسانه ها بطور خاص به این موضوع بپردازند.

معاون اول رییس جمهور گفت: پنجمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات فرصتی است که برخی رویکردها و چشم اندازهای فناورانه ارتباطی مطرح شود و دولت نیز رویکردها و جهتگیری خود در این زمینه را بیان کند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در حوزه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات دو موضوع مهم را در برنامه های خود گنجانده تصریح کرد: براساس ارزیابی ها متوجه شدیم که دولت بزرگ و کم تحرک شده و نمی تواند نقش واقعی خود را آنطور که باید در زمینه توسعه ایفا کند به همین دلیل هوشمند سازی و چابک سازی فعالیت های دولت برای ارتقاء بهره وری در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: کاهش هزینه ها و زمان در ارائه خدمات، تسهیل دسترسی مردم به خدمات دولت و نیز پاسخگویی و شفاف سازی نظام اجرایی و مقابله با فساد و انحصار نیز از موضوعاتی است که دولت تدبیر و امید به طور جدی آن را در برنامه های خود قرار داده است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات را جهتگیری دیگر دولت یازدهم برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه این بخش در حقیقت زیرساخت توسعه و تحرک بخش و توانمند ساز ابعاد دیگر توسعه یعنی توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور است و می تواند همه فعالیت ها را روان سازی کند.

جهانگیری با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور گفت: شاخص های اقتصادی بیانگر مشکلات بزرگی بود و نیاز بود که دولت به طور ویژه به آن بپردازد.

وی با تاکید براینکه بازگشت به قانون نیز یکی از اصلی ترین مسائلی بود که باید به آن می‌پرداختیم افزود: متاسفانه به دلیل بی اعتنایی به قانون در سالهای گذشته، کشور به شدت دچار مشکلاتی شده است که اصلاح آن به راحتی میسر نیست و جز از طریق بازگشت به قانون نمی توان این مشکلات را برطرف کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه برای رسیدن به مهمترین اهداف دولت راهی جز توسعه «فاوا» نداریم اظهار داشت: اگر به دنبال رفاه مردم، خلق ثروت برای کشور و استفاده از خلاقیت نسل جوان و تحصیلکرده هستیم باید بر موضوع ارتباطات و فناوری اطلاعات تمرکز ویژه داشته باشیم.

جهانگیری اضافه کرد: اقتصاد کشور دچار بیماریهای ساختاری جدی است و وضعیت اشتغال نیز در شرایط ویژه ای قرار گرفته زیرا امروز نیروهای تحصیلکرده و جوان کشور جویای کار هستند و فرصت های شغلی متناسب با دانش و توانمندی خود را طلب می کنند.

وی با تاکید براینکه مسئولیت اصلی توسعه فناوری اطلاعات بر دوش وزارت ارتباطات و بخش خصوصی همکار با این وزارتخانه است گفت: بخش خصوصی فعال در این عرصه امروز یکی از بزرگترین رسالت های ایران را بر دوش دارد و تجربه کشورهای بزرگ و پیشرفته نیز نشان می دهد که آنها در مقطعی توانستند گامهای بلندی در زمینه پیشرفت بردارند که بر فاوا تمرکز کردند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: بخش خصوصی فعال در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات عموماً افراد زبده، دانشگاهی و تحصیلکرده هستند و می توانند در این زمینه گام های بلندی بردارند پس باید به آنها اعتماد کنیم و کارها را پیش ببریم.

جهانگیری لازمه تحقق توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات را سیاست گذاری دقیق در این زمینه دانست و گفت: توسعه فاوا را نمی توان با کارهای مقطعی انجام داد بلکه نیازمند برنامه ریزی و سیاست گذاری دقیق و بلند مدت هستیم.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی شورای عالی فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: این شورا در حقیقت نهاد سیاست‌گذاری برای فناوری اطلاعات و هماهنگ کننده میان دستگاه های اجرایی در این زمینه است و تا کنون موضوعات پراهمیتی را در دستور کار خود قرار داده که یکی از آنها توسعه پهنای باند کشور است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر ترسیم برنامه و چشم انداز برای توسعه پهنای باند کشور خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور برنامه منسجمی برای توسعه پهنای باند ترسیم شده و وظایف دولت و بخش خصوصی برای سالهای آینده در این زمینه مشخص گردیده است.

جهانگیری با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه و پیشرفت راهی جز استقرار دولت الکترونیک در کشور نداریم افزود: البته تا کنون گام های خوبی در این زمینه برداشته شده اما وقفه‌ای در این مسیر ایجاد شده بود که خوشبختانه با آغاز دولت تدبیر و امید این موضوع دوباره دنبال شد.

وی افزود: باید در زمینه دولت الکترونیک، بتوانیم با توسعه فعالیت ها به "دولت همراه" دست پیدا کنیم چرا که با وجود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری هوشمند و نیز ارائه خدمات نسل برتر تلفن همراه، مردم باید بتوانند خدمات خود را از طریق تلفن همراه دریافت کنند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود یکی از معضلات کشور را که هر انسان علاقمند به نظام را رنج می دهد، مفاسد اقتصادی دانست و گفت: برای مقابله با این مفاسد راهی جز توسعه دولت الکترونیک وجود ندارد و هم اکنون نیز سامانه های متعددی در بانک ها و گمرک ایجاد شده و گام های موثری در زمینه پیشگیری از بروز تخلفات برداشته شده است.

جهانگیری همچنین از مساله صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان یکی از موضوعات پراهمیت یاد کرد و گفت: امروز یکی از مهمترین سرمایه های کشور نیروی جوان و تحصیلکرده است که متاسفانه به دلیل سیاست گذاری های نادرست، تامین اشتغال برای این جوانان به یک دغدغه تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: امروز برخی کشورهای پیشرفته برای جوانان تحصیلکرده بخصوص در رشته فاوا دام پهن کرده اند و معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در این زمینه گزارشی به دولت ارایه کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر لزوم حمایت از بخش تولید نرم افزار و صادرات خدمات آی تی تاکید کرد و گفت: ایران کشوری است که قادر است با تکیه بر توانمندی جوانان تحصیلکرده و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی خود را از درآمدهای نفتی بی نیاز کند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: هم اکنون در نقطه ای هستیم که فاوا سهم مناسب خود را در تولید ناخالص داخلی کشور پیدا نکرده و نیازمند آن هستیم که یک حرکت جدی علمی و دقیق انجام شود تا شاهد افزایش سهم فاوا در تولید ناخالص داخلی، اشتغال و صادرات کشور باشیم.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از برگزیدگان پنجمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفت محور قدردانی شد و جهانگیری از تمبر یادبود این جشنواره رونمایی کرد.

29214

کد N827096

وبگردی