آفتاب
در دیدار ظریف و سیارتو انجام شد

بررسی همکاری‌ ایران و مجارستان در حوزه‌های فنی و هسته‌ای

بررسی همکاری‌ ایران و مجارستان در حوزه‌های فنی و هسته‌ای

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان که در راس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی در تهران به‌سر می‌برد، در ادامه دیدار با مقامات ایرانی در محل وزارت امور خارجه با وزیر امور خارجه ایران دیدار و درباره راه‌های گسترش روابط دوجانبه، مسایل بین‌المللی و منطقه‌یی گفت‌وگو و رایزنی کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدجواد ظریف در این دیدار با اشاره به تاریخ روابط دو کشور ایران و مجارستان، این سابقه را سرمایه‌ای برای تقویت و گسترش مناسبات برشمرد به نحوی که از مجموعه ظرفیت‌ها با هدف افزایش مناسبات دو جانبه بتوان استفاده بهینه کرد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تحولات منطقه به‌ویژه یمن، سوریه، عراق و افغانستان، طرح‌های مورد توجه جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشات منطقه‌یی را مبتنی بر مذاکرات و استفاده از گفت‌وگو و روش‌های مسالمت‌آمیز بدون دخالت خارجی دانست و تاکید کرد، روش‌های غیر از آن موجب تقویت تروریسم، افراط گرایی و خشونت می‌شود.

او بر ضرورت مبارزه فراگیر و همه جانبه با پدیده تروریست به‌ویژه داعش که دامنه عملیات تروریستی آن علاوه بر خاورمیانه مناطق مختلفی از آفریقا و هم‌چنین اروپا را تحت تاثیر خود قرار داده است، تاکید کرد.

پیتر سیارتو، وزیر خارجه و تجارت مجارستان نیز در این دیدار با اشاره به رویدادهای جاری منطقه خاورمیانه و تاثیر پذیری مستقیم و غیرمستقیم اروپا از این رویدادهای ناگوار، از عزم اروپا برای تقویت مبارزه علیه پدیده تروریسم، افراط‌گرایی و خشونت خبر داد.

وی با تاکید بر نقش ممتاز جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه افزود: کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند با جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره شوند و زمینه‌های همکاری عملی با ایران را بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل فراهم کنند.

وزیر خارجه و تجارت مجارستان هم‌چنین بر تاثیرات مطلوب این رویکرد در تقویت ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه و اروپا تاکید کرد.

پیتر سیارتو درباره مناقشات منطقه خاورمیانه بر راه حل گفت‌وگوی سیاسی مبتنی بر مذاکره و روش‌های مسالمت‌آمیز تاکید و افزود: کشورهای مختلف باید گفت‌وگو میان طرف‌های مناقشه را مورد تشویق و حمایت قرار دهند.

او هم‌چنین با اشاره به بیانیه مشترک لوزان، نسبت به روند جاری مذاکرات هسته‌ای با هدف نگارش متن برجام ابراز خرسندی کرد.

دو طرف در این دیدار بر تقویت مناسبات بر اساس احترام مقابل تاکید و راه‌های تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های فنی، زیر ساخت‌ها، تبادل خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، مدیریت منابع آبی، صنایع دارویی، صنایع غذایی، همکاری‌های فنی و انرژی، همکاری‌های علمی، فرهنگی، دانشگاهی و همکاری‌ها در حوزه فن‌آوری هسته‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

دو طرف هم‌چنین بر تقویت مشورت‌های سیاسی میان وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور تاکید کردند.

کد N826914

وبگردی